Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Administrativní styl IV – Zápis z jednání
Odborný článek

Administrativní styl IV – Zápis z jednání

18. 10. 2024 Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

Tento článek se zaměřuje na praktický nácvik tvorby zápisu z jednání. Tématem je jednání Poslanecké sněmovny (případně například jednání vybraného obecního zastupitelstva, pokud jsou záznamy z něj k dispozici na internetu). Žáci se seznamují nejen s obecnými náležitostmi daného slohového útvaru, ale také s jednou z podob politiky na celostátní (případně lokální) úrovni. Toto seznámení může prohlubovat jejich občanskou angažovanost.

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

  • Žáci získávají data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí.
  • Žáci vytvářejí a upravují digitální obsah v různých formátech, vyjadřují se za pomoci digitálních prostředků.

Výukové cíle:

  • Žáci vyhledají na internetu použitelnou šablonu pro zápis z jednání.
  • Žáci tvoří zápis z jednání, které v hodině sledují.
  • Žáci sdílejí zápis v rámci třídy.

Pomůcky pro žáky: 

  1. Mobilní telefon / tablet / PC pro tvorbu šablony k zápisu z jednání a pro sdílení dokumentu v prostředí Google Classroom nebo jiném podobném
  2. ChatGPT nebo jiný podobný chatbot pro pomoc při vyhledávání informací k zápisu z jednání

Pomůcky pro učitele:

  1. Dataprojektor, PC pro spuštění záznamu z jednání (https://videoarchiv.psp.cz), případně jiného jednání dle vlastní volby, promítnutí stenoprotokolů (https://www.psp.cz/eknih/2021ps/stenprot/index.htm) a vybraných řešení v prostředí Google Classroom nebo jiném podobném
  2. Informace k stenoprotokolům z jednání Poslanecké sněmovny: https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=1352
  3. Informace k aplikaci tl;dv: https://tldv.io/

Popis činností – výuková situace: 

Nutně předchází: úvod do administrativního stylu

  1. Uvedení tématu hodiny: Zápis z jednání.
  2. Základní znaky zápisu z jednání: společný brainstorming.
  3. Základní znaky zápisu z jednání: konzultace s umělou inteligencí.

Žáci konfrontují svoje předchozí postřehy s odpovědí chatbota.

4. Tvorba šablony zápisu z jednání: žáci v elektronickém prostředí tvoří šablonu pro zápis z jednání, a to na základě poznatků získaných v předcházejících krocích. Mohou se také inspirovat různými šablonami zdarma dostupnými na internetu, případně mohou opět využít konzultaci s umělou inteligencí. Šablona by měla být přizpůsobena politickému jednání, které budou žáci sledovat.

Pokud ve škole pracujeme s balíčkem Microsoft Office, můžeme využít v tomto kroku aplikaci Microsoft OneNote, která se často používá pro tvorbu zápisů například v oblasti české státní správy.

5. Učitel spustí zhruba pětiminutový až desetiminutový záznam z vybraného jednání Poslanecké sněmovny (případně jiného politického jednání dle vlastní volby). Žáci samostatně vyplňují šablonu, kterou si připravili.

6. Kontrola a doplnění zápisu. V tomto kroku můžeme zvolit jednu z následujících variant: A) Žáci doplňují a upravují záznam pouze s využitím vlastní paměti. B) Třídě promítneme stenoprotokol z jednání. Žáci si jednání oživují na základě tohoto přepisu a tvoří z něj zápis.

7. Sdílení a schválení zápisu. Žáci své zápisy sdílejí přes Google Classroom nebo jiné podobné prostředí. Učitel hraje roli schvalovatele zápisu. Promítne vybraný zápis a poskytuje zpětnou vazbu.

8. Reflexe. Žáci mohou sdílet například, jestli se liší jejich očekávání toho, jak probíhají politická jednání, od dojmů z reálné ukázky takového jednání.

Učitel může stručně nastínit pravděpodobnou budoucnost tvorby zápisů z jednání s využitím umělé inteligence, například aplikaci tl;dv:

 

Zdroje

  • www.psp.cz nebo jiný videoarchiv politických jednání
  • ChatGPT nebo jiný podobný chatbot
  • Google Classroom nebo jiné podobné prostředí pro sdílení jednotlivých zápisů
  • Případně Microsoft OneNote pro tvorbu zápisů
  • Případně tl;dv jako ukázka aplikace pro tvorbu zápisů s využitím umělé inteligence

Reflexe

Postřehy z ověřování v praxi:

  1. U kroku 6 je zpravidla pro žáky nezvyklé zapisovat si systematicky poznámky v průběhu sledování záznamu, případně jim činí obtíže vybavit si po prvním zhlédnutí záznamu všechny podstatné události, které se odehrály během jednání. Proto je tvorba zápisu bez možnosti nahlédnout do stenoprotokolu velmi obtížnou variantou. Pokud nám to časové možnosti dovolují, můžeme záznam pustit i vícekrát.
  2. U kroku 3 je možné vyhledávat základní znaky zápisu z jednání i v důvěryhodných zdrojích na internetu, není nutné vázat se na umělou inteligenci.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Administrativní styl.
Ostatní články seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu;
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální komunikace