Stupeň vzdělávání: střední škola
Věková skupina: 15–19 let
Vzdělávací obor: Další cizí jazyk
Tematický okruh: Média a zpravodajství
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 30 minut – Před hodinou je potřeba seznámit se s webem Le français facile avec RFI.
Odkaz naleznete ZDE.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové: Žáci a žákyně ovládají základní pravidla tvorby vět ve francouzštině. Umí používat členy (le, la, les, un, une) a osobní zájmena (je, tu, il, elle, nous, vous, ils, elles). Mají povědomí o časech, hlavně o přítomném čase (le présent). Umí časovat základní pravidelná slovesa (-er, -ir, -re), několik nepravidelných sloves (např. être, avoir, aller) a také tři modální slovesa (devoir, pouvoir a vouloir). Pro poslech zjednodušených francouzských zpráv je také důležité, aby rozuměli základním informacím týkajícím se každodenních situací.
Digitální: Žáci a žákyně ovládají základní funkce mobilního telefonu (Android nebo iOS). U této konkrétní aktivity musí umět nahrát zvuk pomocí některé z aplikací pro nahrávání hlasu (např. Voice Memos na iOS nebo Záznamník na Android). Uložený zvukový soubor dokážou v telefonu najít (v aplikaci pro nahrávání nebo v souborech). Měli by také zvládnout registraci do nové platformy, v tomto případě budeme pracovat v Padletu (stačí školní účet, tři nástěnky jsou zdarma).
Přínos využití digitálních technologií/komentář z pohledu rozvoje DK:
Žáci a žákyně
samostatně tvoří a upravují digitální obsah ve zvukovém formátu, vyjadřují se za pomoci digitálních prostředků.
v prostředí virtuální nástěnky sdílí digitální obsah s ostatními za účelem získání zpětné vazby.
používají digitální technologie pro spolupráci a společné vytváření výstupů.
Tato výuková aktivita kombinuje poslech, čtení, mluvení a digitální dovednosti. Žáci zdokonalují nejen jazykové dovednosti, ale také rozvíjejí důležité digitální kompetence a učí se spolupráci ve skupinách.
Žáci a žákyně
si ujasní, jak modální slovesa fungují ve větách a jak mění význam věty.
se naučí rozpoznávat a identifikovat modální slovesa v kontextu vět z reálných reportáží.
si procvičí výslovnost čtením a nahráváním francouzských zpravodajských textů.
nahrávají svůj hlas pomocí mobilního zařízení, uloží zvukový soubor a následně ho uloží na virtuální nástěnku Padlet.
se naučí používat digitální nástroj Padlet pro sdílení a hodnocení práce.
Popis výukové aktivity
Dnes už více než milion internetových uživatelů používá stránky Le francais facile avec RFI (Francouzština snadno s Radio France International) k učení se nebo k obohacení lekcí francouzštiny pomocí aktuálních a autentických zvuků. Tým redakce francouzského jazyka nabízí každý týden zpravodajské zvukové zdroje spolu s pedagogickými nástroji: kvízy, poslechová cvičení a slovník právě použitých pojmů.
Nabídka podcastů RFI a Francais facile:
Autor: Pavlína Jurzykowská
EVOKACE – Opakování modálních sloves (15 minut)
Žákům představíme projekt Le français facile avec RFI a zpravodajský podcast „Journal en français facile“. Odkaz naleznete ZDE.
Metodická poznámka: Před hodinou je dobré si tyto stránky projít, abyste žákům mohli tento skvělý zdroj pro učení se francouzštiny představit co nejlépe a informovat je o tom, že se jedná o reálné zpravodajské médium zprostředkovávající mezinárodní události ve zjednodušené francouzštině. Od pondělí do pátku vysílá RFI toto zpravodajství v 16 hodin. Poté se záznam objeví také na stránce Le français facile avec RFI i s přepisem.
Ve třídě budeme pracovat se šesti předpřipravenými zvukovými záznamy. Jedná se o úryvky z reálných zpráv ve zjednodušené francouzštině. Během poslechu zpráv se zaměříme na tři modální slovesa v přítomném čase: devoir, pouvoir, vouloir (muset, moci, chtít).
Zadání:
V rychlosti prostřednictvím sdílené plochy s žáky zopakujte časování modálních sloves muset, moci a chtít v přítomném čase. Pomůže vám tento metodický list. Verzi pro tisk naleznete ZDE.
Autor: Pavlína Jurzykowská
2. Jde se na poslech zpráv. Formou QR kódu nasdílejte žákům šest zvukových záznamů z reálného zpravodajství. Vyzvěte je, aby se na svých mobilech pokusili v interaktivním cvičení označit modální slovesa, která zazněla v úryvcích reportáží. Pro rychlou zpětnou vazbu žáky požádejte, aby na prstech ruky ukázali počet chyb, které ve cvičení udělali. Nakonec projděte cvičení společně.
QR kód poslechového cvičení:
Autor: Pavlína Jurzykowská
UVĚDOMĚNÍ – Čtení zpráv (20 minut)
Před hodinou pro své žáky připravte nástěnku v aplikaci Padlet. Může vypadat zhruba tak, jak jsem ji vytvořila pro inspiraci ZDE. Jedná se o velice oblíbenou virtuální nástěnku pro sdílení společných výstupů.
Zadání:
Rozdělte žáky do 6 skupin a vyzvěte je, aby každý nahlas přečetl a nahrál na svůj mobilní telefon větu, kterou najde v sekci své skupiny; nejlepší zvukovou nahrávku pak nasdílí na Padlet. Díky tomu, že žák slyší svůj vlastní hlas a nahrávku umisťuje na veřejně dostupnou platformu (učitel samozřejmě obsah sdílí pouze v rámci třídy), rozvíjí schopnost sebehodnocení. Poslech vlastního projevu mu umožňuje identifikovat silné stránky a oblasti, na kterých potřebuje pracovat, například výslovnost, intonaci nebo plynulost projevu.
Metodická poznámka: Pokud nemáte čas tvořit digitální nástěnku, věty vytiskněte, rozstříhejte a rozdělte do jednotlivých skupin. Nahrávky pak mohou žáci posílat do prostředí, které využíváte pro třídní management (MS Teams, školní e-mail, GCR atd.).
Ukázka řazení výstupů v aplikaci Padlet (Autor: Pavlína Jurzykowská)
Společně si poslechněte všechny nahrávky a zvolte společně tu nejlepší. Žáci hlasují pro nejlépe načtenou zprávu přímo v Padletu například formou hvězdiček.
Možnosti hlasování v Padletu nastavíte v sekci „Nástroje / Reakce“. (Autor: Pavlína Jurzykowská)
REFLEXE – Opakování matka moudrosti (10 minut)
Vyzvěte žáky, aby se seřadili před interaktivní tabuli a zatočili jeden po druhém kolem štěstí (ZDE). Větu, která jim „padne“, musí dokončit a přeložit. Díky této aktivitě zjistíte, jak problematiku modálních sloves zvládli.
Autor: Pavlína Jurzykowská
Zdroje:
HALÍK, Petr: Tipy a triky pro výuku cizích jazyků, Grada Publishing a.s., Praha 2021
https://francaisfacile.rfi.fr/fr/r%C3%A9viser/20230619-devoir-pouvoir-vouloir-au-pr%C3%A9sent-de-l-indicatif
Reprodukovat několik vět nečinilo studentům veliký problém. Ale načíst a nahrát úryvek zprávy z rádia tak, aby se foneticky přiblížili francouzskému originálu, to už vyžadovalo soustředění, nácvik a mnohá opakování – proto tuto aktivitu ráda využívám. Studentům velmi pomáhá uvědomit si důležitost správné výslovnosti. V případě studenta s podpůrným opatřením jsme text společně zjednodušili. Díky použití jedné ze strategií mediace (zjednodušení textu a práce ve skupině) úkol nakonec úspěšně zvládl.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.