Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Devenez animateur radio! (A2)
Odborný článek

Devenez animateur radio! (A2)

23. 8. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Spoluautor
Mgr. Petra Vaverková

Anotace

Výuková aktivita přináší zajímavý způsob, jak v hodinách francouzštiny kreativně pracovat s reálným zpravodajstvím. Vycházet budeme ze zpráv ve zjednodušené francouzštině, které denně pro cizince publikuje výukový portál „Le francais facile“ ve spolupráci s „Radio France Internationale“. Žákům tak můžete nabídnout vyučovací hodinu, v níž zdokonalí své produktivní řečové dovednosti zábavnou digitální formou.

Úvod

Stupeň vzdělávání: střední škola

Věková skupina: 15–19 let

Vzdělávací obor: Další cizí jazyk

Tematický okruh: Média a zpravodajství

Časová dotace:

Výuka: 45 minut

Příprava: 30 minut – Před hodinou je potřeba seznámit se s webem Le français facile avec RFI.

Odkaz naleznete ZDE.

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žáci a žákyně ovládají základní pravidla tvorby vět ve francouzštině. Umí používat členy (le, la, les, un, une) a osobní zájmena (je, tu, il, elle, nous, vous, ils, elles). Mají povědomí o časech, hlavně o přítomném čase (le présent). Umí časovat základní pravidelná slovesa (-er, -ir, -re), několik nepravidelných sloves (např. être, avoir, aller) a také tři modální slovesa (devoir, pouvoir a vouloir). Pro poslech zjednodušených francouzských zpráv je také důležité, aby rozuměli základním informacím týkajícím se každodenních situací.

  • Digitální: Žáci a žákyně ovládají základní funkce mobilního telefonu (Android nebo iOS). U této konkrétní aktivity musí umět nahrát zvuk pomocí některé z aplikací pro nahrávání hlasu (např. Voice Memos na iOS nebo Záznamník na Android). Uložený zvukový soubor dokážou v telefonu najít (v aplikaci pro nahrávání nebo v souborech). Měli by také zvládnout registraci do nové platformy, v tomto případě budeme pracovat v Padletu (stačí školní účet, tři nástěnky jsou zdarma).

Přínos využití digitálních technologií/komentář z pohledu rozvoje DK:

Žáci a žákyně

  • samostatně tvoří a upravují digitální obsah ve zvukovém formátu, vyjadřují se za pomoci digitálních prostředků.

  • v prostředí virtuální nástěnky sdílí digitální obsah s ostatními za účelem získání zpětné vazby.

  • používají digitální technologie pro spolupráci a společné vytváření výstupů.

Cíl

Tato výuková aktivita kombinuje poslech, čtení, mluvení a digitální dovednosti. Žáci zdokonalují nejen jazykové dovednosti, ale také rozvíjejí důležité digitální kompetence a učí se spolupráci ve skupinách.

Žáci a žákyně

  • si ujasní, jak modální slovesa fungují ve větách a jak mění význam věty.

  • se naučí rozpoznávat a identifikovat modální slovesa v kontextu vět z reálných reportáží.

  • si procvičí výslovnost čtením a nahráváním francouzských zpravodajských textů.

  • nahrávají svůj hlas pomocí mobilního zařízení, uloží zvukový soubor a následně ho uloží na virtuální nástěnku Padlet.

  • se naučí používat digitální nástroj Padlet pro sdílení a hodnocení práce.

Popis výukové aktivity

Dnes už více než milion internetových uživatelů používá stránky Le francais facile avec RFI (Francouzština snadno s Radio France International) k učení se nebo k obohacení lekcí francouzštiny pomocí aktuálních a autentických zvuků. Tým redakce francouzského jazyka nabízí každý týden zpravodajské zvukové zdroje spolu s pedagogickými nástroji: kvízy, poslechová cvičení a slovník právě použitých pojmů.

Nabídka podcastů RFI a Francais facile:

Autor: Pavlína Jurzykowská

EVOKACE – Opakování modálních sloves (15 minut)

Žákům představíme projekt Le français facile avec RFI a zpravodajský podcast „Journal en français facile“. Odkaz naleznete ZDE.

Metodická poznámka: Před hodinou je dobré si tyto stránky projít, abyste žákům mohli tento skvělý zdroj pro učení se francouzštiny představit co nejlépe a informovat je o tom, že se jedná o reálné zpravodajské médium zprostředkovávající mezinárodní události ve zjednodušené francouzštině. Od pondělí do pátku vysílá RFI toto zpravodajství v 16 hodin. Poté se záznam objeví také na stránce Le français facile avec RFI i s přepisem.

Ve třídě budeme pracovat se šesti předpřipravenými zvukovými záznamy. Jedná se o úryvky z reálných zpráv ve zjednodušené francouzštině. Během poslechu zpráv se zaměříme na tři modální slovesa v přítomném čase: devoir, pouvoir, vouloir (muset, moci, chtít).

Zadání:

  1. V rychlosti prostřednictvím sdílené plochy s žáky zopakujte časování modálních sloves muset, moci a chtít v přítomném čase. Pomůže vám tento metodický list. Verzi pro tisk naleznete ZDE.

Autor: Pavlína Jurzykowská

 

2. Jde se na poslech zpráv. Formou QR kódu nasdílejte žákům šest zvukových záznamů z reálného zpravodajství. Vyzvěte je, aby se na svých mobilech pokusili v interaktivním cvičení označit modální slovesa, která zazněla v úryvcích reportáží. Pro rychlou zpětnou vazbu žáky požádejte, aby na prstech ruky ukázali počet chyb, které ve cvičení udělali. Nakonec projděte cvičení společně.

QR kód poslechového cvičení:

Autor: Pavlína Jurzykowská

UVĚDOMĚNÍ – Čtení zpráv (20 minut)

Před hodinou pro své žáky připravte nástěnku v aplikaci Padlet. Může vypadat zhruba tak, jak jsem ji vytvořila pro inspiraci ZDE. Jedná se o velice oblíbenou virtuální nástěnku pro sdílení společných výstupů.

Zadání:

Rozdělte žáky do 6 skupin a vyzvěte je, aby každý nahlas přečetl a nahrál na svůj mobilní telefon větu, kterou najde v sekci své skupiny; nejlepší zvukovou nahrávku pak nasdílí na Padlet. Díky tomu, že žák slyší svůj vlastní hlas a nahrávku umisťuje na veřejně dostupnou platformu (učitel samozřejmě obsah sdílí pouze v rámci třídy), rozvíjí schopnost sebehodnocení. Poslech vlastního projevu mu umožňuje identifikovat silné stránky a oblasti, na kterých potřebuje pracovat, například výslovnost, intonaci nebo plynulost projevu.

Metodická poznámka: Pokud nemáte čas tvořit digitální nástěnku, věty vytiskněte, rozstříhejte a rozdělte do jednotlivých skupin. Nahrávky pak mohou žáci posílat do prostředí, které využíváte pro třídní management (MS Teams, školní e-mail, GCR atd.).

Ukázka řazení výstupů v aplikaci Padlet (Autor: Pavlína Jurzykowská)

Společně si poslechněte všechny nahrávky a zvolte společně tu nejlepší. Žáci hlasují pro nejlépe načtenou zprávu přímo v Padletu například formou hvězdiček.

Možnosti hlasování v Padletu nastavíte v sekci „Nástroje / Reakce“. (Autor: Pavlína Jurzykowská)

REFLEXE – Opakování matka moudrosti (10 minut)

Vyzvěte žáky, aby se seřadili před interaktivní tabuli a zatočili jeden po druhém kolem štěstí (ZDE). Větu, která jim „padne“, musí dokončit a přeložit. Díky této aktivitě zjistíte, jak problematiku modálních sloves zvládli.

Autor: Pavlína Jurzykowská

Zdroje:

  • HALÍK, Petr: Tipy a triky pro výuku cizích jazyků, Grada Publishing a.s., Praha 2021

  • https://francaisfacile.rfi.fr/fr/r%C3%A9viser/20230619-devoir-pouvoir-vouloir-au-pr%C3%A9sent-de-l-indicatif

 

Reflexe

Reprodukovat několik vět nečinilo studentům veliký problém. Ale načíst a nahrát úryvek zprávy z rádia tak, aby se foneticky přiblížili francouzskému originálu, to už vyžadovalo soustředění, nácvik a mnohá opakování – proto tuto aktivitu ráda využívám. Studentům velmi pomáhá uvědomit si důležitost správné výslovnosti. V případě studenta s podpůrným opatřením jsme text společně zjednodušili. Díky použití jedné ze strategií mediace (zjednodušení textu a práce ve skupině) úkol nakonec úspěšně zvládl.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • efektivně využívá moderní informační technologie
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Mediální výchova
  • Média a mediální produkce

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

mobil, interaktivní tabule, PC