Odborné články Základní vzdělávání Fake news – Ça existe! (A1)
Odborný článek

Fake news – Ça existe! (A1)

Anotace

V této výukové aktivitě určené do hodin francouzského jazyka se zaměříme na rozvoj mediální gramotnosti. V úvodu hodiny zjistíme, co žáci vědí o tzv. falešných zprávách, vysvětlíme si pojem fake news, deep fake a hoax. Poté si žáci sami vyzkouší, jak falešnou zprávu vytvořit. Využijeme téma, které je jim blízké – popis zvířete a téma fantastických zvířat, která se vyskytují jen v pohádkách a fantasy příbězích nebo vzniknou úplně nově ve fantazii našich žáků. Propojíme obrázek s jeho popisem a vytvoříme pomocí aplikace falešnou zprávu.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ / 7.–8. ročník

Věková skupina: 13–14 let

Vzdělávací obor:

Jazyk a jazyková komunikace: Další cizí jazyk (Francouzský jazyk)

Průřezové téma: Mediální výchova

Tematický okruh: Psaní – krátký popis známé věci; Uplatňování subjektivity – ilustrace, kresba

Časová dotace:

Výuka: 2 vyučovací hodiny na tvorbu + následná diskuze a hodnocení práce

Příprava: 30 minut

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové: pomocná slovesa être/avoir, les parties du corps, les adverbes, les adjectifs possessifs, les verbes en -er au présent

Digitální: práce s obrázkem, fotografií, e-mailem, online slovníkem

Přínos využití digitálních technologií:

  • rozvíjení práce s fotografií, obrázkem, e-mailem, s aplikací na tvorbu falešných zpráv, úvod do mediální gramotnosti – bez využití digitálních technologií bychom nebyli schopni vytvořit zprávu, která vypadá realisticky

  • tvoření digitálního obsahu - v případě potřeby je žák schopen jeden digitální formát doplnit či rozšířit jiným formátem

Cíl

  • Žák vytvoří pomocí digitální aplikace jednoduchou falešnou zprávu

  • Žák jednoduše popíše, proč je třeba přistupovat k informacím v digitálním prostředí kriticky a ověřovat si jejich pravdivost

Metodická poznámka:

Aktivitu je možno naplánovat jako projekt, nejlépe v jednom dni. Účinnou technikou pro lepší rozpoznání podvodných zpráv je vlastní sepsání takové zprávy. Může se stát, že bude třeba podpořit fantazii žáků konkrétními příklady – je možno připomenout např. Fantastická zvířata ze série knih o Harrym Potterovi.

Popis vzdělávací aktivity

EVOKACE:

Úvod (10 minut) – Je všechno, co najdeme na internetu, pravdivé?

  • Motivujeme děti k diskuzi o tom, co vědí o informacích volně přístupných na internetu: Můžeme všemu věřit? Kdo může vkládat informace na internet? Můžeš i ty sám/sama vložit cokoliv na internet? Znáš tyto pojmy? (Pojmy napíšu velkým písmem na tabuli a čekám, na co žáci zareagují, jejich formulace upřesním, případně dovysvětlím, co je třeba)

  • V návaznosti na diskusi žákům prozradíme téma hodiny, kterým je mediální gramotnost a tvorba nepravdivého obsahu.

Diferenciace (někteří žáci pouze doplňují do šablony – skupiny určuje učitel a učitel také určí, která skupina bude potřebovat šablonu):

  • Ça existe…

  • C´est…

  • Ce sont…

  • Il/elle a…

  • Il / elle habite…

  • Il/ elle fait/sait/peut…

1. V první vyučovací hodině si žáci ve skupině nakreslí obrázek nereálného, tedy neexistujícího bájného zvířete/tvora. Lze využít i AI nástroj, který může po zadání vhodných promptů takové zvíře vytvořit. Bezplatně umí žákům vygenerovat několik obrázků například česká aplikace https://textory.cz/. Pokud učitel učí ve třídě více předmětů, může pro tuto aktivitu využít i hodinu výtvarné výchovy nebo požádat kolegu o spolupráci, případně můžeme tuto fázi vynechat a žáci si vyhledají obrázky bájných zvířat na internetu nebo v literatuře.

Autor díla: Pavlína Jurzykowská

 

2. V druhé vyučovací hodině (ve francouzštině) si žáci své hotové obrázky nebo fotografie pošlou na školní e-mail nebo uloží do sdíleného úložiště. Poté si ve skupině společně připraví popis obrázku, zhruba 5 až 6 vět. Žáci mohou využít online slovníky, např. https://translate.google.com/.

Otázky k popisu, které vyučující promítá na interaktivní tabuli:

  • Qu'est-ce que c'est?

  • De quelle couleur c'est?

  • C'est grand ou petit?

  • Ça habite ou?

  • Il/ elle fait/sait/peut…?

Žáci odpovídají celou větou na otázky, tvoří tak jednoduché věty.

3. Vyučující popisy zkontroluje a pomocí formativního hodnocení skupinu motivuje opravit si případné chyby.

4. Žákům je představena aplikace na tvorbu fake news. Vyučující promítá přes dataprojektor, vysvětluje a ukazuje, jak s aplikací pracovat. 

Aplikace je v angličtině, a proto je lepší si s žáky 7. ročníků ověřit, jestli znají všechna slova, která se v aplikaci vyskytují a která potřebují znát pro práci s ní. Obrázek nahráváme pomocí tlačítka „Vybrat soubor“.

Autor díla: Helena Peřinová

Obrázek pak můžeme stáhnout pomocí tlačítka „Download“, tj. stáhnout; najdeme ho pod okénkem, kam jsme nahráli obrázek.

Autor díla: Pavlína Jurzykowská

5. Žáci ve skupině tvoří svou Breaking News – falešnou zprávu o zvířeti, které podle ní opravdu existuje, využijí při tom svůj obrázek a připravený popis. Hotovou zprávu posílají vyučujícímu e-mailem formou printscreenu nebo jako obrázek, který stáhnou z aplikace.

UVĚDOMĚNÍ:

Žáci by měli dojít k závěru, že i oni sami mohou (umí) vytvořit falešnou zprávu, je tedy třeba být opatrný/á a kriticky vyhodnocovat obsah. Diskuzi lze doplnit dalšími informacemi o tom, jak rozlišit falešnou zprávu od pravdivé:

Jak poznáme falešnou zprávu:

  • Nejjednoduššími ukazateli nedůvěryhodnosti zprávy jsou titulky psané VELKÝMI PÍSMENY a náhledové obrázky, které jsou zjevnými fotomontážemi.

  • Nezůstaňte jen u přečtení titulku. Zpráva samotná nemusí titulku vůbec odpovídat.

  • Zkontrolujte, jestli článek cituje zdroje – a pokud ano, zda jsou věrohodné. U českých dezinformačních webů se často stává, že odkazují na zahraniční zdroje, které jsou ale samy původci falešných zpráv; případně jsou jejich zprávy sice pravdivé, ale český překlad je výrazně překrucuje.

  • Podívejte se, kdo je autorem textu. Nenašli jste jméno redaktora nebo je uveden pouze pseudonym? Chybí na webu dokonce jakékoliv informace o jeho redakci? Pak za jeho obsah nikdo neručí a není důvod mu věřit.

  • Zkontrolujte datum zprávy. Na sociálních sítích se často sdílí i několik let staré články, které navozují dojem, že souvisí s aktuálním děním.

  • Věnujte pozornost fotografiím v článku. Jednoduchá kontrola pomocí vyhledávače (v prohlížeči Google Chrome stačí kliknout na obrázek pravým tlačítkem myši a vybrat pokyn Vyhledat obrázek pomocí vyhledavače Google) může ukázat, že fotka ve skutečnosti s tématem článku nesouvisí a byla pořízena v jiném čase nebo na jiném místě.

  • Přemýšlejte, jaký pocit ve vás článek vyvolává. Pokud vás rozčílil už titulkem a jeho obsah je pobuřující, může být vyvolání emocí bez ohledu na pravdivost odkazu jeho jediným cílem.

  • Pokud se zpráva jeví podezřele, zkuste ji ověřit ze seriózních zdrojů – buď pomocí vyhledávání, nebo přes specializované weby, které se vyvracením hoaxů a falešných zpráv zabývají. V Česku je to např. hoax.cz a manipulatori.cz, pro zahraniční zprávy pak snopes.com.

  • A nakonec: Pokud si nejste jistí, že je článek pravdivý, nesdílejte ho.

Reflexe

Porovnání vytvořených zpráv – pokud některá skupina kromě prostého popisu přidala i nějakou zajímavost, je zpráva pro čtenáře atraktivnější.

Jsou naše zprávy uvěřitelné? Jak se před takovými zprávami chránit?

Literatura a použité zdroje

[1] ROWLING, J. K. Fantastická zvířata. 4. vydání. Praha, 2019. 151 s. ISBN 978-80-00-05382.

[2] https://www.magellanverlag.de/titel/mix-und-match-funny-animals/653?fr

[3] BOESE, Alex. Hroši žerou trpaslíky! Přeložila Eva KADLECOVÁ. Brno: CPress, 2019. 280 s. ISBN 978-80-264-2716-2.

Reflexe

Podařilo se nám vytvořit celkem 6 falešných zpráv. Žáky velice bavilo i samotné generování obrázků. Musela jsem je tedy trošku popohánět, aby nezůstalo pouze u toho, protože očekávaným výstupem byla tvorba francouzských vět ve stylu fake news.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská, DEA
Komentář recenzenta
Tato výuková aktivita do hodin francouzského jazyka se zaměřuje na rozvoj mediální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ, konkrétně na téma falešných zpráv a kritického přístupu k informacím na internetu. Žáci si vyzkouší vytvořit falešnou zprávu o fantastickém zvířeti, které nakreslí, a následně jej popíší ve francouzštině. Aktivita kombinuje práci s digitálními nástroji, jako je aplikace na tvorbu falešných zpráv, a rozvíjí kreativitu žáků v psaní a výtvarném projevu. Výuka se skládá ze dvou hodin, kdy žáci nejprve diskutují o problematice mediální gramotnosti a poté tvoří zprávy, které sdílí elektronicky. Cílem je naučit žáky kriticky hodnotit informace a rozlišovat mezi pravdivými a falešnými zprávami. Tato aktivita je tedy velmi moderní a dobře propojuje výuku cizího jazyka s důležitými kompetencemi v oblasti mediální gramotnosti. Je kreativní, motivující a podporuje kritické myšlení, což je v dnešní době velmi důležité.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

dataprojektor, pro žáky i učitele PC, mobil, pro žáky papíry, pastelky, aplikace The Breaking News Generator (případně jiný nástroj na tvorbu falešných zpráv)