Odborný článek

Vyfoť se s...

11. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jan Hercik Ph.D.

Anotace

Místní region je ideálním prostorem pro získání celé řady geografických kompetencí v širších oborových, prostorových i časových souvislostech. Aktivita si klade za cíl seznámit žáky šestého ročníku se základy orientace v prostoru za pomoci zeměpisných souřadnic a digitálních mapy, stejně jako k poznání okolí jejich školy.

Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)

Věková skupina: 6. ročník (11 až 12 let)

Vzdělávací obor: zeměpis

Tematický okruh: geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie, zdroje dat, kartografie a topografie, Česká republika

Očekávané výstupy:

  • Z-9-1-01 Žák organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • Z-9-1-02 Žák používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • Z-9-6-02 Žák hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu

Časová dotace: do postřehů z ověřování dát příp. komentář, s čím jste se potýkali – např. Trvalo déle, musel/a jsem rozdělit na 2 vyučovací hodiny apod.)

  • Výuka: 1 hodina v terénu, případně další 1 hodina ve škole
  • Příprava: 1 hodina

Klíčová slova: zadávat z nabídky na Portále, „čím více, tím lépe“

  • KS shodná pro všechny materiály: digitální kompetence; digitální technologie; digitální gramotnost

mapy.cz, zeměpisné souřadnice, mapa, orientace v prostoru, místní region

Pomůcky: mobilní telefon se staženou aplikací mapy.cz a fotoaparátem, stolní počítač nebo notebook, účet na Google, internet, pracovní list, podložka, psací potřeby

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: pokud je důležité zmínit, na co navazujeme

  • Oborové: zapisování a čtení zeměpisných souřadnic
  • Digitální: spuštění aplikací, vyhledávání informací na internetu, tvorba prezentace v MS Powerpoint

Vzdělávací cíle: nutné, aby se v cílech promítl i rozvoj digi kompetencí díky dané aktivitě

  • hlavní cíle:
    • žák aktivně pracuje s aplikací mapy.cz
    • žák se orientuje s pomocí aplikace mapy.cz v terénu
    • žák čte informace z digitální mapy
  • dílčí cíle:
    • žák vytváří dle zadání vhodné fotografie
    • žák převádí body z reálného prostoru do elektronické mapy
    • žák vytváří mapu v aplikaci Google My Maps
    • žák vhodně volí mapové značky a tvoří legendu mapy
    • žák vhodně upravuje měřítko mapy
    • žák využívá vhodnou geografickou terminologii

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Prostřednictvím aktivity se žáci seznámí s aktuálně nejvyužívanějším způsobem orientace prostoru pomocí map. Dochází k provázání teoretického učiva s reálným využitím. Digitální technologie umožní dále žákům snadný sběr informací a následně prezentaci získaných poznatků.

Metodická poznámka: V rámci realizace je nutné zajistit bezpečný pohyb žáků. Doporučuje se realizace aktivity v jasně ohraničeném, přehledném a bezpečném prostředí s vyloučením automobilové dopravy (např. městský park). V případě existence bezpečnostních rizik je doporučeno využít pro dozor asistenta pedagoga či realizovat aktivitu hromadně. Podobu druhé části aktivity lze volit podle charakteru a schopností třídy, resp. jednotlivých žák – tvorba interaktivní mapy v Google My Maps.

Popis vzdělávací aktivity:

1. hodina

  • učitel poučí žáky o bezpečnosti a určí ohraničení prostoru, kde se budou žáci pohybovat a následně rozdělí žáky do skupin po maximálně 6 žácích a provede instruktáž pro práce s mapy.cz, následně žákům nasdílí prostředí pro sdílení úkolu v aplikaci padlet.com (vzor: https://padlet.com/hercikjenik/vyfo-se-s-vdxf5q9bq0pge9o) a dá pokyn ke splnění cvičeného úkolu (odkaz na řešení: https://mapy.cz/s/razaputaro). Souřadnice cvičených lokalit lze volit libovolně. Vždy by se mělo ale jednat o regionálně či nadregionálně významné místo.
  • žáci si zkouší zadat první souřadnice do aplikace mapy.cz, svá zjištění zapíší do nástěnky na padlet.com; učitel provede kontrolu

cvičený úkol: V aplikaci mapy.cz najděte a co možná nejlépe geograficky pojmenujte místo, které se skrývá pod souřadnicemi: sk. 1: N 49°42.08343', E 17°4.55957', sk. 2: N 50°4.98120', E 17°13.86437', sk. 3: N 50°46.53570', E 15°32.18268', sk. 4: N 50°5.43950', E 14°23.98763'

  • po splnění cvičného úkolu a jeho kontrole jsou skupinkám rozdány souřadnice lokalit s možnými nápovědami (souřadnice jsou specifické pro každou školu; příkladem nápovědy, která vede žáky k soše sochy TGM může být „Vyfoť se s tatíčkem“); je vhodné volit pro každou skupinku jiné lokality, případě vylosovat každou skupinkou souřadnice první lokality
  • učitel žákům stanoví časový limit a místo srazu, žáci následně plní zadání

Fotografie z pilotáže terénní aktivity:

  • Po uplynutí časového limitu se žáci sejdou na předem domluveném místě. Pokud již aktivita nepokračuje v další vyučovací hodině druhou částí představují jednotlivé skupinky navštívené lokality a případně i problémy, se kterými se během řešení úkolu setkali

2. hodina

  • V rámci druhé hodiny celá třída vytváří interaktivní mapu v Google My Maps. Pro splnění úkolu jsou potřeba počítače s přístupem na internet.

Interaktivní mapa v Google My Maps:

úkol: Vaším úkolem je vytvořit vlastní mapu, do které by byla tato místa, fotografie a informace o nich zanesená. Pro tvorbu mapy využijte aplikace Google My Maps. Výslednou mapu nasdílej učiteli. Nezapomeňte, že každá mapa má legendu, kde jsou značky vždy voleny stejně nebo odlišně podle charakteru místa (např. jedna značka pro hrady, jiná značka pro restaurace atd.).

  • Pro tuto variantu jsou nutné účty na Google.

V závěru hodiny proběhne reflexe celé aktivity. Učitel promítá vytvořený padlet a interaktivní mapu. Jednotlivé skupinky postupně prezentují informace k jednotlivým navštíveným lokalitám. Jednotlivé skupinky se mohou doplňovat. Reflexi lze ukončit vrstevnickým hodnocením v podobě udílení smajlíků/klasické známky/palců/slovního hodnocení za dodržení všech kritérií zadání.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aktivitu jsem realizoval již několikrát se žáky 6., ale i 8. ročníků. Jednotlivá místa se nacházela v parku, který těsně sousedí s naší školou. Jednalo se o významné dominanty (např. socha Tomáš Garrigue Masaryka, budovu místní sokolovny ad.) či místa, při jejichž hledání museli žáci více přemýšlet (např. „Vyfoť se v kruhu“). Během realizace jsem se nesetkal s výraznějšími problémy. V jednom případě nastal problém až ve druhé části úkolu, kdy někteří žáci neměli účty na Google a rodiče jim je odmítli zřídit. Pro tyto případy je vhodné vytvořit účet zřízený speciální pro výukové účely předmětu zeměpis. Pokud by si učitel nevěděl rady s aplikací Google My Maps, přikládám odkaz na videonávod: https://www.youtube.com/watch?v=fLhyr5MGi2g.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
383.79 kB
PDF
Pracovní list k aktivitě Vyfoť se s ...

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jan Hercik Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

mobilní telefon se staženou aplikací mapy.cz a fotoaparátem, stolní počítač nebo notebook, účet na Google, internet, pracovní list, podložka, psací potřeby