Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 6. ročník (11 až 12 let)
Vzdělávací obor: zeměpis
Tematický okruh: geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie, zdroje dat, kartografie a topografie, Česká republika
Očekávané výstupy:
Časová dotace: do postřehů z ověřování dát příp. komentář, s čím jste se potýkali – např. Trvalo déle, musel/a jsem rozdělit na 2 vyučovací hodiny apod.)
Klíčová slova: zadávat z nabídky na Portále, „čím více, tím lépe“
mapy.cz, zeměpisné souřadnice, mapa, orientace v prostoru, místní region
Pomůcky: mobilní telefon se staženou aplikací mapy.cz a fotoaparátem, stolní počítač nebo notebook, účet na Google, internet, pracovní list, podložka, psací potřeby
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: pokud je důležité zmínit, na co navazujeme
Vzdělávací cíle: nutné, aby se v cílech promítl i rozvoj digi kompetencí díky dané aktivitě
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Prostřednictvím aktivity se žáci seznámí s aktuálně nejvyužívanějším způsobem orientace prostoru pomocí map. Dochází k provázání teoretického učiva s reálným využitím. Digitální technologie umožní dále žákům snadný sběr informací a následně prezentaci získaných poznatků.
Metodická poznámka: V rámci realizace je nutné zajistit bezpečný pohyb žáků. Doporučuje se realizace aktivity v jasně ohraničeném, přehledném a bezpečném prostředí s vyloučením automobilové dopravy (např. městský park). V případě existence bezpečnostních rizik je doporučeno využít pro dozor asistenta pedagoga či realizovat aktivitu hromadně. Podobu druhé části aktivity lze volit podle charakteru a schopností třídy, resp. jednotlivých žák – tvorba interaktivní mapy v Google My Maps.
Popis vzdělávací aktivity:
1. hodina
cvičený úkol: V aplikaci mapy.cz najděte a co možná nejlépe geograficky pojmenujte místo, které se skrývá pod souřadnicemi: sk. 1: N 49°42.08343', E 17°4.55957', sk. 2: N 50°4.98120', E 17°13.86437', sk. 3: N 50°46.53570', E 15°32.18268', sk. 4: N 50°5.43950', E 14°23.98763'
Fotografie z pilotáže terénní aktivity:
2. hodina
Interaktivní mapa v Google My Maps:
úkol: Vaším úkolem je vytvořit vlastní mapu, do které by byla tato místa, fotografie a informace o nich zanesená. Pro tvorbu mapy využijte aplikace Google My Maps. Výslednou mapu nasdílej učiteli. Nezapomeňte, že každá mapa má legendu, kde jsou značky vždy voleny stejně nebo odlišně podle charakteru místa (např. jedna značka pro hrady, jiná značka pro restaurace atd.).
V závěru hodiny proběhne reflexe celé aktivity. Učitel promítá vytvořený padlet a interaktivní mapu. Jednotlivé skupinky postupně prezentují informace k jednotlivým navštíveným lokalitám. Jednotlivé skupinky se mohou doplňovat. Reflexi lze ukončit vrstevnickým hodnocením v podobě udílení smajlíků/klasické známky/palců/slovního hodnocení za dodržení všech kritérií zadání.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivitu jsem realizoval již několikrát se žáky 6., ale i 8. ročníků. Jednotlivá místa se nacházela v parku, který těsně sousedí s naší školou. Jednalo se o významné dominanty (např. socha Tomáš Garrigue Masaryka, budovu místní sokolovny ad.) či místa, při jejichž hledání museli žáci více přemýšlet (např. „Vyfoť se v kruhu“). Během realizace jsem se nesetkal s výraznějšími problémy. V jednom případě nastal problém až ve druhé části úkolu, kdy někteří žáci neměli účty na Google a rodiče jim je odmítli zřídit. Pro tyto případy je vhodné vytvořit účet zřízený speciální pro výukové účely předmětu zeměpis. Pokud by si učitel nevěděl rady s aplikací Google My Maps, přikládám odkaz na videonávod: https://www.youtube.com/watch?v=fLhyr5MGi2g.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.