Odborný článek

Tvoříme dotazník

16. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Helena Peřinová

Anotace

V této výukové aktivitě se zaměříme na tvoření otázek a sestavíme online dotazník na vybrané téma. Budeme učit žáky nejen klást otázky, ale i zamyslet se nad tím, co potřebujeme pomocí dotazníku zjistit a jak prezentovat výsledky dotazníku a vyhodnotit, zda jsme získali odpovědi na naše otázky, případně proč se nám to nepodařilo.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ (4.–5. ročník)

Věková skupina: 9–11 let

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – anglický jazyk

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

  • Výuka: 90 minut
  • Příprava: 60 minut – seznámení učitele s aplikací na tvorbu dotazníku a vytvoření ukázkového dotazníku pro žáky

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: tvoření otázek
  • Digitální: přihlášení do e-mailu a propojení s prostředím Google nebo Teams

Z Google Formulářů:


Autor díla: Helena Peřinová

Metodická poznámka: Vybereme takové prostředí, ve kterém jsou žáci zvyklí se pohybovat – Teams (aplikace Forms) nebo platforma Google – aplikace Google Formuláře, nejprve je necháme prožít roli respondenta (toho, kdo dotazník vyplňuje) a potom je provedeme tvorbou otázek, ukážeme jim, jaké informace a v jaké formě získají – necháme je prožít aha moment, že aplikace to zpracuje formou grafu místo nich.

Pokud chceme použít Teams Forms, zadáme do vyhledavače Microsoft Forms, dáme přihlásit se a Nový formulář. Po vytvoření dotazníku je třeba zvolit Shromažďovat odpovědi (doporučuji ještě vybrat možnost Odpovědět může kdokoli) a po vyplnění dotazníku Prezentovat – obě tato tlačítka jsou vpravo nahoře.


Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová

Cíl

Vzdělávací cíle:

  • žák si upevní gramatiku Can you …? + krátké odpovědi
  • žák se učí si usnadnit a zkvalitnit svou práci pomocí digitálních technologií

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Necháme žáky vyzkoušet si sběr informací pomocí tužky a papíru – např. chodící hra Find someone who can swim, ski, draw, ride a bike… – každý žák si vybere naslepo kartičku se zadáním, např. Find someone who can swim, a s otázkou Can you swim? obejde všechny své spolužáky. Odpovědi si zaznačí do tabulky ve svém sešitě. Potom necháme žáky vyhodnotit informace, které zjistili – spočítají kladné a záporné odpovědi na jednotlivé otázky: Can you swim? Yes, I can. X No, I can´t.

Uvědomění

  • Ukážeme žákům nějaký autentický dotazník – např. dotazník studenta k ročníkové/bakalářské/diplomové práci, vlastní dotazník, kde zjišťujeme např. zájem kolegů o školení nebo názor na něco. Vybíráme podle zaměření dané skupiny žáků – např. u sportovně zaměřených žáků dotazník o sportech, u jiných o filmech apod.


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

  • Pošleme žákům odkaz na vytvořený dotazník (dotazník vytvořil na ukázku učitel) požádáme je o vyplnění dotazníku a ukážeme jim, jak aplikace vyhodnotí a zpracuje do grafu jejich odpovědi.
  • Dáme žákům (nejlépe ve skupince 2–3 žáků) konkrétní zadání na vytvoření jejich vlastního online dotazníku na určité téma – např. What can you do? Doporučuji 3–5 otázek podle věku žáků a složení skupiny a výběr ze dvou variant – Yes, I can. X No, I can´t. V případě nutnosti ještě variantu I don´t know.

Správně vytvořený dotazník (má název a popis, otázka je vhodně položená, výběr z možností ve formě krátké odpovědi):
Autor díla: Helena Peřinová

Dotazník, na který by měl pedagog zareagovat formativním hodnocením (Jsi na dobré cestě, jen prosím doplň název a popis, doplň krátkou odpověď Yes, I can. X No, I can´t.:


Autor díla: Helena Peřinová

Reflexe

  • Žáci zobrazí výsledky ve formě grafu a připraví ústní prezentaci svého výzkumu.
  • Žáci ústně prezentují svá zjištění a diskutují o tom, co zjistili ve svém výzkumu.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Vyzkoušeno ve 4. a 5. ročníku. Doporučuji tvořit dotazník ve dvojicích a nejprve dotazníky zkontrolovat (kontroluje vyučující a dává formativní zpětnou vazbu – pozitivní, ve smyslu „podařilo se ti, jen prosím ještě přidej, oprav, uprav…“)  formativně hodnotit, pak nechat žáky opravit případné drobné chyby ve tvoření otázek a možných odpovědí a potom teprve nechat odpovědět ostatní žáky a požádat autory dotazníku o další zpracování ve formě shrnutí a ústní prezentace před skupinou ostatních žáků. Také jsme narazili na dotaz, jaký je rozdíl mezi testem/kvízem (ověřuji znalosti) a dotazníkem (zjišťuji informace k dalšímu zpracování).

Příklad dotazníku:


Autor díla: Helena Peřinová

 

 
Autor díla: Helena Peřinová

 Zpracované odpovědi do grafu – automaticky generuje Google Forms:


Autor díla: Helena Peřinová

Příklad z Teams Forms:



Autor díla: Helena Peřinová

Summary (shrnutí) – žáci prezentují ústně jako skupina a jako pedagog tady kladu otázky: Co vás překvapilo? Zjistili jste vše, co jste potřebovali zjistit? Pokud ne, jak jinak byste příště formulovali otázku nebo možnosti odpovědí?

Např.:

  • Twenty-one pupils can swim.
  • Five of my classmates can ski.
  • Eighteen pupils can ride a bike.
  • Eight pupils can ride a horse.

Na prvním stupni je možné to také vyzkoušet nejprve v mateřském jazyce.

Na druhém stupni je možné to použít např. k upevnění předpřítomného času – zážitky, např. cestování, jídlo (7. ročník) nebo témata jako Dreams, Fears, Are you superstitious? (8. ročník – předložkové vazby) a později navázat i v dalším cizím jazyce. 

Literatura a použité zdroje

[1] – http://www.mojeanketa.cz/pruzkum/258856105/1/. [cit. 2024-8-6].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

dataprojektor, pro žáky i učitele PC, aplikace Google Formuláře nebo Teams Forms