Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ (4.–5. ročník)
Věková skupina: 9–11 let
Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – anglický jazyk
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Z Google Formulářů:
Autor díla: Helena Peřinová
Metodická poznámka: Vybereme takové prostředí, ve kterém jsou žáci zvyklí se pohybovat – Teams (aplikace Forms) nebo platforma Google – aplikace Google Formuláře, nejprve je necháme prožít roli respondenta (toho, kdo dotazník vyplňuje) a potom je provedeme tvorbou otázek, ukážeme jim, jaké informace a v jaké formě získají – necháme je prožít aha moment, že aplikace to zpracuje formou grafu místo nich.
Pokud chceme použít Teams Forms, zadáme do vyhledavače Microsoft Forms, dáme přihlásit se a Nový formulář. Po vytvoření dotazníku je třeba zvolit Shromažďovat odpovědi (doporučuji ještě vybrat možnost Odpovědět může kdokoli) a po vyplnění dotazníku Prezentovat – obě tato tlačítka jsou vpravo nahoře.
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Vzdělávací cíle:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Uvědomění
Správně vytvořený dotazník (má název a popis, otázka je vhodně položená, výběr z možností ve formě krátké odpovědi):
Autor díla: Helena Peřinová
Dotazník, na který by měl pedagog zareagovat formativním hodnocením (Jsi na dobré cestě, jen prosím doplň název a popis, doplň krátkou odpověď Yes, I can. X No, I can´t.:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Vyzkoušeno ve 4. a 5. ročníku. Doporučuji tvořit dotazník ve dvojicích a nejprve dotazníky zkontrolovat (kontroluje vyučující a dává formativní zpětnou vazbu – pozitivní, ve smyslu „podařilo se ti, jen prosím ještě přidej, oprav, uprav…“) formativně hodnotit, pak nechat žáky opravit případné drobné chyby ve tvoření otázek a možných odpovědí a potom teprve nechat odpovědět ostatní žáky a požádat autory dotazníku o další zpracování ve formě shrnutí a ústní prezentace před skupinou ostatních žáků. Také jsme narazili na dotaz, jaký je rozdíl mezi testem/kvízem (ověřuji znalosti) a dotazníkem (zjišťuji informace k dalšímu zpracování).
Příklad dotazníku:
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Zpracované odpovědi do grafu – automaticky generuje Google Forms:
Autor díla: Helena Peřinová
Příklad z Teams Forms:
Autor díla: Helena Peřinová
Summary (shrnutí) – žáci prezentují ústně jako skupina a jako pedagog tady kladu otázky: Co vás překvapilo? Zjistili jste vše, co jste potřebovali zjistit? Pokud ne, jak jinak byste příště formulovali otázku nebo možnosti odpovědí?
Např.:
Na prvním stupni je možné to také vyzkoušet nejprve v mateřském jazyce.
Na druhém stupni je možné to použít např. k upevnění předpřítomného času – zážitky, např. cestování, jídlo (7. ročník) nebo témata jako Dreams, Fears, Are you superstitious? (8. ročník – předložkové vazby) a později navázat i v dalším cizím jazyce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025