Odborný článek

Tvoříme dotazník

16. 9. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Helena Peřinová

Anotace

V této výukové aktivitě se zaměříme na tvoření otázek a sestavíme online dotazník na vybrané téma. Budeme učit žáky nejen klást otázky, ale i zamyslet se nad tím, co potřebujeme pomocí dotazníku zjistit a jak prezentovat výsledky dotazníku a vyhodnotit, zda jsme získali odpovědi na naše otázky, případně proč se nám to nepodařilo.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ (4.–5. ročník)

Věková skupina: 9–11 let

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – anglický jazyk

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

  • Výuka: 90 minut
  • Příprava: 60 minut – seznámení učitele s aplikací na tvorbu dotazníku a vytvoření ukázkového dotazníku pro žáky

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: tvoření otázek
  • Digitální: přihlášení do e-mailu a propojení s prostředím Google nebo Teams

Z Google Formulářů:


Autor díla: Helena Peřinová

Metodická poznámka: Vybereme takové prostředí, ve kterém jsou žáci zvyklí se pohybovat – Teams (aplikace Forms) nebo platforma Google – aplikace Google Formuláře, nejprve je necháme prožít roli respondenta (toho, kdo dotazník vyplňuje) a potom je provedeme tvorbou otázek, ukážeme jim, jaké informace a v jaké formě získají – necháme je prožít aha moment, že aplikace to zpracuje formou grafu místo nich.

Pokud chceme použít Teams Forms, zadáme do vyhledavače Microsoft Forms, dáme přihlásit se a Nový formulář. Po vytvoření dotazníku je třeba zvolit Shromažďovat odpovědi (doporučuji ještě vybrat možnost Odpovědět může kdokoli) a po vyplnění dotazníku Prezentovat – obě tato tlačítka jsou vpravo nahoře.


Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová

Cíl

Vzdělávací cíle:

  • žák si upevní gramatiku Can you …? + krátké odpovědi
  • žák se učí si usnadnit a zkvalitnit svou práci pomocí digitálních technologií

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Necháme žáky vyzkoušet si sběr informací pomocí tužky a papíru – např. chodící hra Find someone who can swim, ski, draw, ride a bike… – každý žák si vybere naslepo kartičku se zadáním, např. Find someone who can swim, a s otázkou Can you swim? obejde všechny své spolužáky. Odpovědi si zaznačí do tabulky ve svém sešitě. Potom necháme žáky vyhodnotit informace, které zjistili – spočítají kladné a záporné odpovědi na jednotlivé otázky: Can you swim? Yes, I can. X No, I can´t.

Uvědomění

  • Ukážeme žákům nějaký autentický dotazník – např. dotazník studenta k ročníkové/bakalářské/diplomové práci, vlastní dotazník, kde zjišťujeme např. zájem kolegů o školení nebo názor na něco. Vybíráme podle zaměření dané skupiny žáků – např. u sportovně zaměřených žáků dotazník o sportech, u jiných o filmech apod.


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

  • Pošleme žákům odkaz na vytvořený dotazník (dotazník vytvořil na ukázku učitel) požádáme je o vyplnění dotazníku a ukážeme jim, jak aplikace vyhodnotí a zpracuje do grafu jejich odpovědi.
  • Dáme žákům (nejlépe ve skupince 2–3 žáků) konkrétní zadání na vytvoření jejich vlastního online dotazníku na určité téma – např. What can you do? Doporučuji 3–5 otázek podle věku žáků a složení skupiny a výběr ze dvou variant – Yes, I can. X No, I can´t. V případě nutnosti ještě variantu I don´t know.

Správně vytvořený dotazník (má název a popis, otázka je vhodně položená, výběr z možností ve formě krátké odpovědi):
Autor díla: Helena Peřinová

Dotazník, na který by měl pedagog zareagovat formativním hodnocením (Jsi na dobré cestě, jen prosím doplň název a popis, doplň krátkou odpověď Yes, I can. X No, I can´t.:


Autor díla: Helena Peřinová

Reflexe

  • Žáci zobrazí výsledky ve formě grafu a připraví ústní prezentaci svého výzkumu.
  • Žáci ústně prezentují svá zjištění a diskutují o tom, co zjistili ve svém výzkumu.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Vyzkoušeno ve 4. a 5. ročníku. Doporučuji tvořit dotazník ve dvojicích a nejprve dotazníky zkontrolovat (kontroluje vyučující a dává formativní zpětnou vazbu – pozitivní, ve smyslu „podařilo se ti, jen prosím ještě přidej, oprav, uprav…“)  formativně hodnotit, pak nechat žáky opravit případné drobné chyby ve tvoření otázek a možných odpovědí a potom teprve nechat odpovědět ostatní žáky a požádat autory dotazníku o další zpracování ve formě shrnutí a ústní prezentace před skupinou ostatních žáků. Také jsme narazili na dotaz, jaký je rozdíl mezi testem/kvízem (ověřuji znalosti) a dotazníkem (zjišťuji informace k dalšímu zpracování).

Příklad dotazníku:


Autor díla: Helena Peřinová

 

 
Autor díla: Helena Peřinová

 Zpracované odpovědi do grafu – automaticky generuje Google Forms:


Autor díla: Helena Peřinová

Příklad z Teams Forms:



Autor díla: Helena Peřinová

Summary (shrnutí) – žáci prezentují ústně jako skupina a jako pedagog tady kladu otázky: Co vás překvapilo? Zjistili jste vše, co jste potřebovali zjistit? Pokud ne, jak jinak byste příště formulovali otázku nebo možnosti odpovědí?

Např.:

  • Twenty-one pupils can swim.
  • Five of my classmates can ski.
  • Eighteen pupils can ride a bike.
  • Eight pupils can ride a horse.

Na prvním stupni je možné to také vyzkoušet nejprve v mateřském jazyce.

Na druhém stupni je možné to použít např. k upevnění předpřítomného času – zážitky, např. cestování, jídlo (7. ročník) nebo témata jako Dreams, Fears, Are you superstitious? (8. ročník – předložkové vazby) a později navázat i v dalším cizím jazyce. 

Literatura a použité zdroje

[1] – http://www.mojeanketa.cz/pruzkum/258856105/1/. [cit. 2024-8-6].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová
Komentář recenzenta
Materiál „Tvoříme dotazník“ se zaměřuje na praktické dovednosti studentů a rozvíjí jejich schopnosti formulovat otázky v cizím jazyce. Tento materiál je variabilní – umožňuje přizpůsobit zadání podle různých jazykových úrovní. Učitelé také mohou měnit tematické okruhy dotazníků a tím reflektovat zájmy studentů. Materiál je navržen tak, aby nevyžadoval specifický software – to usnadňuje jeho používání v různých učebních prostředích (PC učebna, obyčejná třída, jazyková učebna). Žáci mohou dotazníky vytvářet buď na papíře, nebo v digitální podobě. Druhá verze podporuje jejich technické dovednosti. Instrukce a příklady jsou jasně formulovány. Dotazníková aktivita je interaktivní, protože studenti musí spolupracovat a komunikovat mezi sebou. Aktivita může také zahrnovat zpětnou vazbu od spolužáků. Materiál je dobře strukturován, metadata jsou dobře nadefinována – poskytují informace o zaměření a úrovni. To velice usnadňuje jeho vyhledávání a následné použití. Učitelé mohou snadno identifikovat, zda materiál vyhovuje jejich výukovým cílům a schopnostem jejich žáků.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

dataprojektor, pro žáky i učitele PC, aplikace Google Formuláře nebo Teams Forms