Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ (4.–5. ročník)
Věková skupina: 9–11 let
Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – anglický jazyk
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Z Google Formulářů:
Autor díla: Helena Peřinová
Metodická poznámka: Vybereme takové prostředí, ve kterém jsou žáci zvyklí se pohybovat – Teams (aplikace Forms) nebo platforma Google – aplikace Google Formuláře, nejprve je necháme prožít roli respondenta (toho, kdo dotazník vyplňuje) a potom je provedeme tvorbou otázek, ukážeme jim, jaké informace a v jaké formě získají – necháme je prožít aha moment, že aplikace to zpracuje formou grafu místo nich.
Pokud chceme použít Teams Forms, zadáme do vyhledavače Microsoft Forms, dáme přihlásit se a Nový formulář. Po vytvoření dotazníku je třeba zvolit Shromažďovat odpovědi (doporučuji ještě vybrat možnost Odpovědět může kdokoli) a po vyplnění dotazníku Prezentovat – obě tato tlačítka jsou vpravo nahoře.
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Vzdělávací cíle:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Uvědomění
Správně vytvořený dotazník (má název a popis, otázka je vhodně položená, výběr z možností ve formě krátké odpovědi):
Autor díla: Helena Peřinová
Dotazník, na který by měl pedagog zareagovat formativním hodnocením (Jsi na dobré cestě, jen prosím doplň název a popis, doplň krátkou odpověď Yes, I can. X No, I can´t.:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Vyzkoušeno ve 4. a 5. ročníku. Doporučuji tvořit dotazník ve dvojicích a nejprve dotazníky zkontrolovat (kontroluje vyučující a dává formativní zpětnou vazbu – pozitivní, ve smyslu „podařilo se ti, jen prosím ještě přidej, oprav, uprav…“) formativně hodnotit, pak nechat žáky opravit případné drobné chyby ve tvoření otázek a možných odpovědí a potom teprve nechat odpovědět ostatní žáky a požádat autory dotazníku o další zpracování ve formě shrnutí a ústní prezentace před skupinou ostatních žáků. Také jsme narazili na dotaz, jaký je rozdíl mezi testem/kvízem (ověřuji znalosti) a dotazníkem (zjišťuji informace k dalšímu zpracování).
Příklad dotazníku:
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Zpracované odpovědi do grafu – automaticky generuje Google Forms:
Autor díla: Helena Peřinová
Příklad z Teams Forms:
Autor díla: Helena Peřinová
Summary (shrnutí) – žáci prezentují ústně jako skupina a jako pedagog tady kladu otázky: Co vás překvapilo? Zjistili jste vše, co jste potřebovali zjistit? Pokud ne, jak jinak byste příště formulovali otázku nebo možnosti odpovědí?
Např.:
Na prvním stupni je možné to také vyzkoušet nejprve v mateřském jazyce.
Na druhém stupni je možné to použít např. k upevnění předpřítomného času – zážitky, např. cestování, jídlo (7. ročník) nebo témata jako Dreams, Fears, Are you superstitious? (8. ročník – předložkové vazby) a později navázat i v dalším cizím jazyce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.