Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Mediace receptu ve třídě
Odborný článek

Mediace receptu ve třídě

19. 8. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Helena Peřinová

Anotace

V této aktivitě si žáci vyzkouší roli mediátora. Jejich úkolem bude zprostředkovat ostatním požadovanou informaci v německém jazyce na téma přípravy jídla z poslechnuté nahrávky.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, 7.–9. ročník

Věková skupina: 12–15 let

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – další cizí jazyk – německý jazyk

Tematický okruh: mediace (dle revize RVP – verze srpen 2024)

Na základě Dodatku k SERRJ z roku 2018 byla do RVP ZV přidána jako další okruh na 2. stupni mediace, která je založena na zprostředkování informací či významů, ať už v rámci jednoho jazyka, mezi dvěma různými jazyky, případně napříč odlišnými systémy znaků. Klíčové pro mediaci je zprostředkování neboli doslova zajištění a pomoc při sdílení a vytváření významů v mnoha různých kontextech.

Očekávané výstupy:

dle revize RVP – verze srpen 2024

Kód: JJK-DCJ-001-ZV9-09 

zjednodušeně sdělí základní a předvídatelné pokyny týkající se časů a míst, vyslechnuté či přečtené ve formě krátkých a jednoduchých vět z vyučovacího jazyka do osvojovaného nebo opačně

Kompetence: komunikativní

Časová dotace:

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 30 minut

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové: slovní zásoba – potraviny a jídlo

Přínos využití digitálních technologií: digitální technologie – konkrétně aplikace TTS – umožňují získat nahrávku jakéhokoli receptu v různých jazycích s originálním přízvukem

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žák/žákyně:

  • si upevní, procvičí, zopakuje slovní zásobu na téma jídlo;
  • se učí zprostředkovat informaci z vyslechnutého textu.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Diskuze: Jaké suroviny využívá německá kuchyně?

 Žáci se hlásí a své odpovědi řeknou ústně a pak také zaznamenají na tabuli.


(Zdroj obrázku: https://kochkarussell.com/kartoffelsalat-ohne-mayo/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1-YAie6Y4bNWNn8mgE8akcmXZe3i31zG1ZLj07NerPy9gk71zAkmOYYO4_aem_dirKM4YGx-KonHjxtWUE7Q. [cit. 2024-8-5].)

Nahrávka vytvořená AI v aplikaci TTS:

mp3-Salat.mp3

Recept:

Kartoffelsalat ohne Mayo

Dieser weltbeste Kartoffelsalat ohne Mayo ist in nur 20 Minuten vorbereitet, herrlich sättigend, vollgepackt mit Kartoffeln, Zwiebeln und leckerer Brühe. Super zum Vorbereiten, denn am nächsten Tag schmeckt er noch besser! Unbedingt probieren!

ZUTATEN

 1 kg Kartoffeln festkochend

  • 1 große Zwiebel
  • 4 EL Öl – Rapsöl oder Sonnenblumenöl
  • 250 ml Fleischbrühe alternativ Gemüsebrühe
  • 3 EL Weißweinessig
  • 1 EL Senf
  • 1 TL Zucker
  • Petersilie gehackt
  • Salz und Pfeffer

ANLEITUNGEN

  1. Kartoffeln mit Schale in reichlich Salzwasser circa 20 Minuten gar kochen.
  2. Währenddessen Zwiebel schälen und fein würfeln. 1 EL Öl in einem Topf erhitzen und Zwiebel darin glasig dünsten.
  3. Brühe hinzufügen und kurz aufkochen. Vom Herd nehmen und das Dressing mit Essig, Senf und Zucker, Salz und Pfeffer abschmecken.
  4. Lauwarme Kartoffeln pellen, in dünne Scheiben schneiden und mit dem Dressing vermischen.
  5. 1–2 Stunden ziehen lassen, dann die restlichen 3 EL Öl unterheben. Vor dem Servieren noch einmal gut mit Salz und Pfeffer abschmecken, Petersilie unterheben und genießen.

TIPPS

Der Salat sollte vor dem Servieren mindestens 1 Stunde ziehen, damit er richtig schön aromatisch wird. Ihr könnt ihn aber auch super am Vortag zubereiten – so schmeckt er noch besser!

Metodická poznámka: Nahrávku doporučuji poslouchat pouze 1×. Ve slabší třídě můžeme použít motivační obrázek jako vizuální oporu. S nadanějšími žáky můžeme naopak požádat o zprostředkování dalších údajů – např. množství surovin, dobu přípravy. Pokud je ve třídě asistent pedagoga, odchází s dětmi za dveře. K přehrání receptu můžeme využít sluchátka, pokud máme k dispozici (jsme-li v jazykové nebo multimediální učebně). Majonézu jako ingredienci nemůžeme uznat, i když je zmíněná v nadpisu, do salátu nepatří. U soutěživých tříd bodujeme – za každou ingredienci 1 bod.

Uvědomění

  • První skupina zůstává ve třídě, ostatní dvě skupiny jdou za dveře. První skupina si vyslechne nahrávku receptu na salát. Žáci předem vědí, že jejich úkolem bude předat další skupině co nejvíce ingrediencí z vyslechnutého receptu. Po poslechu jim dáme chvilku, aby se poradili a připravili si, jaké ingredience zprostředkují druhé skupině.
  • Druhá skupina přichází do třídy a bude poslouchat informace od první skupiny. Úkolem první skupiny je předat německy ingredience potřebné na salát – čím více, tím lépe. (V daných skupinách si proti sobě stoupne vždy jeden žák ze skupiny předávající informace a jeden ze skupiny přijímající informace, aby si to vyzkoušeli skutečně všichni a nezapojili se pouze aktivnější žáci. Potom dáme i druhé skupině chvilku na přípravu, aby se poradili, sepsali si to, připravili.
  • Přichází třetí skupinka, která si jako poslední vyposlechne seznam ingrediencí na salát. Ingredience jim zprostředkovává druhá skupinka. První skupina pouze sleduje. Třetí skupina se také nejprve poradí a pak česky řekne, o jaký salát se podle nich jedná a co budou na tento salát potřebovat. V další hodině při podobné aktivitě (např. stejné cvičení s jiným receptem) se mohou skupiny prostřídat, aby si i třetí skupina těch, kteří byli při poslední hodině pouze za dveřmi a recept již nepředávali, také vyzkoušela roli „předávajícího“.
  • Učitel se zeptá, co ještě bychom mohli o receptu říct a jestli si žáci myslí, že máme v české kuchyni nějaké podobné jídlo, případně v čem se jídla liší a v čem jsou si podobná.
  • První skupina zůstává ve třídě, ostatní dvě skupiny jdou za dveře. První skupina si vyslechne nahrávku receptu na salát. Žáci předem vědí, že jejich úkolem bude předat další skupině co nejvíce ingrediencí z vyslechnutého receptu. Po poslechu jim dáme chvilku, aby se poradili a připravili si, jaké ingredience zprostředkují druhé skupině.
  • Druhá skupina přichází do třídy a bude poslouchat informace od první skupiny. Úkolem první skupiny je předat německy ingredience potřebné na salát – čím více, tím lépe. (V daných skupinách si proti sobě stoupne vždy jeden žák ze skupiny předávající informace a jeden ze skupiny přijímající informace, aby si to vyzkoušeli skutečně všichni a nezapojili se pouze aktivnější žáci. Potom dáme i druhé skupině chvilku na přípravu, aby se poradili, sepsali si to, připravili.
  • Přichází třetí skupinka, která si jako poslední vyposlechne seznam ingrediencí na salát. Ingredience jim zprostředkovává druhá skupinka. První skupina pouze sleduje. Třetí skupina se také nejprve poradí a pak česky řekne, o jaký salát se podle nich jedná a co budou na tento salát potřebovat. V další hodině při podobné aktivitě (např. stejné cvičení s jiným receptem) se mohou skupiny prostřídat, aby si i třetí skupina těch, kteří byli při poslední hodině pouze za dveřmi a recept již nepředávali, také vyzkoušela roli „předávajícího“.
  • Učitel se zeptá, co ještě bychom mohli o receptu říct a jestli si žáci myslí, že máme v české kuchyni nějaké podobné jídlo, případně v čem se jídla liší a v čem jsou si podobná.


(Zdroj obrázku: https://kochkarussell.com/kartoffelsalat-ohne-mayo/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1-YAie6Y4bNWNn8mgE8akcmXZe3i31zG1ZLj07NerPy9gk71zAkmOYYO4_aem_dirKM4YGx-KonHjxtWUE7Q. [cit. 2024-8-5].)

Reflexe

Všichni si znovu vyslechnou původní nahrávku a zkusíme se zamyslet nad tím, co bylo nejtěžší zachytit. Bylo těžší informace od předchozí skupiny zachytit a porozumět jim, nebo následně předat dál spolužákům? K čemu myslíte, že byla aktivita dobrá? Co jste se tím naučili? Co by vám příště pomohlo, abyste si informace snáz zapamatovali a pochopili je?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

  • vyzkoušeno v 9. ročníku

Není úplně jednoduché se soustředit na konkrétní informaci, předat informaci dál. Pro některé aktivnější žáky bylo těžké i zůstat v určitou chvíli v roli pouhého pozorovatele, když informace předávala další skupina. Aktivita byla pro žáky zajímavá, měli pocit, že se učí něco praktického pro život.

Literatura a použité zdroje

[1] – https://kochkarussell.com/kartoffelsalat-ohne-mayo/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1-YAie6Y4bNWNn8mgE8akcmXZe3i31zG1ZLj07NerPy9gk71zAkmOYYO4_aem_dirKM4YGx-KonHjxtWUE7Q. [cit. 2024-8-5].
[2] – Council of Europe, Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment – Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2018 resp. 2020. ISBN 978-92-871-8621-8. Dostupné zde.. [cit. 2024-8-31].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Multikulturní společnost

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

dataprojektor, pro učitele PC, aplikace TTS k přípravě nahrávky