Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, 7.–9. ročník
Věková skupina: 12–15 let
Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – další cizí jazyk – německý jazyk
Tematický okruh: mediace (dle revize RVP – verze srpen 2024)
Na základě Dodatku k SERRJ z roku 2018 byla do RVP ZV přidána jako další okruh na 2. stupni mediace, která je založena na zprostředkování informací či významů, ať už v rámci jednoho jazyka, mezi dvěma různými jazyky, případně napříč odlišnými systémy znaků. Klíčové pro mediaci je zprostředkování neboli doslova zajištění a pomoc při sdílení a vytváření významů v mnoha různých kontextech.
Očekávané výstupy:
dle revize RVP – verze srpen 2024
Kód: JJK-DCJ-001-ZV9-09
zjednodušeně sdělí základní a předvídatelné pokyny týkající se časů a míst, vyslechnuté či přečtené ve formě krátkých a jednoduchých vět z vyučovacího jazyka do osvojovaného nebo opačně
Kompetence: komunikativní
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové: slovní zásoba – potraviny a jídlo
Přínos využití digitálních technologií: digitální technologie – konkrétně aplikace TTS – umožňují získat nahrávku jakéhokoli receptu v různých jazycích s originálním přízvukem
Vzdělávací cíle:
Žák/žákyně:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Žáci se hlásí a své odpovědi řeknou ústně a pak také zaznamenají na tabuli.
(Zdroj obrázku: https://kochkarussell.com/kartoffelsalat-ohne-mayo/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1-YAie6Y4bNWNn8mgE8akcmXZe3i31zG1ZLj07NerPy9gk71zAkmOYYO4_aem_dirKM4YGx-KonHjxtWUE7Q. [cit. 2024-8-5].)
Nahrávka vytvořená AI v aplikaci TTS:
Recept:
Kartoffelsalat ohne Mayo
Dieser weltbeste Kartoffelsalat ohne Mayo ist in nur 20 Minuten vorbereitet, herrlich sättigend, vollgepackt mit Kartoffeln, Zwiebeln und leckerer Brühe. Super zum Vorbereiten, denn am nächsten Tag schmeckt er noch besser! Unbedingt probieren!
ZUTATEN
1 kg Kartoffeln festkochend
ANLEITUNGEN
TIPPS
Der Salat sollte vor dem Servieren mindestens 1 Stunde ziehen, damit er richtig schön aromatisch wird. Ihr könnt ihn aber auch super am Vortag zubereiten – so schmeckt er noch besser!
Metodická poznámka: Nahrávku doporučuji poslouchat pouze 1×. Ve slabší třídě můžeme použít motivační obrázek jako vizuální oporu. S nadanějšími žáky můžeme naopak požádat o zprostředkování dalších údajů – např. množství surovin, dobu přípravy. Pokud je ve třídě asistent pedagoga, odchází s dětmi za dveře. K přehrání receptu můžeme využít sluchátka, pokud máme k dispozici (jsme-li v jazykové nebo multimediální učebně). Majonézu jako ingredienci nemůžeme uznat, i když je zmíněná v nadpisu, do salátu nepatří. U soutěživých tříd bodujeme – za každou ingredienci 1 bod.
Uvědomění
(Zdroj obrázku: https://kochkarussell.com/kartoffelsalat-ohne-mayo/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1-YAie6Y4bNWNn8mgE8akcmXZe3i31zG1ZLj07NerPy9gk71zAkmOYYO4_aem_dirKM4YGx-KonHjxtWUE7Q. [cit. 2024-8-5].)
Všichni si znovu vyslechnou původní nahrávku a zkusíme se zamyslet nad tím, co bylo nejtěžší zachytit. Bylo těžší informace od předchozí skupiny zachytit a porozumět jim, nebo následně předat dál spolužákům? K čemu myslíte, že byla aktivita dobrá? Co jste se tím naučili? Co by vám příště pomohlo, abyste si informace snáz zapamatovali a pochopili je?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Není úplně jednoduché se soustředit na konkrétní informaci, předat informaci dál. Pro některé aktivnější žáky bylo těžké i zůstat v určitou chvíli v roli pouhého pozorovatele, když informace předávala další skupina. Aktivita byla pro žáky zajímavá, měli pocit, že se učí něco praktického pro život.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.