Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Algebraické dlaždice v aplikaci Polypad
Odborný článek

Algebraické dlaždice v aplikaci Polypad

Anotace

Jak propojit geometrický význam algebraického výrazu s jeho zápisem? Ideální je využití algebraických dlaždic, které nabízí širokou škálu využití od prvního stupně základní školy až po gymnázium. Článek nabízí několik tipů na úlohy, které lze v matematice využít.

V aplikaci Polypad ve složce Algebra pod záložkou Algebra Tiles najdeme algebraické dlaždice, které jsou nejvíce užitečné při výuce mnohočlenů a algebraických výrazů.

Algebraické dlaždice se skládají z šesti následujících dlaždic:

  • \[ x^2 \] – čtverec s délkou strany\[ x \]
  • \[ y^2 \] – čtverec s délkou strany\[ y \]
  • \[ x \] – obdélník s délkami stran \[ x \] a\[ 1 \]
  • \[ y \] – obdélník s délkami stran\[ y \] a\[ 1 \]
  • \[ xy \] – obdélník s délkami stran\[ x \] a\[ y \]

Využití algebraických dlaždic v digitální podobě má několik výhod. Dlaždic můžeme využít libovolné množství, práce se zápornými dlaždicemi je jednodušší a využít můžeme i psaného zápisu pomocí pera v aplikaci.

Z matematického hlediska využitím dlaždic cílíme na propojení představy algebraického výrazu s geometrickým významem. Při využití je však důležité žákům zdůraznit důležitost zápisu výrazu (buď pomocí pera v aplikaci, nebo tužkou na papír).

Pro začátek je dobré žáky nechat v aplikaci jen bádat, později můžeme začít zařazovat různé typy úloh od jednodušších po složitější. Článek nabízí několik tipů na využití dlaždic v matematice na základní škole. Mezi typovými úlohami najdete hledání dělitelů daného čísla, sčítání a odčítání mnohočlenů, rozklad mnohočlenu na součin a doplnění na čtverec (lze využít i na gymnáziu).

Úloha: Najděte všechny dělitele čísla\[ 12 \].

Komentář k úloze: Snažíme se vytvořit všechny možné obdélníky z dvanácti jednotek. Vytvořené obdélníky mají obsahy\[ 1 \cdot 12 \],\[ 2 \cdot 6 \],\[ 3 \cdot 4 \]. Dělitelé čísla\[ 12 \] tedy jsou\[ 1 \],\[ 2 \],\[ 3 \],\[ 4 \],\[ 5 \],\[ 6 \],\[ 12 \].

Úloha: Sečtěte a odečtěte mnohočleny\[ x^2+2xy+2 \] a\[ 2x^2-xy+3 \] (v daném pořadí).

Komentář k úloze: Připravíme si potřebné dlaždice. Při sčítání se stačí podívat, kolik kterých dlaždic máme, v našem případě máme třikrát dlaždici\[ x^2 \], dvakrát dlaždici\[ xy \], ale jednu zápornou dlaždici\[ xy \] (tedy jedna z nich se odečte a zbude pouze\[ xy \]) a celkem pět jednotek.

Výsledek sčítání:\[ 3x^2+xy+5 \]

Při odčítání je potřeba změnit znaménka u dlaždic druhého mnohočlenu (v aplikaci Polypad změníme znaménko kliknutím na danou dlaždici a tlačítko Negate).

Výsledek odčítání:\[ -x^2+3xy-1 \]

Úloha: Rozložte na součin \[ 4x^2+6x \].

Komentář k úloze:

Připravíme si dané dlaždice:

Manipulujeme s dlaždicemi tak, abychom vytvořili obdélník:

Plocha vytvořeného obdélníku se dá zapsat jako\[ 2x \cdot (2x+3) \], což je i hledaný rozklad na součin.

Úloha: Doplňte na čtverec \[ x^2+2x \] a upravte.

Komentář k úloze: Nejprve si připravíme potřebné dlaždice. Poté se snažíme z daných dlaždic vytvořit čtverec. Je zřejmé, že to nepůjde. Jedna dlaždice chybí, v tomto případě je nutné přidat jednotkovou dlaždici.

Chceme-li ještě výraz\[ x^2+2x+1 \] upravit na vzorec, stačí se podívat na délku strany čtverce, v tomto případě to je\[ (x+1)^2 \]. Ve výsledku nesmíme pak zapomenout odebrat přidanou jednotku. Celkové řešení je tedy:\[ (x+1)^2-1 \].

Pro ukázku ještě příklad doplnění na čtverec pro\[ 4x^2+12x \]:

Zdroje: Polypad – Virtual Manipulatives

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Veronika Procházková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

Předchozí díl:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít