Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Brainstorming a vizualizace znalostí formou myšlenkových map v MS Whiteboard na téma řasy (Algae)
Odborný článek

Brainstorming a vizualizace znalostí formou myšlenkových map v MS Whiteboard na téma řasy (Algae)

Anotace

Aktivita je zaměřena na třídění a grafickou vizualizaci vědomostí prostřednictvím myšlenkových map. Princip tvorby takových grafických výstupů je představen na příkladu problematiky biologie řas, je však možné ho aplikovat na libovolné téma.

Pomůcky:

  • hardware: tablet nebo počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč

Zdroje:

Microsoft (2023). Microsoft Whiteboard [Mobile app. Microsoft]. https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/microsoft-whiteboard/digital-whiteboard-app

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalost biologie rostlin a ekologie
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče

Vzdělávací cíle:

  • Žák kriticky vybírá dle vlastního uvážení nejvýznamnější informace k zadanému tématu.
  • Žák s použitím potřebných aplikací tyto informace třídí a vizualizuje.
  • Žák s použitím potřebných aplikací vyhledá (v důvěryhodných webových zdrojích) a vloží doplňující multimediální obsah (obrázky, videa) včetně příslušné citace.
  • Žák sdílí výsledný dokument s ostatními a kriticky hodnotí, zda je jeho vizualizace problému relevantní.

Přínos využití digitálních technologií:

Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že využívá specifickou aplikaci pro tvorbu své osobní mentální mapy na zadané téma. K vytvořené mapě se lze opakovaně vracet a vizualizované položky přeskupovat, aktualizovat, doplňovat o další informace a hodnotit. To by bez digitální aplikace disponující patřičnými funkcemi nebylo možné.

Metodická poznámka:

Předem vyberte zařízení, na němž budou žáci pracovat. Pokud zvolíte mobilní telefony, žáky s předstihem o aktivitě informujte a ujistěte se, že budou mít všichni přístup k internetu.

 

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA (1x 20 min.)

  1. Na školním počítači s internetovým připojením si v prohlížeči stáhněte aplikaci MS Whiteboard.
  2. Po otevření aplikace proveďte bezplatnou registraci (lze využít jen telefonní číslo nebo libovolný email) a přihlaste se.
  3. Zorientujte se v intuitivním prostředí aplikace:
  • Poklepejte na možnost Nová tabule.
  • Vyberte si vhodnou šablonu z nabídky, abyste mohli žákům zadat 4 otázky a každý z nich na ně mohl reagovat v rámci jednoho dokumentu (např. Brainstorming o tématu):
  • Co jsem věděl?
  • Co jsem viděl?
  • Co jsem si přečetl?
  • Co jsem držel v ruce?

  • Šablonu pak promítněte na tabuli a upravte pomocí panelu nástrojů v dolní části.
  • V levém horním okraji upravte název tabulky.

  • V pravém horním rohu najdete tlačítko pro časový odpočet, Sdílení a nastavení.
  • Sdílejte žákům tabuli a zvolte Kopírovat odkaz. Jeho prostřednictvím se pak žáci do programu přihlásí.

REALIZACE (2x 45 min.)

  1. Zahajte vyučovací hodinu běžným způsobem a uveďte téma hodiny.
  2. Vyzvěte žáky, aby si na předem zvoleném školním zařízení otevřeli sdílený odkaz. Během tohoto procesu si žáci vytvoří bezplatnou registraci pomocí školního uživatelského účtu, případně si i stáhnou mobilní aplikaci MS Whiteboard do školního zařízení.
  3. Spusťte časovač na 3 min. a zadejte žákům první úkol: „Připojte se a odpovězte na první otázku (Co jsem věděl?) – každý z vás využije jeden lísteček, kam napíše jméno a informaci o tom, co už ví o řasách. Informace na lístečcích by se neměly opakovat.“
  4. Po uplynutí časového intervalu vyzvěte žáky, aby odložili počítače, telefony nebo tablety, a pusťte jim následující video (případně jiné video dle vašeho výběru).
  5. Opět nastavte časovač, tentokrát na 5 min., a vyzvěte je, aby odpověděli na druhou otázku (Co jsem viděl?).
  6. Poté požádejte žáky, aby si přečetli text na dané téma v učebnici, a opět nastavte časovač na 5 min. Žáci odpovídají na třetí otázku (Co jsem si přečetl?).
  7. V poslední fázi žáky požádejte, aby se zamysleli, jestli se někdy v životě dostali do přímého kontaktu s řasami (například v lese, u moře), a nechte je vyhledat a vložit obrazovou přílohu s komentářem do otázky číslo 4 (Co jsem držel v ruce?).
  8. Hotový materiál ponechte viditelný na tabuli a vyzvěte žáky, aby si otevřeli na zvolených přístrojích svůj vlastní dokument Whiteboard a vytvořili strukturovanou, logickou myšlenkovou mapu na zadané téma s využitím získaných informací, která bude sloužit jako studijní materiál. Mohou využít všechny nástroje v panelu na spodní straně virtuální tabule, používat libovolné barvy, čáry a šipky a vkládat obrázky a odkazy na videa a další materiály.
  9. Jako inspiraci jim promítněte myšlenkovou mapu na jiné téma:
  10. Hotové myšlenkové mapy si žáci sdílí ve skupině (dvojici až čtveřici) a pomocí nástrojů na spodní liště vzájemně hodnotí, komentují, opravují. Učitel celý proces moderuje.
  11. Každá skupina vybere tu nejlepší mapu a exportuje ji pomocí funkce v pravém horním rohu jako obrázek (.png). Ten poté vytiskne a vystaví. Následuje diskuze o tom o tom, jak kdo dané téma strukturoval a vizualizoval a proč. Učitel opět celým procesem třídu provede a doptá se žáků, co se danou aktivitou naučili, co si odnesli.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Realizace proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti, pouze někteří žáci potřebovali trochu více času, aby se zorientovali v nové aplikaci.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

tablet nebo počítač s přístupem k internetu, internetový prohlížeč