Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Ohniska napětí Asie – tvorba kartogramu a tematické mapy
Odborný článek

Ohniska napětí Asie – tvorba kartogramu a tematické mapy

12. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Aktivita je zaměřena na vizualizaci dat souvisejících s neklidnými regiony Asie, jako jsou výdaje na zbrojení či migrační koeficienty, a to v podobě kartogramu a tematické mapy.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč, tabulkový editor

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, základní znalost socioekonomických poměrů v regionu Asie
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, tabulkového editoru

Vzdělávací cíle:

  • Žák na základě dostupných informací a digitálních zdrojů zhodnotí, lokalizuje a vybere aktuální a nejvýznamnější asijské konflikty.
  • Žák vyhledá a stáhne relevantní data z doporučeného digitálního zdroje.
  • Žák pomocí vybrané aplikace vizualizuje data do podoby mapy se všemi náležitostmi.
  • Žák analyzuje vytvořené mapy a vyhodnotí situaci v jednotlivých konfliktních regionech.
  • Žák prezentuje a sdílí souvislosti zjištěné z jednotlivých map vzhledem k problematice každého z vybraných konfliktních území.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se učí orientovat v prostředí úzce tematicky zaměřené digitální platformy, kde kriticky zhodnotí a vybere příslušné informace potřebné pro další použití. Dále se učí vyhledávat data k určitému tématu, stáhnout je a upravit do podoby použitelné k vizualizaci ve formě mapy. Tvoří digitální mapu, která je interaktivní, což by jinak nebylo možné.

Metodická poznámka:  

  • Žákům je třeba vytisknout přílohu (tj. pracovní list pro samostatnou práci).
  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.
  • Je třeba zvážit způsob prezentace (ústní/písemná; jednotlivci/skupiny) výsledků této aktivity vzhledem k nutnosti navýšení času potřebného pro tuto část úkolu.
  • Pokud žáci nestihnou vytvořit mapy během jedné vyučovací hodiny, jejich práce se jim automaticky ukládá a později se k ní po přihlášení vrátí v záložce Archiv v pravém horním rohu obrazovky.

 

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA (1x 15 min.)

  • Zorientujte se v intuitivním prostředí webové aplikace Data Wrapper:
    • V levém dolním roku poklepejte na Začněte tvořit
    • Otevře se vám základní nabídka

    • V záložce Vytvořte nový… v levém horním rohu zvolte Mapa
    • Zde je možno zvolit ze tří typů map, žáci otestují všechny
    • V každém ze zvolených typů map je třeba vložit a následně vizualizovat data tak, aby byla co nejlépe čitelná a analyzovatelná
    • Žáci budou pracovat s daty ze zdroje CIA Factbook Guide To Country Comparisons, kde si sami dohledají data o vojenských výdajích (pro vás zde) a migračním saldu (pro vás zde)
    • Následně žáci vytvoří z příslušných dat tři mapy, které prezentují a pokusí se v nich nalézt souvislosti (např. v Sýrii se od r. 2011 odehrává ozbrojený konflikt, je zde tedy vysoká míra emigrace a zároveň vysoké výdaje na zbrojení…)

REALIZACE (1x 45 min.)

Organizace:

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu s pracovním listem (viz příloha).
  • Učitel individuálně dopomáhá jednotlivcům s nejasnostmi, případně řeší aktuální technické obtíže.
  • Na závěr učitel provede krátkou reflexi, tj. jestli vytvořené mapy obsahují všechny prvky, které má mapa obsahovat, a jestli jsou graficky i fakticky správně zpracované a uživatelsky čitelné.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že někteří žáci potřebují výrazně více času na pochopení principu práce s programem a je třeba některé kroky promítat a ukazovat celé třídě. Také je vhodné ukázat žákům, jak stažený datový soubor převést do podoby tabulky v tabulkovém editoru

Realizace poté proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
2.05 MB
PDF
Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Objevujeme Evropu a svět

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

počítač s přístupem k internetu, internetový prohlížeč, tabulkový editor