Odborné články Základní vzdělávání Ohniska napětí Asie – tvorba kartogramu a tematické mapy
Odborný článek

Ohniska napětí Asie – tvorba kartogramu a tematické mapy

12. 9. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Aktivita je zaměřena na vizualizaci dat souvisejících s neklidnými regiony Asie, jako jsou výdaje na zbrojení či migrační koeficienty, a to v podobě kartogramu a tematické mapy.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč, tabulkový editor

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, základní znalost socioekonomických poměrů v regionu Asie
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, tabulkového editoru

Vzdělávací cíle:

  • Žák na základě dostupných informací a digitálních zdrojů zhodnotí, lokalizuje a vybere aktuální a nejvýznamnější asijské konflikty.
  • Žák vyhledá a stáhne relevantní data z doporučeného digitálního zdroje.
  • Žák pomocí vybrané aplikace vizualizuje data do podoby mapy se všemi náležitostmi.
  • Žák analyzuje vytvořené mapy a vyhodnotí situaci v jednotlivých konfliktních regionech.
  • Žák prezentuje a sdílí souvislosti zjištěné z jednotlivých map vzhledem k problematice každého z vybraných konfliktních území.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se učí orientovat v prostředí úzce tematicky zaměřené digitální platformy, kde kriticky zhodnotí a vybere příslušné informace potřebné pro další použití. Dále se učí vyhledávat data k určitému tématu, stáhnout je a upravit do podoby použitelné k vizualizaci ve formě mapy. Tvoří digitální mapu, která je interaktivní, což by jinak nebylo možné.

Metodická poznámka:  

  • Žákům je třeba vytisknout přílohu (tj. pracovní list pro samostatnou práci).
  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.
  • Je třeba zvážit způsob prezentace (ústní/písemná; jednotlivci/skupiny) výsledků této aktivity vzhledem k nutnosti navýšení času potřebného pro tuto část úkolu.
  • Pokud žáci nestihnou vytvořit mapy během jedné vyučovací hodiny, jejich práce se jim automaticky ukládá a později se k ní po přihlášení vrátí v záložce Archiv v pravém horním rohu obrazovky.

 

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA (1x 15 min.)

  • Zorientujte se v intuitivním prostředí webové aplikace Data Wrapper:
    • V levém dolním roku poklepejte na Začněte tvořit
    • Otevře se vám základní nabídka

    • V záložce Vytvořte nový… v levém horním rohu zvolte Mapa
    • Zde je možno zvolit ze tří typů map, žáci otestují všechny
    • V každém ze zvolených typů map je třeba vložit a následně vizualizovat data tak, aby byla co nejlépe čitelná a analyzovatelná
    • Žáci budou pracovat s daty ze zdroje CIA Factbook Guide To Country Comparisons, kde si sami dohledají data o vojenských výdajích (pro vás zde) a migračním saldu (pro vás zde)
    • Následně žáci vytvoří z příslušných dat tři mapy, které prezentují a pokusí se v nich nalézt souvislosti (např. v Sýrii se od r. 2011 odehrává ozbrojený konflikt, je zde tedy vysoká míra emigrace a zároveň vysoké výdaje na zbrojení…)

REALIZACE (1x 45 min.)

Organizace:

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu s pracovním listem (viz příloha).
  • Učitel individuálně dopomáhá jednotlivcům s nejasnostmi, případně řeší aktuální technické obtíže.
  • Na závěr učitel provede krátkou reflexi, tj. jestli vytvořené mapy obsahují všechny prvky, které má mapa obsahovat, a jestli jsou graficky i fakticky správně zpracované a uživatelsky čitelné.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že někteří žáci potřebují výrazně více času na pochopení principu práce s programem a je třeba některé kroky promítat a ukazovat celé třídě. Také je vhodné ukázat žákům, jak stažený datový soubor převést do podoby tabulky v tabulkovém editoru

Realizace poté proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
2.05 MB
PDF
Pracovní list

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Objevujeme Evropu a svět

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

počítač s přístupem k internetu, internetový prohlížeč, tabulkový editor

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/