Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > What makes me special
Odborný článek

What makes me special

Anotace

Žáci natočí pomocí online nástroje Riverside z aplikace Spotify for Podcasters zvukovou nahrávku na téma, co je dělá zajímavými a jedinečnými. Téma by mělo jít více do hloubky, nemělo by pouze obsahovat jejich záliby, žáci by se měli zamyslet nad tím, čím se odlišují od ostatních lidí. Nahrávka bude natočena formou samostatné úvahy a žáci pak dostanou zpětnou vazbu nejen od učitele, ale vyzkouší si i vzájemné hodnocení dle předem zadaných kritérií. Součástí zpětné vazby je i zamyšlení nad obsahem v obecné rovině z hlediska bezpečnosti obsahu a vhodnosti publikování na internetu.

Cíl

Žáci

  • vytvoří nahrávku na téma, co je dělá jedinečnými, pomocí vhodných formulací a odpovídající slovní zásoby;
  • naučí se, jak vytvořit zvukovou nahrávku, jak ji upravit a případně zveřejnit;
  • rozpoznají, jaké informace do nahrávky nepatří a co by oni či někdo jiný neměli publikovat;
  • pokusí se efektivně komunikovat a vyjadřovat své myšlenky přesvědčivě a srozumitelně;
  • analyzují informace a posuzují kvalitu obsahu z hlediska předem daných kritérií.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. třída)

Věková skupina: 13–15 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: volný čas, popis osobnosti, rodina

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci

  • nají základní slovíčka na téma popis osobnosti, volný čas a rodina;
  • umí vytvořit jednoduché i složitější věty v přítomném čase;
  • dokáží formulovat myšlenky za pomoci výrazů vyjadřujících názor.

Digitální:

Žáci

  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah;
  • znají základní formáty a média obsahující audiovizuální obsah, dokáží je vyhledat a spustit;
  • ovládají práci s internetovými slovníky;
  • dokáží nastavit na počítači použití mikrofonu či dalších softwarových nástrojů umožňujících nahrávání a poslech nahrávek.


Přínos využití digitálních technologií:

V první řadě se žáci seznámí s různými digitálními nástroji a technologiemi, jako jsou nahrávací zařízení, montážní software a platformy pro sdílení nahrávek. Tím rozvíjejí svou technologickou gramotnost a schopnost pracovat s moderními technologiemi. Dále vytváření nahrávek umožňuje žákům pracovat především s auditivními prvky, jako jsou zvukové efekty, hudba a další. Tím rozvíjejí své schopnosti vnímat a manipulovat s různými formami obsahu a vyjadřovat se pomocí různých médií. Na projektu mohou pracovat odkudkoliv a kdykoliv, nejsou tak vázáni pouze na školní prostředí. Po dokončení nahrávky mají žáci možnost jej sdílet a šířit prostřednictvím online platforem, sociálních médií, školních webových stránek a dalších kanálů. Tím získávají dovednosti pro práci s digitálními médii a zároveň se mohou pokusit prezentovat svou práci širšímu publiku.

 Metodická poznámka:

Do aplikace Spotify, která je bezplatná a přístupná dětem od 13 let, je nutná registrace. Z mé zkušenosti většina žáků 8. i 9. třídy Spotify aktivně používá i mimo školu, takže novou registraci provedlo pouze minimum žáků. Nahrávacích zařízení je samozřejmě více, mně se nejvíce osvědčilo Riverside, které je velmi intuitivní a jednoduché na ovládání, pokud ale žáci chtějí svůj zvukový záznam nahrát na něčem jiném, rozhodně bych jim nebránila. V mé třídě pak někteří žáci sdíleli svou nahrávku na platformě Spotify for Podcasters, která je umožňuje zveřejňovat. Tuto možnost bych nechala na uvážení samotných žáků, je možnost záznam stáhnout a poté ihned smazat či ho pouze nasdílet do https://padlet.com/ a nemuset ho zveřejňovat vůbec. Staženou nahrávku je pak možné přehrát přímo v počítači či telefonu po nasdílení QR kódu. Nahrávky je vhodné natáčet doma, jelikož při běžné hodině by se žáci navzájem rušili, přípravu a poté vzájemné poslechy a zpětnou vazbu mohou dělat ve škole, je třeba je ale upozornit, aby si k poslechům přinesli sluchátka.

 
Popis vzdělávací aktivity:

1. Evokace, brainstorming

Učitel se žáků zeptá, co je to podcast a jaké podcasty znají či případně poslouchají. Podcast většinou není příliš známý či oblíbený mezi žáky základních škol, je pro ně příliš složité se dlouho soustředit pouze na poslouchaný text bez vizuálních podnětů, proto je třeba nejprve žákům ukázat, o co se jedná.

Ve dvojicích mají žáci za úkol najít vhodný podcast k výuce anglického jazyka a sdílet jeho odkaz na virtuální nástěnce https://padlet.com/.  

Každá dvojice poté ostatním tento podcast krátce představí, zkusí odhadnout jeho úroveň a vypíchne základní téma (gramatika, historie USA, kultura a umění apod.). Učitel poté žákům nasdílí nástěnku pomocí QR kódu a žáci si vyberou jeden z nabízených odkazů a kousek ukázky si poslechnou. U většiny nahrávek určených k výuce anglického jazyka je i transkripce, kterou po prvním poslechu mohou žáci využít, ale nejdříve by se měli pokusit porozumět i bez této berličky. Po krátkém poslechu (ideálně 1 minuta, není v tuto chvíli nutné poslouchat delší text) si žáci ve dvojici vlastními slovy sdělí, jak textu rozuměli a co bylo jeho obsahem. Tato úvodní aktivita by neměla trvat déle než 15–20 minut.

Po tomto krátkém úvodu by všichni žáci měli mít povědomí o tom, co je to podcast, jaká je jeho forma a co může být obsahem. Učitel se žáků ještě zeptá, jaká témata může podcast obsahovat a co by je zajímalo. V této fázi je důležité také zmínit, co by nahrávka neměla obsahovat. Nejprve se nad tím žáci mohou samostatně, ve dvojici či ve skupinách zamyslet sami, případně mohou konzultovat tuto otázku s ChatGPT:

Učitel poté může žákům pomocí https://padlet.com/ nasdílet ukázky nevhodných nahrávek, na kterých poznávají, co tam nepatří, případně co je tam špatně.

Příklady nevhodných nahrávek:

  • porušení autorských práv (použití chráněné hudby apod.)
  • vulgární jazyk
  • urážení a nerespektování ostatních lidí (spolužáků, učitelů apod.)
  • adorace nelegálních hnutí či činů (vrahů, sekt apod.)
  • příliš osobní informace o své osobě či o někom dalším (spolužáci, rodina apod.)
  • špatný zvuk
  • nesrozumitelný jazyk
  • nesouvislá řeč, přeskakování z tématu na téma


2. Tvorba nahrávky

Učitel se žáků zeptá, čím jsou výjimeční, případně čím se odlišují od ostatních lidí. Nechá žáky se nad tématem zamyslet, přičemž ještě mohou společně vymyslet okruhy, kterých se jejich originalita může týkat. My jsme přišli na následující:

  • vzhled
  • vlastnosti
  • dovednosti
  • záliby
  • rodina
  • místo, kde bydlí, či případně místa, která navštívili

Téma není pro žáky úplně jednoduché, někteří zůstali hodně na povrchu, jiní se dostali více do hloubky, nicméně myslím, že žáci od 8. ročníku výše by už měli být schopni něco vymyslet.

Po úvodním zamyšlení dostanou žáci prostor sepsat si alespoň základní myšlenky k nahrávce, která by měla trvat od jedné do dvou minut. Míru podrobnosti nechá učitel na žácích, někdo si rád připraví text slovo od slova, jiný si načrtne jen pár nápadů, o kterých pak dokáže spatra mluvit. K přípravě mohou žáci využít internetové slovníky:

Po vytvoření návrhu toho, co budou nahrávat, čeká žáky samotný proces. Nejprve je třeba zaregistrovat se na https://open.spotify.com/. Poté si najdou následující stránky https://podcasters.spotify.com/, kde mohou začít pracovat. Vlevo nahoře kliknou na Vytvořit novou epizodu a dostanou se na tento odkaz:

 

Z nabídky si vyberou Vytvořit pomocí Riverside, kde pokračují klikem na Record episode, u kterého zvolí audio only, v této aktivitě nám nejde o natáčení videa. Celý proces je velmi intuitivní a nenáročný.

Učitel žáky celým procesem provede ve škole, nahrávku si však žáci vytvoří doma, aby na nahrávání měli dostatečný klid, který jim školní prostředí nedokáže zajistit. Pokud se jim nahrávka napoprvé nepovede, nevadí, mohou ji zkusit namluvit znovu. Až budou s výsledkem spokojeni, kliknou na tlačítko edit a nahrávku si mohou upravit, pro účel této aktivity to ale není potřeba.

Nahrávka se jim uloží ve studiu Riverside, kde však bude k dispozici pouze dvě hodiny, proto je nutné ji stáhnout k sobě do počítače nebo do telefonu a poté ji nahrát na virtuální nástěnku https://padlet.com/, kterou jim učitel může nasdílet např. přes Google Classroom.

Pokud chce žák nahrávku publikovat i pro veřejnost, může ji nahrát do https://podcasters.spotify.com/, kde je nutné nastavit další parametry jako název, o čem nahrávka je, nahrát fotografii apod. Tuto aktivitu učitel nechává v režii žáků, rozhodně do ní nikoho nenutí. Záznam je také možné kdykoliv smazat.

3. Zpětná vazba

Žáci nasdílí svoje nahrávky i se jménem na https://padlet.com/.

Poté se rozdělí do trojic a navzájem si nahrávky ohodnotí vyplněním bodů 1–10 do následující tabulky:

 

Obsah (logika, originalita, délka)

Srozumitelnost (výslovnost, kvalita nahrávky)

Gramatika

Slovní zásoba

Celkem bodů

Ondra

 

 

 

 

 

Jana

 

 

 

 

 

Žáci musí umět svoji bodovou volbu odůvodnit. Ideální je, pokud si k nahrávce dělají poznámky a poté o zpětné vazbě diskutují.

Samozřejmě by bylo skvělé, aby nahrávky slyšel i učitel, který pak do mailu nebo přes online učebnu Google Classroom či formou hlasové zprávy na WhatsApp pošle žákům zpětnou vazbu také ve formě nahrávky.

Krátké závěrečné zhodnocení pak proběhne při vyučování, kde žáci zhodnotí přínosy tvorby zvukových nahrávek a obecně i podcastů a popíšou svou zkušenost s tímto médiem.

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Když jsem přišla do hodiny s tím, že vytvoříme zvukovou nahrávku, první reakce žáků nebyla příliš nadšená. Většina z nich není zvyklá na poslouchání nahrávek, více preferují audio spojené i s obrazovým záznamem. Přesto jsme do toho šli, protože mi přišlo smysluplné, aby se žáci naučili plynule mluvit, efektivně poslouchat a zároveň s poslechem pracovat. Když se pak do práce samotné ponořili, začalo je to, až na výjimky, bavit. I když někteří potřebovali pomoci s tématem, bylo pro ně obtížné vymyslet, v čem jsou dobří a co je odlišuje od ostatních, protože takto o sobě nejsou zvyklí přemýšlet. Mrzelo mě, že jsem nebyla u nahrávání záznamů, ale to by nebylo v takovém počtu během vyučovací hodiny možné. Skvělá byla pak zpětná vazba, kterou si žáci vzájemně předali. Myslím, že se díky této aktivitě nedozvěděli pouze o tvorbě zvukových nahrávek, ale i něco o sobě samých.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky