Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Makroživiny a kalorické tabulky
Odborný článek

Makroživiny a kalorické tabulky

Anotace

Aktivita navazuje na předchozí hodinu, která byla zaměřena na důležité makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny, minerální látky a vitamíny). V návaznosti na získané znalosti si žáci s pomocí kalorických tabulek vytvářejí vlastní jídelníček s vyváženým poměrem důležitých živin. Jídelníček si přitom upravují tak, aby odpovídal doporučenému dennímu příjmu energie a živin.
  • Stupeň vzdělávání: 2. stupeň
  • Věková skupina: 8. ročník
  • Vzdělávací obor: Přírodopis, Chemie
  • Tematický okruh: Biologie člověka (přírodopis), Organické sloučeniny (chemie)
  • Očekávané výstupy:
    • Žák rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby (přírodopis).
    • Žák uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů (chemie).
  • Časová dotace: 1 vyučovací hodina
    • Výuka: 1 vyučovací hodina
    • Příprava: bez času na přípravu
  • Klíčová slova: sacharidy, tuky, bílkoviny, vláknina, makroživiny, digitální kompetence, digitální technologie, výživa, zdravý životní styl, prevence nemocí
  • Pomůcky: mobilní telefon / tablet pro každého žáka
  • Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: základní znalosti důležitých makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálních látek) a jejich významu pro výživu člověka
    • Oborové: makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny a minerální látky)
    • Digitální: Základní ovládání mobilního telefonu a práce s internetovým prohlížečem

Vzdělávací cíle:

  • Žák si navrhne vlastní jídelníček odpovídající doporučenému dennímu příjmu energie a důležitých makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin a vlákniny) z potravy.
  • Žák vlastními slovy objasní, proč je důležité ve svém jídelníčku kombinovat různá jídla a zabývat se jejich energetickou hodnotou a obsahem živin potřebných pro tělo.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Žáci využívají digitální technologie pro školní práci a svůj osobní život; řeší problematiku související se zdravým životním stylem a zdravým stravováním. Informace k vyřešení úkolu získávají z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání. Získané údaje porovnávají s již známými informacemi o výživě a zdravém životním stylu.

Metodická poznámka: Práce s kalorickými tabulkami je pro žáky osmého ročníku poměrně složitá. Proto je potřeba s žáky postupovat krok za krokem a dílčí úkoly s nimi postupně vypracovávat s jejich zobrazením na tabuli. Zároveň je důležité si průběžně ověřovat, že se žáci v zadaných dílčích úkolech orientují.

 

Popis vzdělávací aktivity:

Úvodní brainstorming

Zahajte hodinu krátkým brainstormingem, při kterém se žáků zeptáte, co už vědí o makroživinách a o zdravé výživě. Zapište jejich nápady na tabuli a využijte je, abyste mohli přejít k tématu kalorických tabulek a zdravého stravování.

Živiny v jednom jídle

Promítněte žákům na tabuli web https://www.kaloricketabulky.cz/. Na ukázkovém příkladu vybraného pokrmu žákům popište, s čím vším budou v rámci kalorických tabulek pracovat (energetická hodnota jídla, procenta doporučeného denního příjmu, vlastní profil – pohlaví, váha, věk, výška, denní aktivita, výživová potřeba), skutečný příjem bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny z daného jídla, doporučený denní příjem pro danou živinu.

Řekněte žákům, že si na základě uvedených hodnot sestaví ideální denní jídelníček.

Příjem živin z jednoho druhu jídla

Rozdejte žákům prázdné papíry. Požádejte je, aby si vybrali jedno jídlo, u kterého si umí představit, že by jej konzumovali celý den. Pro vybrané jídlo si poté v kalorických tabulkách nastaví množství, které by jim stačilo na jeden den. Na tabuli jim uveďte konkrétní příklad. Důležité je, aby si žáci ve webové aplikaci zvolili množství jídla, které odpovídá 90 až 110 % z doporučeného denního příjmu, a jako cíl nastavili požadavek „chci být fit“.

Obr. 1: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla – šunková pizza

Autor díla: Jakub Holec

Zeptejte se žáků, zda při příjmu jednoho druhu jídla získají doporučený denní příjem živin – bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny. Okomentujte výše uvedený příklad šunkové pizzy: bílkoviny – nedosahují doporučeného denního příjmu; sacharidy – nedosahují doporučeného denního příjmu; tuky – přesahují doporučený denní příjem; vláknina – mírně přesahují doporučený denní příjem.

Nechte žáky zapsat si na papír:

  • název jejich oblíbeného jídla a jeho množství;
  • energetickou hodnotu jídla a procenta doporučeného denního příjmu;
  • reálné množství živin z jejich jídla (bílkovin, sacharidů, tuků, vlákniny);
  • doporučený denní příjem pro dané živiny.

Obr. 2: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla s vyznačením informací pro zápis do pracovního listu.

Autor díla: Jakub Holec

Položte žákům otázku: Co musíme udělat, abychom snížili příjem tuků a doplnili potřebné množství dalších živin tak, abychom dodrželi doporučenou denní dávku živin a doporučený denní příjem energie? Žáci nejspíš přijdou na to, že je potřeba omezit konzumaci jejich oblíbeného jídla a místo toho jíst další potraviny obsahující potřebné živiny. V případě pizzy lze zmenšit porci (tím snížit příjem tuků na doporučené množství) a doplnit do jídelníčku potraviny bohaté na zdroj chybějících bílkovin, sacharidů a vlákniny.

Tvorba vyváženého jídelníčku

Dejte žákům úkol, aby si na základě výživových hodnot jejich oblíbeného jídla navrhli aktualizovaný jídelníček, ze kterého získají doporučený denní příjem důležitých živin a který bude odpovídat doporučenému dennímu příjmu energie v rozmezí 90 až 110 % energie. U všech potravin si při tom dopočítají hodnoty bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny, které odpovídají doporučenému dennímu příjmu. Upravený návrh jídelníčku včetně potřebných hodnot makroživin si žáci zapisují na papír.

Obr. 3: Ukázka žákem zpracovaného jídelníčku včetně množství obsažených živin odpovídající doporučenému dennímu příjmu.

Autor díla: žák 8. ročníku ZŠ Kunratice

Sdílení vybraných jídelníčků a reflexe

Nechte dobrovolníky s pomocí vizualizéru prezentovat jimi navržený jídelníček ostatním spolužákům.

V závěru můžete žákům položit otázky pro reflexi aktivity:

  • Co nového jste se dnes dozvěděli o důležitých živinách a jejich významu pro naše tělo?
  • Překvapil vás některý ze zdrojů určité živiny (bílkovin, sacharidů, tuků) a proč?
  • Co bylo nejtěžší při sestavování vyváženého jídelníčku podle kalorických tabulek?
  • Které konkrétní potraviny nebo jídla plánujete nově zařadit do svého jídelníčku na základě dnešních poznatků?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Pro aktivitu jsme používali webovou aplikaci https://www.kaloricketabulky.cz/. Žáci pracovali s aplikací bez předchozí registrace. Díky tomu nemuseli zadávat své osobní údaje, nevýhodou bylo, že při rozšiřování jídelníčku o nové potraviny bylo nutné při každé změně potraviny znovu vyplnit informace o svém roku narození, výšce, hmotnosti atd. Nicméně žáci si měli kalorické hodnoty zaznamenávat na papír. K jednotlivým potravinám si dopočítali množství chybějící do doporučené denní dávky živin. Pro cíl hodiny bylo využití aplikace i bez předchozí registrace dostačující.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému