Odborné články Základní vzdělávání Digi pexetrio – objevujeme GPS souřadnice a místa v našem okolí
Odborný článek

Digi pexetrio – objevujeme GPS souřadnice a místa v našem okolí

Anotace

Tato interaktivní výuková aktivita je určena pro žáky prvního stupně základní školy, konkrétně pro 4. a 5. ročník. Hlavním cílem aktivity je seznámit žáky s důležitými místy v jejich okolí nebo v rámci České republiky (ve vyšším ročníku, např. 6.–7. ročník – zeměpis). Díky skupinovému využití GPS souřadnic a práce s online mapou žáci rozvíjejí digitální kompetence, týmovou spolupráci a kritické myšlení. Pomocí digitálních zařízení a vytisknutých kartiček se souřadnicemi, názvy a obrázky míst, budou žáci pracovat v týmech, aby identifikovali a spojili související informace. Tato hra podporuje interaktivní učení a seznamuje žáky s využitím GPS a map v reálném světě, zatímco rozvíjí jejich schopnost pracovat efektivně v týmu.

Úvod

  • Autor: Ivana Böhmová, ověřeno ve výuce Heleny Peřinové
  • Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ 
  • Věková skupina: 4.–5. ročník
  • Časová dotace: 
    • Výuka: 90 minut (30 minut teorie a příprava, 30 minut aktivity, 30 minut diskuze a reflexe)
    • Příprava: 60 minut
  • Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 
    • Oborové: práce s mapou, znalost pravidel při skupinové práci a schopnost jejich dodržování
    • Digitální: bezpečné využívání internetu při vyhledávání a zpracování informací, práce s QR kódem

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: V rámci této aktivity se žáci seznámí s GPS souřadnicovým systémem, což je základní prvek současného digitálního světa. Pomocí digitálních technologií využijí znalosti v praxi, zároveň rozvíjejí schopnost vyhledávat, zpracovávat a interpretovat informace z internetu. 

Metodická poznámka: Je důležité, aby žáci měli přístup k dostatečnému počtu zařízení a byli seznámeni s bezpečným používáním internetu. Náročnost a zaměření práce se bude lišit podle ročníku, ve kterém bude aktivita realizována.

Cíl

Vzdělávací cíle:

  • Žáci se učí využívat online mapu.
  • Žáci použijí digitální technologie pro vyhledávání informací.
  • Žáci se seznámí s důležitými či zajímavými místy v lokalitě, kde žijí.
  • Žáci rozvíjejí spolupráci a komunikaci v týmu.

Popis vzdělávací aktivity: 

Evokace: Diskuze o využití GPS v běžném životě

Příklady diskuzních otázek: Slyšeli jste někdy pojem GPS? Co to je NAVIGACE? Použil někdo z vás někdy online mapu nebo navigaci v telefonu? Jak to fungovalo? Víte, co jsou to souřadnice a jak by se mohly používat? Myslíte, že bychom mohli najít naši školu na mapě pomocí GPS? Jak bychom to udělali? Proč myslíte, že je dobré se orientovat v mapě? Dostáváme se tím k otázkám směřujícím k využití při řešení „krizových situací“, např. vyhledání zraněného člověka na horách, označení místa při komunikaci s operátorem při dopravní nehodě – ne vždy je možné se orientovat podle adresy – někdy jsou nutné právě souřadnice. Aplikace Záchranka lokalizuje podle souřadnic zraněné a nemocné i na místech, kde není signál.

Uvědomění:

1. Příprava hry:

  • Vyberte zajímavá místa v okolí školy/bydliště. Vyhledejte v mapě a přiřaďte souřadnice a obrázek (mapy.cz nabízí k jednotlivým místům volně dostupné fotky).
  • Vytiskněte kartičky se souřadnicemi, názvy a obrázky míst (případně lze využít i obrázek skrytý pod QR kódem).
  • Připravte odkaz na mapu, do které budou žáci zanášet informace (např. nástroj Google My Maps – umožňuje vytvořit vlastní mapu, na kterou lze přidávat vlastní místa). Před aktivitou raději otestujte sdílení a možnost přidávání vlastních bodů. 
  • Před aktivitou rozmístěte kartičky po třídě/škole.

2. Průběh hry:

  • Rozdělte žáky do týmů po 3–5 jedincích. Každý tým má k dispozici zařízení s přístupem k internetu.
  • Vysvětlete cíle hry (hledat kartičky a sestavené trojice zadávat do mapy). Ukažte žákům, jak používat mapový nástroj, zadávat souřadnice, hledat místa a orientovat se v mapě. Upozorněte na bezpečnostní aspekty. 
  • Úkol: najít kartičky a vytvořit správné kombinace souřadnic, názvů a obrázků.
  • Zanesení souřadnic do online mapy a sdílení s učitelem.

Návrhem na rozvinutí aktivity může být vyhledávání informací o daných místech a jejich prezentace nebo mohou žáci sami tvořit další trojice ze svého okolí (obrázek, fotka – pozor na autorská práva! – nebo QR kód, název a souřadnice).

Místo může být zadáno i jako hádanka.

Reflexe

Reflexe a diskuze:

Diskuze o zkušenostech ze hry:

  • Co bylo nejvíce náročné?
  • Jaké nové informace se žáci naučili o místech?
  • Význam spolupráce a digitálních dovedností.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 5. ročník vlastivěda

Na začátku proběhla zajímavá diskuze o tom, jaké možnosti orientovat se měli lidé v minulosti – např. námořníci podle hvězd – a jaké výhody dnes mají moderní lidé. Nemusíme rozumět tomu, jak navigace přesně funguje, a můžeme ji přesto využívat bez složitých výpočtů a znalostí. Také samotné slovo NAVIGACE získalo dnes úplně jiný význam (dříve stanovení polohy a cesta k cíli, dnes elektronický přístroj). Realizace v rámci celé třídy (29 žáků) byla náročná, doporučuji tuto aktivitu vyzkoušet v dělené hodině a žáky rozdělit na skupinky po třech. Jeden žák pracoval na vlastní přání sám pod vedením asistentky pedagoga. Ne všechny skupiny došly až k cíli – někteří žáci zvládli využít online mapu i poskládat trojice: název místa – souřadnice – obrázek (dokonce i přidali adresu – např. v případě vlastní ZŠ), někteří jen poskládali všechny trojice a některé skupinky složily část trojic a zanesly do mapy, byly také slabší skupinky, které zvládly jen menší část práce – pouze složily některé z trojic. Jedna skupina zjistila, že souřadnice udává i Wikipedie.

Místa blízko u sebe (např. dvě památky v jednom městě) byla pro žáky těžce rozlišitelná – stávalo se, že se orientovali jen podle celých stupňů a už se nedívali na další čísla.

Navigace je:

  • stanovení polohy kdekoli na zeměkouli a možnost nalézt cestu k cíli,
  • elektronické zařízení schopné přijímat signál z GPS satelitů a vypočítat polohu.

Práce žáků:


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

Aplikace Záchranka – ke stažení zdarma


Autor díla: Helena Peřinová

Příklad z mapy:


Autor díla: Helena Peřinová

Odkaz na vytvořenou mapu:

Příklad pexetria:

souřadnice

  • 62101, 18.22728

Místo: hrad Hukvaldy


Autor díla: Helena Peřinová

Zdroj:

  • https://pixabay.com/cs/images/search/hrad%20hukvaldy/

Přidáno do mapy:


Autor díla: Helena Peřinová

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

digitální zařízení s přístupem k internetu (tablety nebo počítače, mobily). vytisknuté kartičky se souřadnicemi, názvy míst a obrázky. přístup k online mapě (např. Google Maps).