Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: V rámci této aktivity se žáci seznámí s GPS souřadnicovým systémem, což je základní prvek současného digitálního světa. Pomocí digitálních technologií využijí znalosti v praxi, zároveň rozvíjejí schopnost vyhledávat, zpracovávat a interpretovat informace z internetu.
Metodická poznámka: Je důležité, aby žáci měli přístup k dostatečnému počtu zařízení a byli seznámeni s bezpečným používáním internetu. Náročnost a zaměření práce se bude lišit podle ročníku, ve kterém bude aktivita realizována.
Vzdělávací cíle:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace: Diskuze o využití GPS v běžném životě
Příklady diskuzních otázek: Slyšeli jste někdy pojem GPS? Co to je NAVIGACE? Použil někdo z vás někdy online mapu nebo navigaci v telefonu? Jak to fungovalo? Víte, co jsou to souřadnice a jak by se mohly používat? Myslíte, že bychom mohli najít naši školu na mapě pomocí GPS? Jak bychom to udělali? Proč myslíte, že je dobré se orientovat v mapě? Dostáváme se tím k otázkám směřujícím k využití při řešení „krizových situací“, např. vyhledání zraněného člověka na horách, označení místa při komunikaci s operátorem při dopravní nehodě – ne vždy je možné se orientovat podle adresy – někdy jsou nutné právě souřadnice. Aplikace Záchranka lokalizuje podle souřadnic zraněné a nemocné i na místech, kde není signál.
Uvědomění:
1. Příprava hry:
2. Průběh hry:
Návrhem na rozvinutí aktivity může být vyhledávání informací o daných místech a jejich prezentace nebo mohou žáci sami tvořit další trojice ze svého okolí (obrázek, fotka – pozor na autorská práva! – nebo QR kód, název a souřadnice).
Místo může být zadáno i jako hádanka.
Reflexe a diskuze:
Diskuze o zkušenostech ze hry:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 5. ročník vlastivěda
Na začátku proběhla zajímavá diskuze o tom, jaké možnosti orientovat se měli lidé v minulosti – např. námořníci podle hvězd – a jaké výhody dnes mají moderní lidé. Nemusíme rozumět tomu, jak navigace přesně funguje, a můžeme ji přesto využívat bez složitých výpočtů a znalostí. Také samotné slovo NAVIGACE získalo dnes úplně jiný význam (dříve stanovení polohy a cesta k cíli, dnes elektronický přístroj). Realizace v rámci celé třídy (29 žáků) byla náročná, doporučuji tuto aktivitu vyzkoušet v dělené hodině a žáky rozdělit na skupinky po třech. Jeden žák pracoval na vlastní přání sám pod vedením asistentky pedagoga. Ne všechny skupiny došly až k cíli – někteří žáci zvládli využít online mapu i poskládat trojice: název místa – souřadnice – obrázek (dokonce i přidali adresu – např. v případě vlastní ZŠ), někteří jen poskládali všechny trojice a některé skupinky složily část trojic a zanesly do mapy, byly také slabší skupinky, které zvládly jen menší část práce – pouze složily některé z trojic. Jedna skupina zjistila, že souřadnice udává i Wikipedie.
Místa blízko u sebe (např. dvě památky v jednom městě) byla pro žáky těžce rozlišitelná – stávalo se, že se orientovali jen podle celých stupňů a už se nedívali na další čísla.
Navigace je:
Práce žáků:
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Aplikace Záchranka – ke stažení zdarma
Autor díla: Helena Peřinová
Příklad z mapy:
Autor díla: Helena Peřinová
Odkaz na vytvořenou mapu:
Příklad pexetria:
souřadnice
Místo: hrad Hukvaldy
Autor díla: Helena Peřinová
Zdroj:
Přidáno do mapy:
Autor díla: Helena Peřinová
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.