Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: ovládá a využívá určené výukové aplikace při svém učení
Metodická poznámka: Na úvod doporučuji zopakovat sloveso can, aby při vlastní tvorbě komiksu už nebylo nutné dohledávat gramatické struktury.
Vzdělávací cíle:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
1) Učitel sdílí aplikaci MakeBeliefs na tvorbu komiksů přes dataprojektor. Vysvětlí krok za krokem, co je třeba udělat – nejprve zaregistrovat se (bez registrace by nebylo možné se k práci vrátit ani ji odeslat formou odkazu) pomocí modrého tlačítka vpravo SIGN IN TO SAVE ONLINE. Po přihlášení se objeví druhé menší modré tlačítko – SAVE – pomocí něj je možné si uložit a pak přes UPDATE můžeme kdykoli upravovat. Učitel postupně ukazuje vlastní tvorbu komiksu, jak vybrat pozadí, postavy, bubliny, jak vložit text.
Ovládání je intuitivní – vybíráme z postav, pozadí, bublin a postupně přidáváme do prázdných slidů.
Uvědomění
2) Žáci tvoří komiks na zadané téma.
Zadání pro žáky:
V Teams v chatu si najdi odkaz na aplikaci, zaregistruj se – stačí jen přezdívka a heslo, vytvoř komiksový příběh (minimálně 5 slidů, použij sloveso can, can´t, can you…?). Svému komiksu dej název a vyplň také jméno autora (bílé rámečky – nepoužívej své pravé jméno, nahraď ho přezdívkou). Vytvořený komiks si ulož (SAVE) a pošli mi odkaz na něj přes e-mail.
3) Učitel dává žákům zpětnou vazbu pomocí formativního hodnocení. Žák se vrací ke svému příběhu a opravuje případné gramatické chyby.
Reflexe
Učitel sdílí jednotlivé komiksy přes obrazovku, ostatní žáci se seznamují s příběhy, učitel vede žáky k vrstevnickému hodnocení – tak, aby zazněla vždy nejprve pozitiva a pak případně návrhy na vylepšení.
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Někteří žáci zvládli práci s aplikací velmi rychle, jiným to trvalo déle. Celkově byly děti v ovládnutí tohoto nástroje překvapivě rychlé, mně trvalo seznámení s aplikací déle než jim. Jednomu manuálně méně zručnému žákovi dělalo potíže ovládat aplikaci a určitě je v takových případech lepší pracovat s myší než s touchpadem. Žáci používali i gramatické struktury, které jsme se zatím neučili – minulý čas, budoucí čas. Měli dovoleno si je vyhledat pomocí překladače.
Na 2. stupni jsem zkoušela také propojit v zadání nějakou gramatiku s tématem (např. Halloween, Christmas, Easter, holidays…). Aplikace se dá využít pro tvoření komiksu i v českém jazyce nebo dalším cizím jazyce a je možno ji i přepnout do několika jazyků, např. do němčiny, francouzštiny, ruštiny, španělštiny.
Příklady dalších komiksů – 7. ročník:
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.