Výuková hodina je zaměřena na téma Keltové. Žáci a žákyně se dozvědí základní informace o Keltech a jejich způsobu života a boje, keltském náboženství, osídlení v Čechách a v Evropě. Aktivita je založena na principech kritického čtení s porozuměním, kdy žáci sami vybírají z přiděleného textu klíčové informace a následně je přepisují do nového, kratšího textu, tak aby byl srozumitelný všem spolužákům. V průběhu celé hodiny žáci/žákyně pracují s programem Microsoft Word ve sdíleném prostředí, ve kterém vyznačují důležité informace, přepisují a následně sdílejí text, vkládají relevantní obrázky a hypertextové odkazy.
Žák/žákyně
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně
Časová dotace:
Výuka:
Příprava: 15 min.
Příprava zahrnuje
Pomůcky:
Učitel/učitelka:
Elektronické zařízení – notebook nebo stolní počítač s připojením na dataprojektor, potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes online aplikaci (Google Drive, MS Teams atd.)
Žák/žákyně:
Elektronické zařízení s přístupem k internetu, které umožňuje načíst QR kód a natočit video – tablet nebo mobilní telefon.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Žáci/žákyně jsou schopni/y díky využití programu Word interaktivně pracovat a tvořit text. Práce s programem Word jim umožňuje zvýrazňovat důležité informace, vkládat obrázky nebo hypertextové odkazy. Žáci/žákyně jsou schopni/y si vytvořené texty navzájem komentovat a následně je ihned upravovat. Tímto způsobem se urychluje práce a žák/žákyně může zpětnou vazbu okamžitě zapracovávat. Tento typ práce s textem čtenáři rovněž umožní získat další informace a odkazy na další možné informační zdroje k danému tématu. Díky tomu, že žáci pracují ve sdíleném prostředí a nahrávají do něj svou výslednou práci, je učitel schopen v reálném čase sledovat práci žáků a v závěru ohodnotit výsledný odevzdaný text.
Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“
Aktivitu je možné realizovat i při použití online textového dokumentu v prostředí Google Disk.
Texty, které žáci vytvoří, mohou následně sloužit jako podklady pro test.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Úvod – představení tématu (3 min.)
2. Práce s textem – četba; tvorba nového textu – samostatná práce (20 min.)
3. Komentování textů – skupinová práce (15 min.)
4. Závěr – celá třída společně – reflexe práce (7 min.)
Příklady otázek:
Ověření v praxi:
V průběhu ověřování měl/a každý žák/žákyně k dispozici vlastní tablet a byl/a přihlášen/a do vlastního účtu v Microsoft Teams. Vytvořené texty si žáci sdíleli ve společné složce pro předmět dějepis. Před začátkem aktivity jsem jim přes projektor promítla zkušební text a ukázala jsem všechny funkce, se kterými měli následně pracovat.
Pro účely této aktivity jsem se domluvila s kolegyní, která vyučuje český jazyk, aby vytvořené texty s žáky následně prošla v hodině češtiny. Společně je analyzovali z hlediska gramatických pravidel a větné skladby.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.