Odborný článek

Život Keltů

3. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Anotace

Výuková hodina je zaměřena na téma Keltové. Žáci a žákyně se dozvědí základní informace o Keltech a jejich způsobu života a boje, keltském náboženství, osídlení v Čechách a v Evropě. Aktivita je založena na principech kritického čtení s porozuměním, kdy žáci sami vybírají z přiděleného textu klíčové informace a následně je přepisují do nového, kratšího textu, tak aby byl srozumitelný všem spolužákům. V průběhu celé hodiny žáci/žákyně pracují s programem Microsoft Word ve sdíleném prostředí, ve kterém vyznačují důležité informace, přepisují a následně sdílejí text, vkládají relevantní obrázky a hypertextové odkazy.

Úvod

Výuková hodina je zaměřena na téma Keltové. Žáci a žákyně se dozvědí základní informace o Keltech a jejich způsobu života a boje, keltském náboženství, osídlení v Čechách a v Evropě. Aktivita je založena na principech kritického čtení s porozuměním, kdy žáci sami vybírají z přiděleného textu klíčové informace a následně je přepisují do nového, kratšího textu, tak aby byl srozumitelný všem spolužákům. V průběhu celé hodiny žáci/žákyně pracují s programem Microsoft Word ve sdíleném prostředí, ve kterém vyznačují důležité informace, přepisují a následně sdílejí text, vkládají relevantní obrázky a hypertextové odkazy.

Cíl

Žák/žákyně

  • je schopen/schopna vysvětlit základní informace o životě Keltů.
  • kriticky posoudí přidělený text, vybere klíčové informace a na jejich základě vytvoří vlastní souvislý srozumitelný text.
  • ovládá základní funkce programu Word: formátování textu (změna velikosti a barvy písma, řádkování), kopírování a vkládání textu, vkládání obrázků, hypertextových odkazů a komentářů.

Očekávané výstupy:

Žák/žákyně 

  • je schopen/schopna aktivně psát a upravovat text v programu Microsoft Word, změnit barvu písma a pozadí, vkládat obrázky, tabulky a hypertextové odkazy.
  • uplatňuje principy kritického čtení s porozuměním – je schopen/schopna identifikovat důležité informace v textu a následně vlastními slovy tyto informace přepsat do souvislého textu s použitím vhodné slovní zásoby a uplatněním gramatických pravidel.

Časová dotace: 

Výuka:

  • 1 výuková hodina (45 min.)

Příprava: 15 min.

Příprava zahrnuje

  • vytvoření sdíleného prostoru (složek) pro materiály (texty vytvořené žáky/žákyněmi), např. v prostředí MS Teams, Google disku apod.
  • kompletaci textů, pokud učitel nevyužije texty z přílohy.

Pomůcky: 

Učitel/učitelka: 

Elektronické zařízení – notebook nebo stolní počítač s připojením na dataprojektor, potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes online aplikaci (Google Drive, MS Teams atd.)

Žák/žákyně:

Elektronické zařízení s přístupem k internetu, které umožňuje načíst QR kód a natočit video – tablet nebo mobilní telefon. 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

Oborové: 

  • základní chronologická orientace v období pravěku

Digitální:

  • schopnost otevřít program MS Word a psát v něm text
  • schopnost pracovat ve sdíleném prostředí – otevřít sdílený soubor a sdílet vlastní soubor

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: 

Žáci/žákyně jsou schopni/y díky využití programu Word interaktivně pracovat a tvořit text. Práce s  programem Word jim umožňuje zvýrazňovat důležité informace, vkládat obrázky nebo hypertextové  odkazy. Žáci/žákyně jsou schopni/y si vytvořené texty navzájem komentovat a následně je ihned upravovat. Tímto způsobem se urychluje práce a žák/žákyně může zpětnou vazbu okamžitě zapracovávat. Tento typ práce s textem čtenáři rovněž umožní získat další informace a odkazy na další možné informační zdroje k danému tématu. Díky tomu, že žáci pracují ve sdíleném prostředí a nahrávají do něj svou výslednou práci, je učitel schopen v reálném čase sledovat práci žáků a v závěru ohodnotit výsledný odevzdaný text.

Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“ 

Aktivitu je možné realizovat i při použití online textového dokumentu v prostředí Google Disk.

Texty, které žáci vytvoří, mohou následně sloužit jako podklady pro test. 

 

Popis vzdělávací aktivity: 

1. Úvod  – představení tématu (3 min.)

  • Žáci popisují, co všechno si představí k tématu Keltové (zjištění vstupních znalostí).

2. Práce s textem – četba; tvorba nového textu – samostatná práce (20 min.)

  • Žáci si vylosují téma, které budou zpracovávat (jedno téma má více žáků). Všechny texty ke všem tématům byly předem nahrány do sdíleného souboru v MS Teams. Úkolem žáků je přečíst si přidělený text a následně: 
    • v textu vyznačit pro ně klíčové informace jednou barvou, druhou barvou zvýraznit informace, které jsou podle nich nejméně důležité.
    • na základě informací, které označili jako klíčové, napsat souvislý text o  minimálním rozsahu sedm vět. K tomuto textu mají žáci najít a vložit dva obrázky, vybrat dvě informace, které je nejvíc zaujaly, a k nim dohledat podrobnější údaje na internetu. Odkazy na tyto informace žáci poté vloží do textu jako hypertextový odkaz. 

3. Komentování textů  – skupinová práce (15 min.)

  • Žáci jsou rozděleni do skupin (tak aby v každé skupině byl zástupce každého tématu, způsob rozdělení je na učiteli, může skupiny zvolit např. losem, nebo je dopředu stanovit). 
  • Podle čísla skupiny vloží žáci svůj hotový text do přidělené složky. 
  • Úkolem každé skupiny je vzájemně si přečíst všechny texty a okomentovat je (využití funkce komentáře a revize textu). Tímto způsobem si sami žáci poskytnou zpětnou vazbu vyjadřující, jak srozumitelný text se jim povedlo napsat a jestli tomuto textu rozumí i někdo, kdo o daném tématu nemá žádné nebo jenom dílčí informace. 

4. Závěr – celá třída společně – reflexe práce (7 min.)

  • Probíhá vzájemné sdílení komentářů od spolužáků, vysledování společných chyb, společný návrh na opravu. Následuje oprava textů (může být zadáno i jako domácí úkol). 

Příklady otázek: 

  1. Co vám při tvorbě textu dělalo největší problém? Co vám naopak šlo bez problému?
  2. Která z funkcí programu Word byla pro vás při práci nejobtížnější ?
  3. Jakých chyb jste si při četbě textů spolužáků všimli nejčastěji?

Reflexe

Ověření v praxi: 

V průběhu ověřování měl/a každý žák/žákyně k dispozici vlastní tablet a byl/a přihlášen/a do vlastního účtu v Microsoft Teams. Vytvořené texty si žáci sdíleli ve společné složce pro předmět dějepis. Před začátkem aktivity jsem jim přes projektor promítla zkušební text a ukázala jsem všechny funkce, se kterými měli následně pracovat. 

Pro účely této aktivity jsem se domluvila s kolegyní, která vyučuje český jazyk, aby vytvořené texty s žáky následně prošla v hodině češtiny. Společně je analyzovali z hlediska gramatických pravidel a větné skladby.

Literatura a použité zdroje

[1] – MÁCHA, Petr; HORKÁ, Vladimíra; KRÁLOVÁ, Veronika. Hravý dějepis 6 – Pravěk a starověk. Učebnice pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia.. Taktik, 2016. 140 s. ISBN 978-80-87881-75-0.
[2] – NĚMEC, Václav. Náboženství Keltů. [cit. 2024-6-29]. Dostupný z WWW: [https://www.dejepis.com/nabozenstvi-keltu/].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
5.31 MB
Dokument
Texty pro žáky použité v hodině.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu