Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Popiš obrázek pro AI
Odborný článek

Popiš obrázek pro AI

Anotace

V této výukové aktivitě se zaměříme na popis obrázku v anglickém jazyce a ukážeme si, co pro nás podle našeho zadání dokáže vytvořit AI. Vysvětlíme si, co je to prompt, co to je umělá inteligence, jak funguje generátor obrázků. Žáci si procvičí popis obrázků zábavnou formou – od jednotlivých slov se postupně posouvají k přesnější formulaci. S AI nepracují přímo žáci, ale učitel, je respektováno věkové omezení pro práci s AI.

Úvod

Kompetence: digitální, komunikativní

Časová dotace:

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 45 minut – otevřete online nástroj generátor obrázků a připravte si prompty pro cca 5 jednoduchých obrázků 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: popis obrázku – přídavná jména, podstatná jména

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

DK – 5-3-01 – efektivita a inovace – porovnává informace, seznamuje se s pojmy AI, prompt

Metodická poznámka:

  • Využití AI je vázáno na možnosti školy – zda je povoleno pracovat s AI ve výuce. SAI pracuje vzhledem k věku žáků pedagog.
  • Pozor – v neplacené verzi je omezený počet promtů (např. v gencraft je 5 promptů na den – informaci najdete na horní liště). Prompty si vždy připravte předem. Pracujte s dataprojektorem tak, aby žáci viděli nejprve jen obrázek (pomocí freeze a zoom). Bodujte tak, abyste vždy žáky povzbudili.

Cíl

Vzdělávací cíle: posílit a rozvinout dovednost popisu obrázku v anglickém jazyce a učit se základy promptování – co to je umělá inteligence, co je to prompt, jak můžeme AI využít pro tvorbu obrázků.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace:  

  • Seznamte žáky s tím, že dnes budeme pracovat s AI – ve 4.–5. třídě ještě žáci sami s umělou inteligencí pracovat nemohou, ale můžeme jim vysvětlovat a ukazovat, co umělá inteligence umí a s čím nám může pomoci.
  • Rozdělte žáky do skupin – počet žáků ve skupině ideálně 3– 
  • Domluvte se se žáky, jak se bude jejich skupina jmenovat, společně se domluvte na způsobu bodování a seznamte žáky s generátorem obrázků. Přes dataprojektor nasdílejte žákům svou obrazovku a ukažte jim, co jste zadali a jaký obrázek AI generátor obrázků vytvořila a vysvětlete, co je to prompt.

prompt = správně položená otázka nebo pokyn umělé inteligenci

Uvědomění:

  • Vysvětlete žákům, jak bude vypadat jejich soutěžní úkol – žáci uvidí obrázek a jejich úkolem bude odhadnout co nejpřesněji prompt, který byl zadán.
  • Skupina, která vytvořila zadání nejbližší tomu původnímu, získává bod. Odpovědi navzájem porovnáváme a diskutujeme o nich.
  • Aktivita se 4–5 obrázky zabere cca 30 minut, žáci si procvičí popis obrázků zábavnou formou – od jednotlivých slov se posouvají k přesnější formulaci ve stylu: člen + přídavné jméno + podstatné jméno.Před skupinovou prací je možné dát žákům tipy, jak postupovat – co by měl prompt obsahovat, napsat soupis tipů na tabuli. Skupiny můžeme volit různě velké – od dvojic až po skupiny po pěti žácích.

Autor díla: Helena Peřinová

Autor díla: Helena Peřinová

Autor díla: Helena Peřinová

Reflexe

Reflexe:

Co pro nás může udělat umělá inteligence? Můžeme si nechat vytvořit obrázek? Co je přínosem? Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v mentimeteru.

https://www.menti.com/al6wjmzzc6uz

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce – 5. ročník:

Aktivita měla u žáků velký úspěch, byli soutěživí, skupinová práce je bavila, ptali se, jak lépe formulovat, posouvali se. Zpočátku byl velký rozdíl mezi jednotlivými skupinkami, postupně se všichni zlepšovali. Při společné reflexi pak někteří přiznávali, že neradi kreslí a že se jim vytvořené obrázky líbí, pro některé to bylo první setkání s tím, co AI dokáže. Diskutovali jsme i o negativech a rizicích.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

počítač pro učitele, dataprojektor, papíry a psací potřeby