Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Hlavička jako krychlička
Odborný článek

Hlavička jako krychlička

6. 8. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Spoluautor
Mgr. Květuše Mrázová

Anotace

Základní myšlenkou aktivity je vytvoření „hranaté“ hlavy. Hlavu vybraného objektu (člověk, zvíře, hračka) žáci nafotí z pěti pohledů. Obrázky pak v počítačové aplikaci upraví do čtvercového formátu, správně umístí a zformátují do pole sítě krychle tak, aby po jejím slepení vznikla „hranatá“ hlava. Šesté pole sítě představuje krk, který lze nahradit vystřiženým kolečkem pro „podstavec“.

Cíl

Žák/žákyně

  • aktivně pracuje v aplikaci upravující formát fotografie,
  • na internetu vyhledá vhodný dokument se sítí krychle,
  • otevře v MS Word dokument ve formátu *.pdf a uloží jej ve formátu *.docx,
  • rozvíjí své představy o souvislosti sítě tělesa s jeho prostorovým modelem,
  • učí se správně orientovat obrázky do sítě krychle podle požadavku jejich umístění na tělese,
  • upravuje formát obrázku v prostředí textového editoru,
  • vystřihne síť a slepí z ní krychli,
  • vyhodnotí svoji úspěšnost správného umístění konkrétního pohledu hlavy do pole sítě tělesa.

Základní informace

  • Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, odpovídající ročník víceletého gymnázia
  • Věková skupina: od 12 let
  • Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
  • Tematický okruh: geometrie v rovině a v prostoru
  • Časová dotace:
    • Výuka: 2 - 3 vyučovací hodiny
    • Příprava: 15 minut (vytištění žákovských prací před posledním úkolem)

Očekávané výstupy

Vytvoření hranatého modelu hlavy vybraného objektu se správným umístěním jednotlivých autorských fotografií pořízených z pěti různých pohledů.

Pomůcky, hardware, software

  • Učitel/ka: PC s připojením na internet a dataprojektor, úložiště dostupné žákům, MS Word, aplikace Fotky (součást Windows), barevná (příp. černobílá) tiskárna, tvrdší papír A4 (vyšší gramáž) pro tisk
  • Žák/yně: mobilní telefon, PC s připojením na internet, e-mailový účet, MS Word, aplikace Fotky (součást Windows), nůžky, lepidlo

Zdroje

https://www.polyhedra.net/en/

https://fyzikalnisuplik.websnadno.cz/matematika/sablona_krychle.pdf

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Oborové:
    • Sestavení modelu krychle z její sítě.
  • Digitální:
    • Fotografování mobilním telefonem.
    • Stažení fotografií z mobilního telefonu do počítače.
    • Vložení přílohy do e-mailu.
    • Kopírování obrázku.

Přínos využití digitálních technologií

Pořízení a úprava formátu digitálních fotografií a efektivní přizpůsobení rozměrů obrázku předloze.

Metodická poznámka

Využijeme možnosti MS Word při otevření dokumentu v jiném formátu a jeho další úpravě a integrovanou aplikaci operačního systému Windows při formátování fotografií. Připravené a  použitelné sítě krychle najdeme na internetu většinou ve formátu *.pdf, který se podaří otevřít a dále upravovat v MS Word.

První úkol můžeme zadat žákům jako domácí přípravu. Pokud žáci nemají společné úložiště, doporučíme, aby si obrázky poslali do e-mailu.

V jedné hodině se žáky upravujeme fotografie podle pokynů a vyhledáváme dokument s vhodnou sítí. Poté žáci pracují v MS Word na správném zformátování a umístění fotografií do jednotlivých stěn sítě krychle. Své výtvory uloží do předem domluvené složky. Vyučující do příští hodiny jejich výtvory barevně vytiskne. 

V poslední hodině žáci krychli vystřihnou a slepí. Tak se přesvědčí o svém správném či nesprávném umístění jednotlivých pohledů hlavy do sítě krychle.

Pokud před slepením ještě vystřihneme kruh ve stěně bez fotky, můžeme nakládat s krychlí jako s bustou a nasadit ji například na tužku nebo jí vytvořit papírový podstavec (třeba jehlan).

Na slepené krychli žáci sami vidí, jak byli úspěšní při umísťování jednotlivých obrázků.

Je také možné tuto aktivitu realizovat v rámci hodin několika vyučovacích předmětů - kromě matematiky například v hodinách výtvarné výchovy nebo pracovních činností.

Popis vzdělávací aktivity

Úloha 1 - Pořízení fotografií

Vyberte si vhodný objekt (osobu – je třeba mít její souhlas, zvíře, hračku) a co nejlépe nafoťte na svůj mobilní telefon jeho hlavu z pěti pohledů: obličej, pravou a levou stranu, temeno a týl. Fotografie zkopírujte z mobilního telefonu do složky v počítači, budete s nimi dále pracovat.

Úloha 2 - Úprava fotografií

V některém z vhodných programů pro úpravu fotografií změňte formát každého pořízeného obrázku na čtverec a uložte jako nový obrázek.

Řešení

V operačním systému Windows využijeme aplikaci Fotky, ve které se obrázek formátu *.jpg automaticky otevře (obrázek 1, pro jeho zvětšení stačí na obrázek kliknout).

Obrázek 1 - Otevření obrázku v aplikaci Fotografie

Kliknutím na první ikonu nad obrázkem (nástroj Upravit obrázek) otevřeme prostředí umožňující například oříznutí, otočení, překlopení a další úpravy fotografie (obrázek 2). Pro změnu formátu použijeme nabídku Volný uprostřed pod obrázkem. Po kliknutí se zobrazí návrhy různých typů formátu (obr. 3). Volbou čtvercového formátu se automaticky nastaví nové ohraničení obrázku, které lze dále ručně oříznout úchytem a přetažením libovolného rohu, aniž by se změnil čtvercový formát, obrázek 4. Finální obrázek uložíme jako kopii.

Obrázek 2 - Možnosti úpravy obrázku
Obrázek 3 - Nabídka formátů obrázku

Popsaným způsobem převedeme do čtvercového formátu všechny fotografie pěti pohledů na hlavu objektu.

Obrázek 4 - Čtvercový formát a jeho ruční úprava

Úloha 3 - Síť krychle

V internetových zdrojích vyhledejte vhodný obrázek formátu A4 sítě krychle (obsahující také zobrazení lepících částí) ve formátu *.pdf, stáhněte, převeďte do formátu *docx a uložte.

Řešení

Uvádíme dvě nabídky vhodných zdrojů, poskytující sítě krychle ve formátu *.pdf.

Na stránkách https://fyzikalnisuplik.websnadno.cz/matematika/sablona_krychle.pdf je ke stažení dokument se sítěmi krychle o hraně největší délky 6 cm. Potřebnou stránku je třeba z dokumentu vyjmout a osamostatnit, např. užitím volně stáhnutelného programu PDFsam Basic, a převést do dokumentu MS Word.

Velmi navštěvované jsou také webové stránky https://www.polyhedra.net/en/ nabízející sítě mnoha prostorových objektů. Zde je možné získat na jedné stránce formátu A4 síť krychle o délce hrany 5 cm. Obrázek sítě z webových stránek jednoduše zkopírujeme a vložíme do nového dokumentu MS Word.

Úloha 4 - Umístění fotografií do sítě krychle

Do sítě krychle v MS Word vložte a zformátujte správně na každou stěnu čtvercový obrázek hlavy objektu tak, aby po slepení krychle odpovídala modelu „hranaté“ hlavy. Do stěny pro krk zakreslete kolečko. Formát vkládaného obrázku přizpůsobte velikosti stěny krychle. Nakonec všechny stěny seskupte v jeden objekt (Nástroje obrázkuSeskupit). Soubor uložte na určené místo.

Řešení

Obrázek 5 - Jedno ze správných umístění různých pohledů do sítě krychle

Úloha 5 - Výsledné těleso

Síť s fotografiemi vystřihněte a slepte. Sami zhodnoťte, zda vaše rozmístění obrázků do stěn tělesa bylo správné a odpovídá skutečnosti (obr. 6).

Řešení

Obrázek 6 - Finální těleso

Reflexe

Aktivita sklidila u žáků velký úspěch. Někteří si fotili své hlavy navzájem, jejich počítačovou úpravu do čtvercového formátu zvládli. I přes počáteční neúspěch některých žáků při vkládání obrázků do náležitého pole sítě krychle se nakonec všem podařilo umístit obrázky správně.

Model je výraznější, je-li předloha vytištěna na laserové tiskárně.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků