Odborný článek

Velikonoční Egg hunt

Anotace

Výuková aktivita je vhodná pro žáky 3. až 5. ročníku, cílem je seznámení se s velikonočními tradicemi ve světě i u nás. Žák rozvíjí digitální kompetence skrze dovednost vytvářet QR kódy pro aktivity, které na téma Velikonoc pro ostatní spolužáky vytvoří. Vytvořené QR kódy poté žáci rozmístí po škole / školní zahradě a mohou si zahrát tzv. Egg hunt (“lov vajíček”).

Úvod

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny (1 hodina příprava aktivit a QR kódů, 1 hodina realizace Egg huntu)

Pomůcky: přístup k internetu pro vytváření QR kódů, digitální zařízení s fotoaparátem, aplikace pro čtení QR kódů, počítač, tiskárna + tip na webovou aplikaci pro tvorbu QR kódů: https://qrgenerator.cz/ 

Přínos využití digitálních technologií:

Využívání QR kódů a dovednost jejich načtení napomáhá k vyšší interaktivitě vzdělávacího procesu. S pomocí QR  kódů je možné vytvořit dílčí úkoly např. z videí. QR kódy mohou být zároveň propojeny s okamžitou zpětnou vazbou (výsledky). 

Metodická poznámka: 

Jako učitel vygenerujte několik QR kódů s různým obsahem a nechte žáky, aby je načetli. Žáci uvidí, jaké aktivity lze skrze QR kódy generovat. Při vytváření QR kódů můžete vést žáky k zamyšlení o obsahu, který chtějí prostřednictvím těchto kódů sdílet. Tímto podporujete žáky v jejich tvůrčím myšlení a schopnosti efektivně sdělovat informace.

Cíl

Vzdělávací cíle: 

  • Žák se učí používat online nástroj pro generování QR kódů.
  • Žák dokáže samostatně vyhledat informace k velikonočním tradicím dle zadaných kritérií. 
  • Žák dokáže načíst QR kód pomocí digitálního zařízení s kamerou (základní ovládání digitálního zařízení) a následně řešit zadaný úkol.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace:

Žáky do tématu uvedeme společnou diskusí a zamyšlením se nad konkrétními otázkami. 

  • Jaký je význam Velikonoc?
  • Jaké známe tradice v rámci naší kultury?
  • Jaké tradice a zvyky dodržujeme v rodině? Jsou velikonoční tradice všude stejné? 

Odpovědi mohou žáci zadávat přes aplikaci Mentimeter: https://www.mentimeter.com/ . Jako učitel se můžete přihlásit zdarma např. přes svůj Google účet. 

Uvědomění:

  • Pro žáky si nejprve připravte několik QR kódů, které rozmístíte po třídě, a nechte je jednotlivé kódy načíst. Žáci tak mohou zjistit a inspirovat se, jaké aktivity je pod kódy možné schovat. 
  • Po krátké pohybové aktivitě promítněte žákům na interaktivní tabuli webovou stránku https://qrgenerator.cz/ a ukažte, jak je možné QR kód vytvořit. 
  • Ve třídě se žáci rozdělí do skupin po třech až čtyřech. 
  • Žáci si ve skupinách připraví pro ostatní spolužáky krátkou aktivitu, která bude tematizovat velikonoční svátky (může se jednat o křížovku, matematický příklad, hádanku nebo třeba dokončování vět).
  • Učitel určí kritéria pro vytváření krátkých aktivit (aktivita zaměřená na velikonoční tradice a zvyky, obsahuje správné řešení, aktivita obsahuje informaci o Velikonocích v ČR a zahraničí). 
  • Aktivity je možné vytvořit dvojím způsobem:
    1. Žáci vyhledají online cvičení s tématem Velikonoc a následně vloží odkaz na stránku do generátoru QR kódů (žákům můžete dát odkaz na vybrané portály, např. https://www.skolasnadhledem.cz/).
    2. Žáci vytvoří vlastní online aktivitu (např. ve sdíleném dokumentu Google Docs atd.) a následně její odkaz vloží do generátoru QR kódů. 
  • Potřebné informace vyhledávají žáci pomocí internetu nebo s využitím knih dle doporučení učitele. 
  • Pro svoji aktivitu následně žáci vytvoří QR kód, např. přes webovou stránku zde: https://qrgenerator.cz/
  • QR kódy žáci vytisknou a vyvěsí na předem domluveném místě. 

Jakmile budou veškeré QR kódy rozmístěné, můžete si společně zahrát „egg hunt“.

Pravidla Egg huntu jsou následující: Žáci ve skupinách dle zadání učitele začínají ve stejný čas. Pro každou skupinu je klíčové mít alespoň jedno digitální zařízení s možností načíst QR kód. Žáci se přemisťují mezi jednotlivými stanovišti, kde načítají QR kódy s aktivitami. Své odpovědi mohou ukládat do vlastního digitálního zařízení nebo zapsat na papír. Pro splnění celého Egg huntu je třeba projít všemi stanovišti. Na konci žáci provedou kontrolu s učitelem. 

Reflexe

Reflexe:

  • Po hře žáci hodnotí, co se jim podařilo, která stanoviště byla náročná a která naopak jednoduchá.
  • S žáky společně reflektujeme využití QR kódů. Co nového se žáci naučili? Znali QR kódy před touto aktivitou? Na co dalšího je možné QR kódy využít? 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 

Autorka realizovala výukovou aktivitu u dětí ve 3. ročníku. Více času zabralo vysvětlit dětem, jaké aktivity je pod QR kódy možné skrýt. Pomohlo právě prvotní představení různých QR kódů, které autorka pro žáky připravila a rozvěsila ve třídě. Žáci si vyzkoušeli, co vše může být pod kódem skryto, a byli následně více kreativní při zpracovávání jednotlivých aktivit. QR kódy jsme vyvěsili na školní zahradě, připsali k nim krátkou úvodní instrukci a nechali je v průběhu Velikonoc k dispozici i dalším spolužákům z jiných ročníků. Egg hunt byl realizován na školní zahradě, nicméně je možné rozmístit jednotlivé QR kódy i ve školní třídě. Žáci začínali všichni ve stejný moment, postupně se rozmístili ke stanovištím. 

Literatura a použité zdroje

[1] – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2021. [cit. 2024-5-27]. Dostupný z WWW: [https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ [cit. 2023-11-04]].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Denisa Freithová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu