Vzdělávací cíle:
Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ /4. - 5. ročník
Věková skupina: 9–11 let
Vzdělávací obor: Jazyk a jazyková komunikace – Cizí jazyk - Anglický jazyk + Umění a kultura - Výtvarná výchova
Tematický okruh: Psaní – krátký popis známé věci, Uplatňování subjektivity – ilustrace, kresba
Časová dotace:
Pomůcky: dataprojektor, pro žáky i učitele PC, mobil, pro žáky papíry, pastelky, aplikace: The Breaking News Generator (případně jiný nástroj na tvorbu falešných zpráv)
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií:
Metodická poznámka: aktivitu je možno naplánovat jako projekt, nejlépe v jednom dni
Popis vzdělávací aktivity:
Pojmy z mediální gramotnosti:
Metodická poznámka: Pojmy lze žákům např. napsat na tabuli a postupně se doptávat, které pojmy jsou jim známé, společně si vysvětlíme ty, které jsou méně známé. Já to dělám tak, že napíšu pojmy velkým písmem na tabuli a čekám, na co žáci zareagují, co znají, často mě překvapí, kolik toho znají, jen někdy neumí formulovat a zbytek dovysvětlím.
Příprava na hodinu: Vyučující si připraví představení aplikace na tvorbu falešných zpráv a pošle žákům do jejich žákovských e-mailů (nebo do chatu např. v Teamsech) odkaz na aplikaci: https://breakyourownnews.com
Další generátory falešných zpráv:
Popis vzdělávací aktivity:
EVOKACE:
Úvod (10 minut) – Je všechno, co najdeme na internetu, pravdivé?
Diferenciace (někteří žáci pouze doplňují do šablony - skupiny určuje učitel a učitel také určí, která skupina bude potřebovat šablonu):
1. V první vyučovací hodině (pokud učitel učí ve třídě více předmětů, může využít i hodinu výtvarné výchovy nebo požádat kolegu o spolupráci, případně můžeme tuto fázi vynechat a nechat žáky vyhledat obrázky bájných zvířat na internetu nebo v literatuře) si žáci ve skupině nakreslí obrázek nereálného (neexistujícího, bájného zvířete/tvora):
2. V druhé vyučovací hodině (v angličtině) učitel nakreslené obrázky vyfotí pomocí mobilního telefonu nebo fotoaparátu (pokud má k dispozici) a fotku pošle žákovi na jeho školní e-mail nebo uloží do sdíleného úložiště, potom si žáci ve skupině společně připraví popis obrázku, 5-6 vět. Žáci mohou využít online slovníky, např. Glosbe
Otázky k popisu, které vyučující promítá přes dataprojektor: What is it? What colour is it? Is it big/small? Describe its body. Where does it live? What can/can´t it do? … Žáci odpovídají celou větou na otázky, tvoří tak jednoduché věty.
3. Vyučující popisy zkontroluje a pomocí formativního hodnocení nechá skupinu opravit si své případné chyby.
4. Žákům je představena aplikace na tvorbu fake news. Vyučující promítá přes dataprojektor, vysvětluje a ukazuje, jak s aplikací pracovat.
Aplikace je v angličtině a je třeba si společně některá slova přeložit a vysvětlit si, jak se bude aplikace chovat. Učitel promítá prostředí aplikace přes dataprojektor a vysvětluje.
Obrázek nahráváme pomocí tlačítka: Vybrat soubor
Autor díla: Helena Peřinová |
Obrázek pak můžeme stáhnout pomocí tlačítka DOWNLOAD = stáhnout - tlačítko najdeme pod okénkem, kam jsme nahráli obrázek.
Autor díla: Helena Peřinová |
5. Žáci ve skupince tvoří svou Breaking News - zprávu o zvířeti, které podle jejich falešné zprávy opravdu existuje, využijí svůj obrázek a připravený popis.
Autor díla: Helena Peřinová |
Výslednou vyrobenou falešnou zprávu žáci vyučujícímu posílají jako printscreen nebo z aplikace stažený obrázek pomocí žákovského e-mailu.
Autor díla: Helena Peřinová |
UVĚDOMĚNÍ:
I my můžeme (umíme) vytvořit falešnou zprávu, je tedy třeba být opatrní a kriticky vyhodnocovat obsah.
Autor díla: Helena Peřinová |
Diskuzi lze doplnit dalšími informacemi o tom, jak rozlišit falešnou zprávu od pravdivé:
Jak poznáme falešnou zprávu:
Porovnání vytvořených zpráv – pokud některá skupina kromě prostého popisu napsala i nějakou zajímavost, je zpráva pro čtenáře atraktivnější.
Jsou naše zprávy uvěřitelné? Jak se před takovými zprávami chránit?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
5. ročník – anglický jazyk + výtvarná výchova
Podařilo se nám vytvořit celkem 4 falešné zprávy, 1 skupina pouze doplňovala do šablony, ostatní tři skupiny daly dohromady svůj krátký text – jedna skupina dodatečně přidala slova jako: Imagine ... - tedy zpráva se stala atraktivnější, což je právě pro falešné zprávy typické. Téma bylo pro žáky velmi zajímavé a diskuze nad vzniklými zprávami se neplánovaně protáhla i do další hodiny angličtiny.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.