Odborné články Základní vzdělávání Tvorba multimediální mapy prázdninových cest
Odborný článek

Tvorba multimediální mapy prázdninových cest

23. 5. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Aktivita je zaměřena na lokalizaci prázdninových cest a následné zpracování obsahu formou multimediální mapy.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč, editor fotografií a videí

Zdroje:

Padlet  [online]. 2023 [cit. 2023-10-31]. Dostupné z: https://cs.padlet.com/

Google Maps  [online]. 2023 [cit. 2023-10-31]. Dostupné z: https://www.google.com/maps/

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, určování poloh bodu na Zemi
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetových prohlížečů, textového editoru, případně editor fotografií, znalost obsluhy zařízení pro pořizování fotografií a videozáznamů

Vzdělávací cíle:

  • Žák během cestování pořizuje a upravuje fotografie a videospoty.
  • Žák spolu se svými spolužáky na základě svých pozorování vytváří sdílenou interaktivní mapu s multimediálním obsahem.
  • Žák se v mapě orientuje a hodnotí jednotlivé příspěvky.

Přínos využití digitálních technologií :

  • Žák rozvíjí své kompetence tím, že ovládá potřebnou sadu zařízení (mobilní telefon, počítač), aplikace ( Padlet , aplikace pro úpravu fotografií, videa a digitální mapy serverů, která dále umožňuje jednoduchou digitální funkci prezentace vizualizovaných dat) a služeb, využívá je při této výukové aktivity.

Metodická poznámka:  

Žáci pracují s vlastními multimediálními soubory (fotografie, videa). V ideálním případě by na snímku neměli být žádní lidé bez svého souhlasu s použitím materiálu. I tak autor uvede, že se jedná o vlastní zdroj. Pokud mají možnost využít i zdroje třetích stran, je třeba dbát na zásady sdílení takových materiálů včetně správné citace zdrojů.

PŘÍPRAVA (1× 15 min.)

  1. Vytvoříme si bezplatnou registraci v editoru pro organizaci a sdílení vizuálního obsahu Padlet .
  2. Zorientujeme se v prostředí editoru Padlet (prostředí je velmi intuitivní).
  3. V pravém horním rohu klikneme na možnost Vytvořit Padlet az nabídky vybereme variantu Mapa .
  4. Kliknutím na v pravé liště se otevře nabídka rozsáhlého Nastavení , kde vytvoříme název a popis mapy, případně upravíme její vzhled apod.
  5. V části Rozvržení lze nastavit řazení příspěvků.
  6. V části Publikování pak upravíme příspěvky tak, aby byl zveřejněn autor, a zapneme komentáře a hodnocení příspěvků formou hlasování, aby žáci mohli posuzovat kvalitu a obsah jednotlivých příspěvků.
  7. Předpřipravenou mapu sdílíme a pomocí tlačítka zkopírujeme příslušný odkaz.

REALIZACE (1× 45 min.)

  1. Žákům dáme za úkol přinést vlastní foto/video z prázdninové cesty.
  2. Dle možností školy dále zvolíme vhodná zařízení k plnění úkolu (mobilní telefon, tablet, počítač).
  3. Žáci dostanou za úkol lokalizovat (například pomocí aplikace Google Maps ) polohu pořízení záběrů následovně:
    1. Pomocí okna pro vyhledávání najdou významní žáci bod v mapě v bezprostředním okolí místa pořízení záběrů.
    2. Žáci se zorientují a označují v mapě co nejpřesněji místo, kde byly záběry pořízeny.
    3. Žáci odečtou zeměpisné souřadnice (viz obrázek).

4. Žáci ve zvoleném zařízení pomocí sdíleného odkazu otevřou připravenou mapu v aplikaci Padlet .

5. Pomocí tlačítka   v pravém dolním rohu žáci přidají a upraví svůj příspěvek (foto nebo video, zeměpisné souřadnice, případně zajímavý související odkaz).

6. Po rozkliknutí příspěvku uvidí žáci jeho detail včetně hlasů a komentářů spolužáků.

7. Až všichni žáci přidají své příspěvky, využijeme funkci Otevřít prezentaci , kde vlevo dole kliknutím na Auto nastavíme rychlost přehrávání jednotlivých příspěvků.

 

8. Přehrajeme příspěvky celou třídu.

9. Každý žák si pak sám příspěvky projde včetně přílohy, komentuje a hlasuje pro ty nejpovedenější kliknutím na symbol zdviženého palce.

10. Vyhodnotíme nejpovedenější příspěvky a různé me o tom, proč vyhrály.

Ve správném prostředí žáci adekvátně hodnotí a vzájemně komentují příspěvky. 

V případě použití fotografií a videí z internetu (žáci někde byli, ale nemají vhodnou fotodokumentaci) ověříme, že jednáme o volně šiřitelné zdroje, případně žákům vysvětlíme, jak správně citovat, a ukážeme jim některý z ověřených citačních generátorů.

 

 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že je potřeba žáky dopředu upozornit na práci v platformě Google a na to, že pokud nemají nebo si nevytvoří Google účet, budou moci jen těžko tuto aktivitu splnit. Účet je třeba založit si dopředu, aby nedocházelo k časovým prodlevám.

Ve správně nastaveném prostředí žáci adekvátně hodnotili a vzájemně komentovali své příspěvky. 

V případě použití fotografií a videí z internetu (žáci někde byli, ale nemají vhodnou fotodokumentaci) jsme ověřili, že se jedná o volně šiřitelné zdroje, případně jsme žákům vysvětlili, jak správně citovat, a ukázali jsme jim některý z ověřených citačních generátorů.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída