Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Tvorba multimediální mapy prázdninových cest
Odborný článek

Tvorba multimediální mapy prázdninových cest

23. 5. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Aktivita je zaměřena na lokalizaci prázdninových cest a následné zpracování obsahu formou multimediální mapy.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč, editor fotografií a videí

Zdroje:

Padlet  [online]. 2023 [cit. 2023-10-31]. Dostupné z: https://cs.padlet.com/

Google Maps  [online]. 2023 [cit. 2023-10-31]. Dostupné z: https://www.google.com/maps/

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, určování poloh bodu na Zemi
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetových prohlížečů, textového editoru, případně editor fotografií, znalost obsluhy zařízení pro pořizování fotografií a videozáznamů

Vzdělávací cíle:

  • Žák během cestování pořizuje a upravuje fotografie a videospoty.
  • Žák spolu se svými spolužáky na základě svých pozorování vytváří sdílenou interaktivní mapu s multimediálním obsahem.
  • Žák se v mapě orientuje a hodnotí jednotlivé příspěvky.

Přínos využití digitálních technologií :

  • Žák rozvíjí své kompetence tím, že ovládá potřebnou sadu zařízení (mobilní telefon, počítač), aplikace ( Padlet , aplikace pro úpravu fotografií, videa a digitální mapy serverů, která dále umožňuje jednoduchou digitální funkci prezentace vizualizovaných dat) a služeb, využívá je při této výukové aktivity.

Metodická poznámka:  

Žáci pracují s vlastními multimediálními soubory (fotografie, videa). V ideálním případě by na snímku neměli být žádní lidé bez svého souhlasu s použitím materiálu. I tak autor uvede, že se jedná o vlastní zdroj. Pokud mají možnost využít i zdroje třetích stran, je třeba dbát na zásady sdílení takových materiálů včetně správné citace zdrojů.

PŘÍPRAVA (1× 15 min.)

  1. Vytvoříme si bezplatnou registraci v editoru pro organizaci a sdílení vizuálního obsahu Padlet .
  2. Zorientujeme se v prostředí editoru Padlet (prostředí je velmi intuitivní).
  3. V pravém horním rohu klikneme na možnost Vytvořit Padlet az nabídky vybereme variantu Mapa .
  4. Kliknutím na v pravé liště se otevře nabídka rozsáhlého Nastavení , kde vytvoříme název a popis mapy, případně upravíme její vzhled apod.
  5. V části Rozvržení lze nastavit řazení příspěvků.
  6. V části Publikování pak upravíme příspěvky tak, aby byl zveřejněn autor, a zapneme komentáře a hodnocení příspěvků formou hlasování, aby žáci mohli posuzovat kvalitu a obsah jednotlivých příspěvků.
  7. Předpřipravenou mapu sdílíme a pomocí tlačítka zkopírujeme příslušný odkaz.

REALIZACE (1× 45 min.)

  1. Žákům dáme za úkol přinést vlastní foto/video z prázdninové cesty.
  2. Dle možností školy dále zvolíme vhodná zařízení k plnění úkolu (mobilní telefon, tablet, počítač).
  3. Žáci dostanou za úkol lokalizovat (například pomocí aplikace Google Maps ) polohu pořízení záběrů následovně:
    1. Pomocí okna pro vyhledávání najdou významní žáci bod v mapě v bezprostředním okolí místa pořízení záběrů.
    2. Žáci se zorientují a označují v mapě co nejpřesněji místo, kde byly záběry pořízeny.
    3. Žáci odečtou zeměpisné souřadnice (viz obrázek).

4. Žáci ve zvoleném zařízení pomocí sdíleného odkazu otevřou připravenou mapu v aplikaci Padlet .

5. Pomocí tlačítka   v pravém dolním rohu žáci přidají a upraví svůj příspěvek (foto nebo video, zeměpisné souřadnice, případně zajímavý související odkaz).

6. Po rozkliknutí příspěvku uvidí žáci jeho detail včetně hlasů a komentářů spolužáků.

7. Až všichni žáci přidají své příspěvky, využijeme funkci Otevřít prezentaci , kde vlevo dole kliknutím na Auto nastavíme rychlost přehrávání jednotlivých příspěvků.

 

8. Přehrajeme příspěvky celou třídu.

9. Každý žák si pak sám příspěvky projde včetně přílohy, komentuje a hlasuje pro ty nejpovedenější kliknutím na symbol zdviženého palce.

10. Vyhodnotíme nejpovedenější příspěvky a různé me o tom, proč vyhrály.

Ve správném prostředí žáci adekvátně hodnotí a vzájemně komentují příspěvky. 

V případě použití fotografií a videí z internetu (žáci někde byli, ale nemají vhodnou fotodokumentaci) ověříme, že jednáme o volně šiřitelné zdroje, případně žákům vysvětlíme, jak správně citovat, a ukážeme jim některý z ověřených citačních generátorů.

 

 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že je potřeba žáky dopředu upozornit na práci v platformě Google a na to, že pokud nemají nebo si nevytvoří Google účet, budou moci jen těžko tuto aktivitu splnit. Účet je třeba založit si dopředu, aby nedocházelo k časovým prodlevám.

Ve správně nastaveném prostředí žáci adekvátně hodnotili a vzájemně komentovali své příspěvky. 

V případě použití fotografií a videí z internetu (žáci někde byli, ale nemají vhodnou fotodokumentaci) jsme ověřili, že se jedná o volně šiřitelné zdroje, případně jsme žákům vysvětlili, jak správně citovat, a ukázali jsme jim některý z ověřených citačních generátorů.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída