Odborné články Základní vzdělávání Spolupráce České republiky na projektu Rady Evropy „Výchova k demokratickému občanství“
Odborný článek

Spolupráce České republiky na projektu Rady Evropy „Výchova k demokratickému občanství“

11. 6. 2008
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Viola Horská

Anotace

Článek seznamuje s průběhem a výsledky projektu Rady Evropy „Výchova k demokratickému občanství“, aktivitami realizovanými v jeho rámci, s využitím výsledků projektu v ČR a s výhledem do budoucna.

Výzkumný ústav pedagogický již více než 10 let spolupracuje z pověření MŠMT ČR na projektu Rady Evropy „Výchova k demokratickému občanství" (VDO). Tento projekt byl zahájen v roce 1997 v návaznosti na závěry konferencí evropských ministrů školství v Madridu (1994) a Kristiansandu (1997). Realizace projektu byla motivována myšlenkou, že VDO představuje klíčový prvek ve zvyšování stability demokracií v Evropě a v posilování sociální soudržnosti evropských zemí. Prvotním cílem projektu bylo zmapovat současný stav VDO v Evropě a poznat povahu a šíři existujících přístupů, metod a forem výuky i programů a opatření, které vedou k podpoře a posílení VDO v kontextu jednotlivých zemí.

1. fáze projektu byla realizována v letech 1997-2000. ČR zastoupená odborníkem VÚP se této fáze zúčastnila jako pozorovatel. V této fázi se projekt soustředil především na přesné vymezení VDO a na popis podmínek, identifikaci problémů a vymezení účinných opatření nezbytných pro úspěšnou implementaci VDO do všech etap a stupňů vzdělávání. V souvislosti s tím byla VDO zasazena do širšího kontextu celoživotního vzdělávání a do rámce současných debat o reformách vzdělávacích systémů v Evropě. Výsledkem 1. fáze projektu bylo vytvoření společného referenčního rámce, který si kladl za cíl poskytnout jednotný a systémový přístup pro rozvíjení aktivit a strategií v oblasti VDO.

VÚP tyto snahy plně reflektoval při vytváření rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a pro gymnázia (resp. gymnázia se sportovní přípravou).

2. fáze projektu, která probíhala v letech 2001-2004, si kladla za cíl seznámit širší pedagogickou veřejnost s výsledky 1. fáze projektu, vytvořenými materiály, přijatými dokumenty a na ně navazujícími opatřeními. Rada Evropy současně vyzvala členské státy, aby zakomponovaly VDO do systému celoživotního vzdělávání. Zvláštní pozornost byla věnována metodám a formám výuky uplatňovaným na základních a středních školách a podmínkám nutným pro rozvíjení strategií VDO v oblasti školské politiky a managementu. Aby mohl být tento cíl splněn, byli v jednotlivých členských zemích jmenováni národní koordinátoři pro oblast VDO, jejichž úkolem je provádět osvětu ve svých zemích a vytvářet národní síť kontaktů mezi subjekty činnými v oblasti VDO. Odborník VÚP je z pověření MŠMT ČR členem této sítě.

Přidanou hodnotou sítě národních koordinátorů VDO je zejména příležitost k výměně zkušeností s implementací efektivních modelů VDO a možnost seznamovat se s účinnými strategiemi a opatřeními, ke kterým přistoupily vybrané země se záměrem začlenit tuto oblast výchovy do stávajícího systému vzdělávání.

3. fáze projektu byla zahájena v listopadu 2006 a potrvá do roku 2009. Obsahové zaměření projektu VDO bylo významně rozšířeno o problematiku lidských práv, což se promítlo i do jeho názvu „Výchova k demokratickému občanství a lidským právům" (dále VDO/LP). Úkolem pro období 2006-2009 je propagace publikací Rady Evropy k problematice VDO/LP v členských zemích. Mezi hlavní priority této fáze patří:

  • podpora demokratického řízení vzdělávacích institucí,
  • začlenění VDO/LP do konceptu celoživotního vzdělávání (se zvláštním zřetelem ke vzdělávání dospělých),
  • vymezení indikátorů pro hodnocení výsledků v oblasti VDO/LP,
  • příprava učitelů na nové pojetí VDO/LP.

V rámci 3. fáze projektu bude vytvořena celoevropská databáze příkladů dobré praxe z různých oblastí VDO/LP na evropské i mezinárodní úrovni. Bude zahrnovat zajímavé a inovativní přístupy a inspirativní modely práce v oblasti VDO/LP. Tato databáze může sloužit jako zdroj inspirace pro ostatní země při implementaci vybraných programů a strategií VDO/LP do systému vzdělávání.

Více informací o projektu najdete zde.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Viola Horská

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Výchova demokratického občana