Autor: Mgr. Pavel Žalský
Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
Věková skupina: žáci 6.–7. ročníku ZŠ
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: nejstarší civilizace; kořeny evropské kultury
Časová dotace: Výuka: 1 vyučovací hodina, v případě zájmu žáků (a vyučujícího) i 2, příprava: alespoň 30 minut na projití aplikace
Pomůcky: projektor, počítač/tablet/iPad/mobil pro žáka, badatelský list pro každého žáka
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Žák na základě analýzy digitalizovaného Trajánova sloupu jakožto historického pramene uvede příklady faktů, které může říct o životě starověkých Římanů.
Přínos využití digitálních technologií
Žáci s pomocí aplikace, kterou používají jako vzdělávací zdroj, odvozují a popisují souvislosti mezi získanými a analyzovanými daty.
Metodická poznámka
Samotná aplikace je 3D zobrazením Trajánova sloupu, konkrétní popisky jsou pouze u dvanácti nejvýznamnějších výjevů, na nichž je sám císař. S pomocí barevného kódování a legendy lze však odtušit, na co se mají žáci zaměřit, respektive co mohou od určitého výjevu očekávat: pochody, bitvy, konstrukce, jednání, oběti, promluvy císaře, významné události, ostatní výjevy.
Při práci s aplikací můžete postupovat také bez badatelského listu a např. nechat žáky sdílet screeny analyzovaných výjevů v Padletu s připravenými sektory jako např. zbroj, technologie, Dákové, budovy atd.
Možnosti správných odpovědí:
Které technologie jsou na sloupu zobrazeny? |
pontonový most, lodě, vozy tažené koňmi, obléhací stroje, signalizační věže, hudební nástroje |
Jaká zbroj římských vojáků je zobrazena na sloupu? |
helmy, štíty, kopí, meče, standardy, brnění důstojníků |
Jaké činnosti vykonávali římští vojáci? |
boj, stavba pevností, stavba mostu |
Co nám výjevy říkají o chování římských vojáků? |
brali zlato Dákům, pronásledování Dáků, popravy Dáků (ukazují hlavy nepřátel), boj s Dáky |
Jak je zobrazován císař? |
udatný velitel, vítěz, mluví ke svým vojákům, přináší oběti bohům |
Popis vzdělávací aktivity
Evokace (5 minut): vyučující přes projektor žákům promítne video s rekonstrukcí Trajánova sloupu v Římě. Žáci jsou vyzváni, aby zkusili uhodnout, proč byl sloup postaven a co je na něm podle nich zobrazeno.
Uvědomění si významu nových informací (25 minut): přes školní komunikační systém, cloud nebo QR kód (doporučuji, pokud pracujete s mobily nebo tablety či iPady) se žáci dostanou k aplikaci digitalizovaného Trajánova sloupu, přes projektor je nejprve vhodné žákům ukázat, jak funguje legenda a orientace na 3D modelu. Žáci pak samostatně nebo ve skupinách analyzují výjevy a snaží se je heslovitě popsat do příslušného řádku badatelského listu (viz přílohy). Popisují zobrazené technologie, zbroj, činnosti vojáků, chování Římanů během tažení a zobrazování císaře. Doporučuji, aby vyučující mezi žáky chodil a pomáhal jim rozklíčovat některé detaily nebo jim pomohl nalézt první poznatky – žáky to pak motivuje k další samostatné práci víc, než když se v analýze zcela ztratí.
Reflexe (15 minut): Prostudováním zdrojového textu v badatelském listu žáci dávají celý sloup do kontextu doby svého vzniku a definují, že by mohlo jít svým způsobem o propagandu – to by měli také vzít v potaz při svých závěrečných odpovědích. Ty jsou částečně omezeny pokynem využít klíčová slova „technologie, zbroj, císař, Dákové, propaganda“, aby žáci opravdu cílili na to, co mohli s pomocí sloupu zjistit.
Detail výjevu vozové balisty (obléhací stroj), je dobré mít podobné detaily připravené k ukázání žákům, aby věděli, že se na sloupu skutečně nacházejí zajímavé detaily, které lze najít. |
Detail bitvy Římanů s Dáky, vidíme výstroj a zobrazení porážených Dáků. |
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce
Celá aplikace není náročná co do obsluhy, ale pro žáky jde o poměrně velký soubor detailů, které mají zpracovat. Opravdu doporučuji mít připravené ukázky toho, co mají hledat, aby se v celém zobrazení lépe zorientovali. Pracovali jsme převážně přes mobilní telefony, nejsnadnější cestou k načtení aplikace byl promítnutý QR kód (jde natisknout i do badatelského listu).
Další související materiály
Jedna z metodik, v níž se s Trajánovým sloupem pracuje https://ukrajina.npi.cz/files/dejepis-rimsky-cisar-lekce.pdf
Web, který obsahuje kompletní popisy výjevů na Trajánově sloupu https://www.trajans-column.org/?page_id=5
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.