Pomůcky:
Zdroje:
INaturalist [online]. 2023 [cit. 2023-11-09]. Dostupné z: https://www.inaturalist.org/
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Metodická poznámka:
V následující aktivitě lze různě upravovat vstupní požadavky na sběr dat (zaměřit se pouze na vybrané skupiny organismů, na více míst pozorování pro srovnání biodiverzity apod.)
PŘÍPRAVA (1x 20 min.)
TERÉNNÍ VÝZKUM A SBĚR DAT (1x 45 min.)
ZPRACOVÁNÍ DAT (1x 45 min.)
2. Zvolte Sbírkové projekty, jedná se o typ projektu, který vytváří sběr již uskutečněných pozorování (abyste vytvořili projekt před terénním výzkumem pro své žáky, museli byste mít alespoň 50 vlastních pozorování, čímž si poskytovatel ověří, že nejste začátečníci).
3. Upřesněte obsah a pravidla výzkumu tak, aby se vám zobrazila pozorování pouze vašich žáků (tzn. do položky Zahrnout uživatele uvedete uživatelská jména svých žáků, případně zadáte časový a prostorový rámec jejich pozorování), a potvrďte tlačítkem Získáte tak přehled o výsledcích pozorování svých žáků, se kterým lze dále pracovat.
4. V záložce Statistiky najdete přehledný diagram počtu pozorovaných jedinců ve významných taxonomických skupinách (např. ptáci, houby). Tato data lze dále využít při prezentaci výsledků vašeho výzkumu.
5. V kartě POZOROVÁNÍ uvidíte přehledně seřazené informace ve formě tabulky nebo mapy, které lze dále filtrovat a využít pro prezentaci výsledků výzkumu.
6. V kartě DRUH najdete všechny pozorované druhy a odkazy na podrobné informace.
7. V kartě POZOROVATELÉ naleznete žebříček vašich žáků včetně počtu jejich pozorování a množství nalezených druhů (lze využít například k vedlejší aktivitě – soutěži o nejproduktivnějšího pozorovatele).
8. Celkové výsledky pozorování mohou žáci zpracovat a prezentovat například formou plakátu nebo interaktivní nástěnky.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že v případě, že žáci pracují s vlastním zařízením a jedná se o děti, jejichž přístup k internetu a možnost stahování aplikací podléhají rodičovskému zámku, je praktické dopředu rodiče upozornit, kdy a jak bude aktivita probíhat, případně zajistit náhradní zařízení, na nichž mohou žáci pracovat.
Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025