Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 6.–9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova, výchova k občanství
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 15 minut
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
Dílčí cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Přínos:
V této aktivitě se žáci učí aplikovat etiku a právo v digitálním světě, což rozvíjí jejich schopnost kritického myšlení a zodpovědného online chování. Práce s reálnými scénáři posiluje jejich digitální kompetence a pomáhá jim pochopit důležitost ochrany soukromí a osobních údajů. Podporuje vytváření bezpečnějšího digitálního prostředí.
Rozvoj:
Rozvíjí schopnost kriticky analyzovat etické a právní scénáře v digitálním prostředí, což posiluje jejich schopnosti bezpečného online chování a digitálního občanství. Tato aktivita prohlubuje znalosti žáků v oblasti ochrany soukromí a právních zásad, což je nezbytné pro rozvíjení jejich digitálních kompetencí.
Metodická poznámka:
Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet.
Další související materiály: Jako doplňkovou vzdělávací aktivitu lze využít materiál nazvaný Digitální stopa.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Evokace:
Úvodní diskuze: „Jaké máte zkušenosti s rozhodováním mezi správným a špatným chováním na internetu (etická dilemata)?“
Brainstorming: Žáci sdílejí příklady situací, kdy bylo zapotřebí etické rozhodování.
2. Uvědomění:
V této fázi program rozdělíme do dvou hlavních částí.
Cílem je seznámit žáky s důležitými pravidly chování na internetu a podporovat je v aktivním přemýšlení a diskuzi o těchto tématech.
První část – interaktivní prezentace:
Druhá část – práce ve skupině:
Úkolem žáků bude identifikovat etické a právní aspekty daného scénáře:
3. Reflexe s použitím digitálního nástroje Padlet
Digitální nástroj Padlet umožní žákům ihned sdílet a vizuálně zobrazit své názory, což pomůže pochopit, jak třída rozumí tématu. Je to skvělý nástroj pro získání zpětné vazby a plánování dalších lekcí.
Diskuze: Jak se etická pravidla vztahují na reálné situace na internetu
Položte následující dotazy:
Závěrečné hodnocení: Jak mohou žáci aplikovat naučené principy v praxi
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Během vyučovací hodiny nastala situace, kdy žák neúmyslně sdílel přihlašovací údaje ke svému e-mailovému účtu s celou třídou, když byly promítány na obrazovku. Učitel by měl využít této situace jako příležitosti k praktickému výkladu o důležitosti ochrany osobních údajů a bezpečnosti hesel. Diskutujte s třídou o tom, jak by měl žák postupovat, aby ochránil svůj účet, a povzbuzujte ostatní žáky, aby sdíleli své nápady a zkušenosti týkající se bezpečného zacházení s osobními údaji online.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.