Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 6.–9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova, výchova k občanství, informatika
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 15 minut
- Seznámení se s připravenými materiály a relevantními odkazy
- Příprava virtuální tabule pro závěrečnou reflexi (například Padlet)
Pomůcky:
- Učitel: PC/NTB, připojení k internetu, interaktivní tabule
- Žák: tablet / mobilní telefon, připojení k internetu
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: Základní znalosti o bankovní identitě a jejím využití jsou žádoucí, ale nejsou nezbytné. Během této aktivity bude podrobněji probráno. Předcházející zkušenost s používáním online bankovnictví může být výhodou.
- Digitální: Kromě znalostí o internetové bezpečnosti by žáci měli mít základní dovednosti v oblasti práce s online technologiemi, jako je přístup k internetu a používání počítačů nebo mobilních zařízení.
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
- Rozšíření povědomí žáků o bankovní identitě (BankID) a obecných zásadách internetové bezpečnosti s důrazem na ochranu osobních údajů a finančních transakcí v online prostředí.
Dílčí cíle:
- Získání základních znalostí o pojmu bankovní identita (BankID) a její využití.
- Porozumění důležitosti ochrany osobních údajů a finančních informací ve virtuálním prostředí.
- Seznámení se se zásadami internetové bezpečnosti a praktickými opatřeními pro zvýšení bezpečnosti online aktivit.
- Schopnost identifikovat potenciální rizika spojená s neopatrným chováním na internetu a přijmout preventivní opatření.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Přínos:
Komunikace a diskuze o tématech bankovní identity a internetové bezpečnosti prostřednictvím digitálních nástrojů podporuje rozvoj komunikačních dovedností. Přístup k online materiálům a aktuálním informacím o tématu umožňuje žákům udržovat krok s nejnovějšími událostmi v oblasti internetové bezpečnosti.
Rozvoj:
Využití digitálních technologií v této aktivitě poskytuje interaktivní formu učení s okamžitou zpětnou vazbou a rozvíjí dovednosti v online komunikaci. Tím umožňuje efektivní rozvoj digitálních kompetencí žáků, zahrnující praktické dovednosti v oblasti internetové bezpečnosti, online komunikace a schopností kritického myšlení v digitálním prostředí.
Metodická poznámka:
Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet/Mural.
Popis vzdělávací aktivity:
- Evokace (úvod): Začněte tím, že žákům představíte tajemný digitální svět plný záhad a nečekaných výzev. Žáci se stanou digitálními detektivy, kteří budou řešit záhadné případy týkající se bankovní identity a internetové bezpečnosti. Vytvořte vlastní krátký příběh o tom, jak někdo zmizel ve světě internetu, a žáci budou muset použít své digitální dovednosti k jeho nalezení.
- Inspirace z výukové části: Před prezentací položte žákům otázku: „Slyšeli jste někdy o pojmu bankovní identita (BankID)?“ Následně předveďte krátkou prezentaci, která vysvětlí bankovní identitu (BankID) a základy internetové bezpečnosti.
- Diskuzní část (tematické skupiny): Rozdělte žáky do menších skupin a požádejte je, aby se zaměřili na konkrétní aspekty spojené s bankovní identitou (BankID). Každá skupina si vybere jedno z následujících témat: bezpečnost bankovní identity (BankID); výhody a nevýhody bankovní identity; rizika a prevence v internetovém bankovnictví. Každá skupina má za úkol připravit krátkou prezentaci a diskutovat o bezpečnosti a výhodách spojených s používáním BankID.
- Digitální detektivové: Po prezentacích žáci přebírají roli digitálních detektivů a pracují s fiktivními scénáři (např. scénář, kde se někdo snaží získat neoprávněný přístup k bankovnímu účtu, nebo podvodné webové stránky s cílem získat citlivé informace). Jejich úkolem je identifikovat rizika a navrhnout preventivní opatření. Mohou využít online zdroje k vyhledání informací a konzultace s odborníky.
- Závěrečná reflexe: Každá skupina ukáže, co vymyslela. Nakonec si vytvoří plán, jak budou chránit sebe na internetu a zlepšovat své digitální dovednosti. Vyučující požádá žáky/žákyně, aby pomocí digitálního nástroje Padlet/Mural (eventuálně je možné nahradit flipchartem nebo post-it lístečky) sdíleli odpovědi na tyto otázky:
- Co jste se během této aktivity dozvěděli a co považujete za nejzásadnější?
- Jaké kroky podniknete pro ochranu své bankovní identity a internetové bezpečnosti po této aktivitě?
Na závěr učitel a žáci společně provedou zhodnocení a diskuzi o tom, co vytvořili a nasdíleli.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Pokud vyučující motivuje žáky k aktivní účasti v bezpečném učebním prostředí podporujícím otevřenou diskuzi, je nezbytné přizpůsobit výuku různým úrovním znalostí. Tím žákům umožní prakticky aplikovat zásady internetové bezpečnosti. Kooperace mezi žáky pak vede ke konkrétním dovednostem pro ochranu bankovní identity.