Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 6.–9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 20 minut
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
Dílčí cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Přínos:
Pomáhá žákům/žákyním zlepšit jejich schopnost pracovat s digitálními nástroji, vyhledávat informace a komunikovat online. Dále rozvíjí jejich kritické myšlení při hodnocení informací a rozeznávání manipulativního obsahu na sociálních sítích a v online prostředí jako takovém. Žák/žákyně se také seznámí s bezpečnostními opatřeními a ochranou soukromí ve virtuálním světě prostřednictvím praktických příkladů a cvičení. V neposlední řadě získává dovednosti v tvorbě digitálního obsahu a spolupráci v online prostředí, což je klíčové pro jejich úspěch v dnešní „digitální“ společnosti.
Rozvoj:
Žáci se budou aktivně podílet na vytváření silného hesla a nastavovaní soukromí na sociálních sítích.
Budou se seznamovat s principy bezpečného chování v online prostředí a prakticky je aplikovat.
Metodická poznámka:
Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet.
Popis vzdělávací aktivity:
Silné a neprolomitelné heslo na sociálních sítích je velmi důležité!
Úloha č. 1: Kontrola bezpečnosti hesla
Proveďte kontrolu bezpečnosti vašeho hesla pomocí těchto odkazů: první odkaz a druhý odkaz
Úloha č. 2: Kontrola úniku hesla v online prostoru
Otestujte si na těchto stránkách, zda vaše heslo neuniklo: první stránka a druhá stránka
Závěrečná reflexe:
Vyučující má možnost využít k závěrečné reflexi buď klasickou diskuzi s otázkami, nebo může využít digitální nástroj, např. Padlet, který umožní interaktivní sběr názorů a zpětnou vazbu od žáků. Tímto způsobem mohou žáci snadno a pohodlně sdílet své myšlenky a odpovědi a učitel může rychle analyzovat jejich zpětnou vazbu a reagovat na ni.
Otázky k diskuzi:
Padlet:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Vyučující by měl vytvořit bezpečné prostředí pro diskuzi a sdílení názorů a zkušeností.
Diskuze by měla být vedena tak, aby podporovala aktivní účast všech žáků/žákyň.
Výukovou aktivitu je nejlepší realizovat v běžné učebně, kde jsou k dispozici tablety pro každého žáka.
U žáků/žákyň nižších ročníků je potřeba věnovat větší časovou dotaci než u žákyň/žáků vyšších ročníků.
V případě pomalejší skupiny je možné výukovou aktivitu rozdělit do dvou vyučovacích hodin.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025