Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 6.–9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 20 minut
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
Dílčí cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Přínos:
Pomáhá žákům/žákyním zlepšit jejich schopnost pracovat s digitálními nástroji, vyhledávat informace a komunikovat online. Dále rozvíjí jejich kritické myšlení při hodnocení informací a rozeznávání manipulativního obsahu na sociálních sítích a v online prostředí jako takovém. Žák/žákyně se také seznámí s bezpečnostními opatřeními a ochranou soukromí ve virtuálním světě prostřednictvím praktických příkladů a cvičení. V neposlední řadě získává dovednosti v tvorbě digitálního obsahu a spolupráci v online prostředí, což je klíčové pro jejich úspěch v dnešní „digitální“ společnosti.
Rozvoj:
Žáci se budou aktivně podílet na vytváření silného hesla a nastavovaní soukromí na sociálních sítích.
Budou se seznamovat s principy bezpečného chování v online prostředí a prakticky je aplikovat.
Metodická poznámka:
Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet.
Popis vzdělávací aktivity:
Silné a neprolomitelné heslo na sociálních sítích je velmi důležité!
Úloha č. 1: Kontrola bezpečnosti hesla
Proveďte kontrolu bezpečnosti vašeho hesla pomocí těchto odkazů: první odkaz a druhý odkaz
Úloha č. 2: Kontrola úniku hesla v online prostoru
Otestujte si na těchto stránkách, zda vaše heslo neuniklo: první stránka a druhá stránka
Závěrečná reflexe:
Vyučující má možnost využít k závěrečné reflexi buď klasickou diskuzi s otázkami, nebo může využít digitální nástroj, např. Padlet, který umožní interaktivní sběr názorů a zpětnou vazbu od žáků. Tímto způsobem mohou žáci snadno a pohodlně sdílet své myšlenky a odpovědi a učitel může rychle analyzovat jejich zpětnou vazbu a reagovat na ni.
Otázky k diskuzi:
Padlet:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Vyučující by měl vytvořit bezpečné prostředí pro diskuzi a sdílení názorů a zkušeností.
Diskuze by měla být vedena tak, aby podporovala aktivní účast všech žáků/žákyň.
Výukovou aktivitu je nejlepší realizovat v běžné učebně, kde jsou k dispozici tablety pro každého žáka.
U žáků/žákyň nižších ročníků je potřeba věnovat větší časovou dotaci než u žákyň/žáků vyšších ročníků.
V případě pomalejší skupiny je možné výukovou aktivitu rozdělit do dvou vyučovacích hodin.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025