Odborné články Základní vzdělávání Bezpečně online – ochraňuj své soukromí ve světě mobilů a sociálních sítích
Odborný článek

Bezpečně online – ochraňuj své soukromí ve světě mobilů a sociálních sítích

Anotace

Vzdělávací aktivita se zaměřuje na bezpečné používání mobilních zařízení a sociálních sítí. Žáci se seznámí s ochranou soukromí online, tvorbou bezpečných hesel a vhodným chováním na sociálních sítích. Ukáže praktické tipy pro bezpečné digitální chování s důrazem na problematiku bezpečných hesel a rizik spojených s prolomením hesel. Cílem této vzdělávací aktivity je zvýšit povědomí žáků o důležitosti ochrany soukromí a rozvinout u nich dovednosti pro bezpečné používání digitálních technologií.

Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň) 

Věková skupina: 6.–9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií

 Vzdělávací obor: společenskovědní základ

Tematický okruh: mediální výchova

Časová dotace:

Výuka: 45 minut

Příprava: 20 minut

  • seznámení se s připravenými materiály a relevantními odkazy
  • příprava interaktivního nástroje pro závěrečnou reflexi (například pomocí Padletu)

Pomůcky:

  • Učitel: PC/NTB, připojení k internetu s přístupem na sociální sítě, interaktivní tabule, dataprojektor, bezplatná verze digitálního nástroje Padlet
  • Žák: PC/NTB nebo tablet / mobilní telefon, připojení k internetu s přístupem na sociální sítě

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: povědomí o různých formách médií, sociálních sítích a jejich vlivu na společnost a schopnost analyzovat mediální obsah
  • Digitální: bezpečné používání online prostoru, ochrana soukromí, kritické hodnocení informací z virtuálního prostředí a schopnost aktivně vytvářet mediální obsah

Vzdělávací cíle:

Hlavní cíl:

  • Bude schopen identifikovat a minimalizovat rizika spojená s bezpečností online prostředí a ochranou soukromí, zejména se zaměřením na problematiku bezpečných hesel a rizik spojených s prolomením hesel, při používání mobilních zařízení a sociálních sítí.

Dílčí cíle:

  • Specifikovat rizika a výzvy spojené s online prostředím a sdílením osobních údajů.
  • Rozvíjet schopnost kritického myšlení a hodnocení informací na sociálních sítích a mobilních aplikacích.
  • Vytvořit povědomí o základních bezpečnostních opatřeních a postupech pro ochranu soukromí ve virtuálním prostředí.
  • Posílit digitální kompetence prostřednictvím aktivní účasti v diskuzích o etice online chování a právních aspektech používání mobilních zařízení a sociálních sítí.
  • Podporovat schopnost efektivně komunikovat v online prostředí s ohledem na soukromí a bezpečnost.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Přínos:

Pomáhá žákům/žákyním zlepšit jejich schopnost pracovat s digitálními nástroji, vyhledávat informace a komunikovat online. Dále rozvíjí jejich kritické myšlení při hodnocení informací a rozeznávání manipulativního obsahu na sociálních sítích a v online prostředí jako takovém. Žák/žákyně se také seznámí s bezpečnostními opatřeními a ochranou soukromí ve virtuálním světě prostřednictvím praktických příkladů a cvičení. V neposlední řadě získává dovednosti v tvorbě digitálního obsahu a spolupráci v online prostředí, což je klíčové pro jejich úspěch v dnešní „digitální“ společnosti.

Rozvoj:

Žáci se budou aktivně podílet na vytváření silného hesla a nastavovaní soukromí na sociálních sítích.

Budou se seznamovat s principy bezpečného chování v online prostředí a prakticky je aplikovat.

Metodická poznámka: 

Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet.

Popis vzdělávací aktivity:

  1. Teoretický úvod do problematiky ochrany soukromí v online prostoru a bezpečného pohybování se na sociálních sítích viz metodický list pro učitele. Učitel by měl na úvod krátce vysvětlit, jak bezpečně používat online nástroje a zdůraznit důležitost ochrany soukromí a hesel.
  2. Praktická část, kde žáci dostanou dva úkoly zaměřené na monitorování bezpečnosti a prevenci úniku svého hesla.
  3. Diskuze na dané téma bude moderována učitelem, který povede žáky k aktivní účasti a sdílení svých názorů. V průběhu diskuze může vyučující klást otázky a motivovat žáky/žákyně, aby se aktivně zapojili do diskuze. Během diskuze může vyučující prezentovat praktické příklady.
  4. Shrnutí: V závěru hodiny by měl vyučující shrnout nejdůležitější body a zdůraznit, jak chránit své soukromí ve virtuálním světě především na sociálních sítích. Tento závěrečný blok by neměl trvat déle než 10 minut.

Silné a neprolomitelné heslo na sociálních sítích je velmi důležité!

Úloha č. 1: Kontrola bezpečnosti hesla

Proveďte kontrolu bezpečnosti vašeho hesla pomocí těchto odkazů: první odkaz a druhý odkaz

Úloha č. 2: Kontrola úniku hesla v online prostoru

Otestujte si na těchto stránkách, zda vaše heslo neuniklo: první stránka a druhá stránka

Závěrečná reflexe:

Vyučující má možnost využít k závěrečné reflexi buď klasickou diskuzi s otázkami, nebo může využít digitální nástroj, např. Padlet, který umožní interaktivní sběr názorů a zpětnou vazbu od žáků. Tímto způsobem mohou žáci snadno a pohodlně sdílet své myšlenky a odpovědi a učitel může rychle analyzovat jejich zpětnou vazbu a reagovat na ni.

Otázky k diskuzi:

  • Proč je důležité chránit své soukromí v online prostoru? Jaké mohou být následky nedostatečné ochrany soukromí?
  • Jak můžeš chránit své soukromí na sociálních sítích?
  • Jaká jsou hlavní rizika sdílení osobních informací online? Jak můžeme minimalizovat tato rizika?
  • Co znamená mít silné a bezpečné heslo? Jaká jsou pravidla pro vytvoření takového hesla?
  • Jak se můžeš chránit před podvody a kyberšikanou ve virtuálním světě? Kam jít pro pomoc, pokud se stanu obětí těchto situací?

Padlet:

  • Učitel požádá žáky/žákyně, aby pomocí digitálního nástroje Padlet (eventuálně je možné nahradit flipchartem nebo post-it lístečky) sdíleli, jak se mohou chránit a co by měli dělat, aby ochránili své soukromí ve virtuálním světě.
  • Učitel a žáci společně provedou zhodnocení a diskuzi o tom, co vytvořili a nasdíleli.

 Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Vyučující by měl vytvořit bezpečné prostředí pro diskuzi a sdílení názorů a zkušeností.

Diskuze by měla být vedena tak, aby podporovala aktivní účast všech žáků/žákyň.

Výukovou aktivitu je nejlepší realizovat v běžné učebně, kde jsou k dispozici tablety pro každého žáka.

U žáků/žákyň nižších ročníků je potřeba věnovat větší časovou dotaci než u žákyň/žáků vyšších ročníků.

V případě pomalejší skupiny je možné výukovou aktivitu rozdělit do dvou vyučovacích hodin.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – Desatero bezpečnosti. 2024. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://cbaonline.cz/desatero-bezpecnosti].
[2] – Jak na internet. 2014. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://www.jaknainternet.cz].
[3] – Nabízené kurzy. 2024. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://osveta.nukib.gov.cz/local/dashboard/].
[4] – Materiály pro podporu výuky. 2014. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://www.e-bezpeci.cz/index.php/vzdelavani/tiskoviny-pro-ucitele-a-rodice].
[5] – Všechny informace o bezpečí a zdraví na internetu. 2024. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://o2chytraskola.cz/#online-bezpecnost].
[6] – Kurz pro pedagogy. 2024. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://elearning.ecrime.cz/course/view.php?id=53].
[7] – Buď safe online. 2024. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://www.avast.com/cz/besafeonline/online-kurz].
[8] – Nebojte se internetu – sociální sítě. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://www.nebojteseinternetu.cz/page/3396/socialni-site/].
[9] – Jak odhalit a odstranit virus na telefonu s Androidem. 2019. [cit. 2024-5-4]. Dostupný z WWW: [https://blog.avast.com/cs/remove-android-virus].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
315.43 kB
PDF
Metodický list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Komentář recenzenta
Výukový zdroj „Bezpečně online – ochraňuj své soukromí ve světě mobilů a sociálních sítí“ se zaměřuje na klíčové digitální dovednosti spojené s ochranou soukromí v online prostředí. Materiál zahrnuje jak teoretickou část, která objasňuje základní principy bezpečnosti na internetu, tak praktická cvičení, například testování síly hesel nebo kontrolu jejich úniku pomocí online nástrojů. Žáci se také učí efektivně nastavovat soukromí na sociálních sítích a rozpoznávat manipulativní obsah. Adaptabilita materiálu je vysoká – úkoly lze snadno přizpůsobit podle věkové skupiny a úrovně znalostí žáků. Z pohledu rozmanitosti formátů jsou aktivity navrženy tak, aby nevyžadovaly žádný specifický software. To usnadňuje jejich integraci do různých učebních prostředí. Transparentnost je zajištěna publikací na důvěryhodném Metodickém portálu RVP.CZ a použitím ověřených zdrojů, což zaručuje spolehlivost obsahu. Interaktivita je silnou stránkou tohoto materiálu – žáci se zapojují do aktivit zahrnujících diskuse, řešení úkolů a praktické testování online bezpečnosti. Metadata jsou dostatečně podrobná, aby umožnila snadné vyhledávání a zařazení materiálu podle tématu a vzdělávacího cíle.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • fungování a vliv médií ve společnosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Mezilidské vztahy

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída