Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 6.–9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 20 minut
- seznámení se s připravenými materiály a relevantními odkazy
- příprava interaktivního nástroje pro závěrečnou reflexi (například pomocí Padletu)
Pomůcky:
- Učitel: PC/NTB, připojení k internetu s přístupem na sociální sítě, interaktivní tabule, dataprojektor, bezplatná verze digitálního nástroje Padlet
- Žák: PC/NTB nebo tablet / mobilní telefon, připojení k internetu s přístupem na sociální sítě
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: povědomí o různých formách médií, sociálních sítích a jejich vlivu na společnost a schopnost analyzovat mediální obsah
- Digitální: bezpečné používání online prostoru, ochrana soukromí, kritické hodnocení informací z virtuálního prostředí a schopnost aktivně vytvářet mediální obsah
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
- Bude schopen identifikovat a minimalizovat rizika spojená s bezpečností online prostředí a ochranou soukromí, zejména se zaměřením na problematiku bezpečných hesel a rizik spojených s prolomením hesel, při používání mobilních zařízení a sociálních sítí.
Dílčí cíle:
- Specifikovat rizika a výzvy spojené s online prostředím a sdílením osobních údajů.
- Rozvíjet schopnost kritického myšlení a hodnocení informací na sociálních sítích a mobilních aplikacích.
- Vytvořit povědomí o základních bezpečnostních opatřeních a postupech pro ochranu soukromí ve virtuálním prostředí.
- Posílit digitální kompetence prostřednictvím aktivní účasti v diskuzích o etice online chování a právních aspektech používání mobilních zařízení a sociálních sítí.
- Podporovat schopnost efektivně komunikovat v online prostředí s ohledem na soukromí a bezpečnost.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Přínos:
Pomáhá žákům/žákyním zlepšit jejich schopnost pracovat s digitálními nástroji, vyhledávat informace a komunikovat online. Dále rozvíjí jejich kritické myšlení při hodnocení informací a rozeznávání manipulativního obsahu na sociálních sítích a v online prostředí jako takovém. Žák/žákyně se také seznámí s bezpečnostními opatřeními a ochranou soukromí ve virtuálním světě prostřednictvím praktických příkladů a cvičení. V neposlední řadě získává dovednosti v tvorbě digitálního obsahu a spolupráci v online prostředí, což je klíčové pro jejich úspěch v dnešní „digitální“ společnosti.
Rozvoj:
Žáci se budou aktivně podílet na vytváření silného hesla a nastavovaní soukromí na sociálních sítích.
Budou se seznamovat s principy bezpečného chování v online prostředí a prakticky je aplikovat.
Metodická poznámka:
Pokud jsou žáci/žákyně mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet.
Popis vzdělávací aktivity:
- Teoretický úvod do problematiky ochrany soukromí v online prostoru a bezpečného pohybování se na sociálních sítích viz metodický list pro učitele. Učitel by měl na úvod krátce vysvětlit, jak bezpečně používat online nástroje a zdůraznit důležitost ochrany soukromí a hesel.
- Praktická část, kde žáci dostanou dva úkoly zaměřené na monitorování bezpečnosti a prevenci úniku svého hesla.
- Diskuze na dané téma bude moderována učitelem, který povede žáky k aktivní účasti a sdílení svých názorů. V průběhu diskuze může vyučující klást otázky a motivovat žáky/žákyně, aby se aktivně zapojili do diskuze. Během diskuze může vyučující prezentovat praktické příklady.
- Shrnutí: V závěru hodiny by měl vyučující shrnout nejdůležitější body a zdůraznit, jak chránit své soukromí ve virtuálním světě především na sociálních sítích. Tento závěrečný blok by neměl trvat déle než 10 minut.
Silné a neprolomitelné heslo na sociálních sítích je velmi důležité!
Úloha č. 1: Kontrola bezpečnosti hesla
Proveďte kontrolu bezpečnosti vašeho hesla pomocí těchto odkazů: první odkaz a druhý odkaz
Úloha č. 2: Kontrola úniku hesla v online prostoru
Otestujte si na těchto stránkách, zda vaše heslo neuniklo: první stránka a druhá stránka
Závěrečná reflexe:
Vyučující má možnost využít k závěrečné reflexi buď klasickou diskuzi s otázkami, nebo může využít digitální nástroj, např. Padlet, který umožní interaktivní sběr názorů a zpětnou vazbu od žáků. Tímto způsobem mohou žáci snadno a pohodlně sdílet své myšlenky a odpovědi a učitel může rychle analyzovat jejich zpětnou vazbu a reagovat na ni.
Otázky k diskuzi:
- Proč je důležité chránit své soukromí v online prostoru? Jaké mohou být následky nedostatečné ochrany soukromí?
- Jak můžeš chránit své soukromí na sociálních sítích?
- Jaká jsou hlavní rizika sdílení osobních informací online? Jak můžeme minimalizovat tato rizika?
- Co znamená mít silné a bezpečné heslo? Jaká jsou pravidla pro vytvoření takového hesla?
- Jak se můžeš chránit před podvody a kyberšikanou ve virtuálním světě? Kam jít pro pomoc, pokud se stanu obětí těchto situací?
Padlet:
- Učitel požádá žáky/žákyně, aby pomocí digitálního nástroje Padlet (eventuálně je možné nahradit flipchartem nebo post-it lístečky) sdíleli, jak se mohou chránit a co by měli dělat, aby ochránili své soukromí ve virtuálním světě.
- Učitel a žáci společně provedou zhodnocení a diskuzi o tom, co vytvořili a nasdíleli.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Vyučující by měl vytvořit bezpečné prostředí pro diskuzi a sdílení názorů a zkušeností.
Diskuze by měla být vedena tak, aby podporovala aktivní účast všech žáků/žákyň.
Výukovou aktivitu je nejlepší realizovat v běžné učebně, kde jsou k dispozici tablety pro každého žáka.
U žáků/žákyň nižších ročníků je potřeba věnovat větší časovou dotaci než u žákyň/žáků vyšších ročníků.
V případě pomalejší skupiny je možné výukovou aktivitu rozdělit do dvou vyučovacích hodin.