Výuková aktivita je zaměřena na porozumění základním událostem a průběhu první světové války. Žáci mají k dispozici několik dobových fotografií, které popisují, následně o nich skrze aplikaci Google Lens dohledávají informace, ze kterých následně rekonstruují události první světová války.
Žák/Žákyně:
Očekávané výstupy:
Žák/Žákyně:
Časová dotace:
Výuka:
Příprava: 60 min., resp. 15 min.
Příprava zahrnuje:
Pomůcky:
Učitel/Učitelka:
Žák/Žákyně:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Využití aplikace Google Lens ve výukovém procesu představuje atraktivní formu dohledávání informací. Na základě dobových fotografií dostupných na internetu žáci/žákyně samostatně rekonstruují události první světové války. Pro žáky je atraktivní vizuální forma zadání, která je propojená s reverzním vyhledáváním informací skrze moderní technologie. Dohledané informace žáci následně zapisují do myšlenkové mapy prostřednictvím aplikace OrgPad, čímž si znalosti vizuálně propojují. Následně všechny informace shrnou do souvislého textu sdíleného dokumentu.
Popis vzdělávací aktivity:
Hlavní otázkou, na kterou žáci hledají v průběhu obou hodin odpověď, je: Jak probíhala první světová válka? Tuto otázku představí učitel žákům na začátku první hodiny.
1. hodina
1. aktivita
V prvním kroku žáky rozdělí vyučující do dvojic. Každá dvojice dostane set dobových fotografií bez jakéhokoliv kontextu/informací. V prvním kroku je úkolem žáků se na fotografie podívat a popsat, co se na nich děje, a zkusit se zamyslet nad tím, jestli mohou fotografie spolu souviset.
Ve druhém kroku vyzve vyučující žáky aby skrze aplikaci Google Lens zjistili, co se na fotografiích odehrává, ze kterého roku pocházejí. Následně je úkolem žáků k daným fotografiím dohledat i podrobnější informace / přečíst si článek, ze kterého fotografie pochází, a následně seřadit fotografie chronologicky za sebou.
Ve třetím kroku žáci propojují informace o jednotlivých fotografiích do souvislostí. V procesu syntézy získaných informací mají žáci za úkol udělat v prostředí OrgPad myšlenkovou mapu, která jim bude sloužit jako podklad pro psaní souvislého textu následující hodinu.
Žáci průběžně reflektují otázku: Jak konkrétní fotografie souvisejí s první světovou válkou?
2. hodina
Úkolem pro dvojice z předchozí hodiny je ze získaných informací a souvislostí zapsaných v myšlenkové mapě napsat souvislý text, který bude objasňovat základní průběh první světové války. Rozsah min. 900 znaků. Finální text žáci následně sdílejí do společné složky.
Reflexe:
Jednotlivé dvojice si vymění svůj text, který si následně přečtou a připomínkují si ho navzájem. Hlavním kritériem je srozumitelnost textu (vhodné použití slov, větná skladba, smysluplnost) a dostatečné vysvětlení jednotlivých událostí.
V závěru hodiny si celá třída společně shrne, co se dozvěděli, a zodpovědí si základní otázku: Jak probíhala první světová válka?
Set fotografií použitých ve výuce při testování naleznete v příloze.
Ověření v praxi:
Některým žákům se stalo, že měli obtíže dohledat fotografii ve správném zdroji (nalezené odkazy byly v jiném jazyce apod.). Je potřeba žáky v průběhu vyhledávání informací obcházet a případně jim pomoct.
Zdroje použitých fotografií při testování:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.