Časová dotace:
Metodická poznámka:
V této lekci žáci pracují s digitálními technologiemi zejména během psaní prvních vět a komentování textů spolužáků. Sdílené dokumenty umožňují vést diskuzi s více účastníky najednou pomocí komentářů, jsou tedy dobrým nástrojem vzájemného hodnocení. Žáci mohou pracovat vlastním tempem, rozmyslet si své komentáře a vybírat, na které chtějí reagovat. Smysluplné zapojení digitálních technologií ukazujeme také v první části, kdy žáci zkoumají ukázkový (mentorský) text, přičemž mohou pracovat s různými nástroji. V této lekci žáci pracují s jazykovým korpusem, s vyhledáváním informací na internetu. Podle povahy textu se dá pracovat i s dalšími zdroji, například s internetovou jazykovou příručkou, slovníkem synonym, slovníkem cizích slov apod.
Průběh lekce:
1. Zkoumáme počáteční věty oblíbených textů a inspirujeme se jimi
Zeptáme se žáků, jestli si pamatují, jak začíná jejich oblíbená povídka, román, básnička, prostě nějaký text, který je zaujal. Pokud si vzpomenou, ptáme se, proč je zaujal.
Sdílíme s žáky, jak začínají naše oblíbené texty (romány, povídky…). Texty jsem vybrala i s ohledem na to, aby oslovily žáky daného věku:
První text:
Jestli to teda chcete vážně poslouchat, tak byste asi ze všeho nejdřív chtěli vědět, kde jsem se narodil, jaký jsem měl dětství a co dělali moje rodiče, než mě měli, a podobný kecy a la David Copperfield, ale jestli chcete něco vědět, mně se do toho nechce. (Kdo chytá v žitě, J. D. Salinger)
Druhý text:
Její útěk už trval čtyři dny, ztřeštěný, zmatený útěk chodbami a tunely. Byla hladová a vyčerpaná a otvírat další a další dveře bylo čím dál tím těžší. (NikdyKde, Neil Gaiman)
Poté s žáky diskutujeme o textech: Proč jsem je asi zvolil/a? Čím mě zaujaly?
(Jako příklad uvádím svou interpretaci: Oba texty ve mně vzbudily zvědavost a ihned mě vtáhly do děje. Chtěla jsem o hrdinech vědět víc a zjistit, co se jim přihodí. První text mě zaujal i jazykově. Připomněl mi samu sebe a mé kamarády v dobách, když jsme byli teenageři. U druhého textu jsem si v hlavě jakoby pouštěla film. Zajímalo mě nejen, co se hrdince přihodilo a přihodí, ale také to, kde se to odehrává, kde jsou ty chodby, tunely a dveře…)
První text:
O kterého Davida Copperfielda se asi jedná a co nám tím autor chtěl říci? Podívejte se na internet, pokud nevíte.
2. Začínáme vyprávět: žáci píší první větu či věty
Vysvětlíme žákům, co budou dělat, a ukážeme na příkladu. Postup je následující:
A. Žákům nasdílíme společný dokument, ve kterém budou nadepsána jména žáků. Podle počtu žáků rozdělíme žáky na skupiny, které budou v dokumentu označené (např. po 6 žácích).
B. Každý z žáků píše samostatně svůj text. Napíše pod své jméno několik vět, kterými by chtěli začít vyprávět příběh. Při psaní žáci mohou využívat například internetovou jazykovou příručku, pokud si nebudou jisti, jak se něco píše.
Jako inspiraci k tvorbě příběhu můžeme použít různé pobídky k psaní (obrazové, zvukové či textové).
Kritéria:
C. V momentě, kdy jsou žáci se svými větami hotovi, tak je označí (např. červeně), čímž dají ostatním ve skupině vědět, že mohou komentovat.
D. Poté si žáci čtou první věty spolužáků, které jsou označeny červeně. Pomocí funkce komentáře se vyjadřují k tomu, čím je text zaujal, jaké v nich vyvolal myšlenky, případně navrhují vylepšení. Zdůrazníme, že u každého příspěvku by měl být alespoň jeden komentář. Dále připomeneme zásady zpětné vazby (měla by být empatická a věcná).
E. Dle časových možností žáci reagují na komentáře svých spolužáků u svých vět či se zapojují do diskuze o větách spolužáků.
3. Společné sdílení
Na společnou nástěnku (Padlet, Jambord) každý z žáků vybere jednu větu, která je nejvíce inspirovala, a/nebo diskuzi, která se objevila v komentářích.
Návazné aktivity:
Lekce se nabízí k tomu, aby žáci využili vybrané věty k dalšímu psaní.
Žáci nejdříve moc nechtěli hádat, proč mě daný text oslovil. (Nebo prostě nevěděli, jak na to.) Proto jsem použila první ukázku a na ní jsem žákům předvedla své myšlenkové pochody. Pak jsem žáky postupně zapojovala pomocí vhodných otázek.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.