Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Digitální dílna psaní: 3. díl: Pobídky k psaní (Writing prompts)
Odborný článek

Digitální dílna psaní: 3. díl: Pobídky k psaní (Writing prompts)

31. 7. 2023 Základní vzdělávání
Autor
Ladislava Whitcroft

Anotace

V minulém díle jsme si ukázali, jak žáci mohou sbírat a třídit inspirace k vlastní tvorbě pomocí spisovatelského deníku a sociálního záložkování. Nyní se podíváme, jak jim s hledáním inspirace může pomoci internet. Prozkoumáme možnosti pobídek k psaní (writing prompts) a v druhé části se zaměříme na to, jak s pobídkami může pomoci umělá inteligence.

Jak již bylo řečeno, v dílně psaní mají žáci velkou možnost výběru. Tato možnost žáky inspiruje a přináší jim radost z tvorby, v některých případech však může vést k zahlcení. V takovém případě je dobré žákům ukázat, co jim může pomoci odstranit tento blok. Jednou z možností jsou pobídky k psaní (writing prompts). Pokud zadáte do vyhledávače writing prompts, ukáže se vám mnoho webů, které pomohou nastartovat tvůrčí proces pomocí různých pobídek a nápadů. Tyto inspirace mohou být jak textové, tak i obrazové (fotky, obrázky) či zvukové (hudba, zvuky). Některé pobídky můžeme žákům ukázat, postupně bychom se měli dopracovat k tomu, že si žáci sami vybírají a volí, kde a jakým způsobem budou pobídky vyhledávat. Google je skvělým pomocníkem při vyhledávání pobídek k různým žánrům. Vůbec přitom nevadí, že většina zdrojů je v anglickém jazyce. Žáci si mohou vše jednoduše přeložit pomocí online překladače. Kromě google překladače se dá využít například  Deepl, který poskytuje dobrou kvalitu překladů.

Některé pobídky (writing prompts), které můžete s žáky společně prozkoumat:

Nytimes: Obrázky s textovými pobídkami

Na stránce jsou vždy zveřejněné obrázky a k nim textová pobídka, kterou si žáci mohou jednoduše přeložit pomocí online překladače. 

(Např.: Vyprávěj příběh, ať už skutečný, nebo vymyšlený, který je inspirován tímto obrázkem: https://www.nytimes.com/2023/05/04/learning/running.html).

Stránka funguje na bázi sociální sítě. Žáci si mohou číst komentáře ( a případně překládat) ostatních uživatelů k dané pobídce a zároveň přikládat komentáře své. Tyto funkce se budou hodit zejména pokud byste chtěli použít obrázky při psaní v anglickém jazyce. Nicméně i v českém jazyce se žáci mohou nechat inspirovat tvorbou ostatních a v případě potřeby použít některý z online překladačů.

Onceuponpicture: Inspirativní obrázky s otázkami

Na stránce jsou inspirativní obrázky s otázkami, které mohou žáky inspirovat k tvorbě příběhů. U obrázků jsou zároveň i otázky a pobídky, které provádí žáky procesem tvorby (Například: Kdo je ta žena? Co o ní vypovídá její oblečení? Co dělá?...Proč to dělá? Proč v noci?...Napište krátký příběh o….) 

Randomwordgenerator: Náhodný generátor slov, obrázků…

Zde si mohou žáci vybrat, zda chtějí náhodně vygenerovat obrázky, slova, věty, náměty k psaní atd. pokud slova atd. Kromě toho se dá zadat i kolik jich chcete, aby se objevilo. Je už jen žácích, aby se rozhodli, zda si vyberou jedno slovo, či v příběhu použijí všechny tři. Náhodné zadání znamená použití náhodného slova, obrázku nebo dokonce zvuku k tomu, abychom se otevřeli novým nápadům a úhlům pohledu. Tento způsob práce je skvělým pomocníkem při rozvoji divergentního myšlení.

Další inspirativní obrázky, fota si mohou žáci vyhledávat například pomocí vyhledávače obrázků na googlu, na stránkách galerií (např. galerie), hudbu najdou na YouTube či Spotify apod.

Umělá inteligence jako inspirace

Pobídky k psaní si můžete společně s žáky vygenerovat také pomocí umělé inteligence. Tento způsob práce je dobrým příkladem toho, jak zapojit umělou inteligenci do tvůrčího procesu tak, aby se stala naším partnerem při psaní, místo toho, aby psala celé texty za nás. Kromě toho se žáci učí, jak zadávat a přeformulovávat pokyny, asi dosáhli kýženého výsledku. 

Vezměme si za příklad dílnu psaní, ve které se chystáme psát pohádku. Někteří žáci budou potřebovat nastartovat tvůrčí proces pomocí různých pobídek či nápadů. Zamyslíme se tedy nejdříve nad tím, jakou pohádku chceme napsat.  Pokud chceme napsat legrační pohádku, můžeme zkusit zadání: Vymysli 10 nápadů, které mě inspirují pro napsání pohádky. Pobídku můžeme dále upřesnit (např: v pohádce budou vystupovat zvířata atd.)

Pro lepší čitelnost klikněte na obrázek.

Pokud tvoříme beletristické útvary (povídku, pohádku), můžeme pobídky rozdělit na jednotlivé komponenty příběhu (hrdinové, prostředí, zápletka…) a požádat AI (v našem případě ChatGPT), aby nám dodala inspiraci k některému z těchto komponentů.

Pro lepší čitelnost klikněte na obrázek.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ladislava Whitcroft

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články: