Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Svět newsletterů, račte vstoupit!
Odborný článek

Svět newsletterů, račte vstoupit!

Anotace

Výuková aktivita s podtitulem „Jak na třídní newsletter“, určen do hodin češtiny a mediální výchovy (eventuálně do třídnických hodin), promění vaše žáky v PR asistenty. Tato aktivita, zahrnující tvorbu pravidelného třídního zpravodaje v elektronické podobě, umožní žákům experimentovat se svými žurnalistickými a digitálními dovednostmi. A také pracovat v týmu – obeznámí se s prací editorů, redaktorů, copywriterů, fotografů, grafiků a jazykových korektorů. Cílem této aktivity je tvorba žurnalistických výstupů a rubrik, během které budou žáci využívat zásady efektivního vedení rozhovorů, fotografování nebo kreativního psaní. Aktivita je strukturována do tří vyučovacích hodin. Výsledkem by měl být kvalitní pololetní třídní newsletter určený pro rodiče.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník)

Vzdělávací obor: český jazyk a literatura, výchova k občanství, mediální výchova, třídnická hodina

Tematický okruh: komunikační a slohová výchova, člověk ve společnosti, tvorba mediálních výstupů

Časová dotace:

Výuka: 3× 45 minut

Příprava: 1 hodina

Klíčová slova:

  • digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, newsletter, zpravodaj, mediální výchova, český jazyk a literatura, tvorba příspěvků, žurnalistické žánry

Pomůcky: PC, internet

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci a žákyně:

  • tvoří kratší útvary publicistického stylu; používají obrazná vyjádření, frazémy, citace, prostředky navazující kontakt s adresátem a další jazykové prostředky;

  • chápou, že jejich newsletter by měl z hlediska českého jazyka splňovat zejména funkci referenční (informovat);

  • znají potřeby adresátů, tedy cílové skupiny newsletteru (rodiče), a umí pro ně vytvořit gramaticky i obsahově správný a zajímavý obsah.

Digitální:

Žáci a žákyně:

  • umí pracovat s „templates“, tedy předpřipravenými šablonami, a poradí si s výběrem vhodného písma a formátováním textu;

  • mají zkušenost s upravováním obrázku nebo fotografií v různých grafických editorech (např. Canva) – mění jejich velikost, oříznutí a barvy.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci a žákyně se učí vytvářet a upravovat digitální obsah v různých formátech a tyto formáty budou kombinovat (vytvoří multimediální newsletter, použijí hyperlinkové odkazy). Vyjádří se tedy za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanoveného cíle – informovat rodiče o tom, co ve třídě společně zažili v posledním pololetí. Kromě toho budou žáci muset spolu komunikovat, strategicky si plánovat práci a zadávat úkoly jednotlivcům (podle jejich preferencí) a své výstupy digitálně sdílet. Hotový newsletter odešlou pouze rodičům, kteří s tím budou předem souhlasit – žáci si tedy zopakují, že i v online prostředí je nutné chovat se ohleduplně a s respektem k ostatním.

Metodická poznámka: Finální newsletter lze sestavit například i v třídnických hodinách. Taková aktivita může být nástrojem pomyslné zpětné vazby za dané období, sblížení se žáky a vyslyšení jejich názorů a připomínek k tomu, co ve škole v posledním pololetí prožili (newsletter prozradí, které aktivity se jim opravdu líbily – těm budou chtít dát prostor v newsletteru). Jednotlivé příspěvky si žáci předpřipraví například v hodinách češtiny, mediální výchovy nebo občanské výchovy. Newsletter je určen pro rodiče – alespoň jednou za pololetí ho třídní učitel rozesílá na adresy všech rodičů, kteří souhlasili. Kvůli GDPR (newsletter obsahuje fotografie a zážitky dětí) doporučujeme online zpravodaj distribuovat elektronicky přes oficiální školní informační systém (v našem případě přes Školu online).

 

Cíl

  • hlavní cílem je společně (díky skupinové práci) připravit obsahově i formálně kvalitní elektronický třídní newsletter;

  • žáci budou schopni stanovit rubriky, vybrat pro ně relevantní žánry a poté napsat příspěvky vhodné pro newsletter (zpráva, zpravodajský rozhovor, reportáž, komentář, glosa, medailonek);

  • budou umět pořídit kvalitní fotografie, které dané texty obrazově doprovodí;

  • po vytvoření textů a pořízení fotografií budou schopni texty i fotografie přidávat do šablony newsletteru v bezplatném grafickém editoru Adobe Express;

  • zvládnou vybrat graficky vyhovující typ písma a texty naformátují;

  • budou umět kompozici jednotlivých stran barevně propojit a typograficky sladit a texty doplnit vhodně umístěnými a velikostně vyhovujícími typy ilustračních obrázků či vlastními fotografiemi;

  • část textu (nejčastěji pátou až poslední větu) se naučí zveřejňovat pomocí hypertextového odkazuhotový newsletter zvládnou exportovat ve formátu, který bude podporovat jeho multimediální obsah (PDF), a poté ho učitel rozešle rodičům (podle zásad kvalitního marketingu – viz prezentace v úvodu hodiny);

  • pochopí zásady marketingových strategií, zejména pak základy slušné e-mailingové komunikace (důležitost předmětu daného e-mailu, oslovení, cíl, obsah, periodicitu, zásady GDPR pro odesílání obsahu formou e-mailingu).

POPIS VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY

Učitel žákům představí hlavní cíl nejbližších třech hodin – vytvořit kvalitní a obsahově zajímavý newsletter pro rodiče.

1. vyučovací hodina: „Co to vlastně ten newsletter je?“

Cílem první vyučovací hodiny je představit žákům obsah nejbližších třech hodin – tedy vše, co bude obnášet tvorba kvalitního a obsahově zajímavého newsletteru pro rodiče. Začnou tím, že se budou snažit definovat, co to vlastně e-mailingová komunikace je. Společně vydedukují, co je newsletter, a poté vyberou nejvhodnější šablonu pro jejich vlastní třídní newsletter.

Průběh hodiny:

Po úvodním obeznámení se s cílem nejbližších třech hodin vyzve učitel žáky, aby se pokusili definovat, co je to newsletter (elektronický zpravodaj), případně kde všude se s touto formou komunikace dnes můžeme setkat. Jak se do našich e-mailů newslettery nejčastěji dostanou? A co mají za cíl? Dá se mluvit o nějakých typech newsletterů? Učitel musí diskuzi vést a nakonec typy a možnosti e-mailingové komunikace rozdělit a definovat. Cílem je, aby žáci sami odpověděli po této úvodní části hodiny na otázku „Jaký newsletter chceme vlastně posílat rodičům my?“. Nápomocný vám bude metodický list, ve kterém naleznete podrobný popis různých typů e-mailingové komunikace a strategie, které jejich tvůrci využívají pro získání zpětné vazby od respondentů. Metodické listy Typy e-mailingové komunikace zde.

Ukázka metodických listů:

   

Učitel naváže na odprezentované metodické listy. Žákům položí jednoduchou otázku: Který typ e-mailingové komunikace se nejvíce hodí pro jejich potřeby (informovat rodiče o různých akcích za poslední pololetí)?

Poté učitel objasní žákům pomocí prezentace principy a zásady tvorby kvalitních newsletterů.

Ukázka obsahu prezentace:

 

Je na čase vybrat grafický styl. Učitel vyzve žáky, aby se připojili do aplikace Mentimeter a vepsali odpovědi na tyto základní otázky:

  • Počet stran

  • Styl

Ukázka jednoduché ankety:

Podle výsledků ankety vyberou jednotlivé dvojice v prostředí Adobe Express svoji preferovanou šablonu. Kliknutím na možnost „Templates“ (šablony) a zadáním klíčového slova „newsletter“ se žákům ukáže několik stovek možností finální grafické podoby zpravodaje. Každá dvojice vybere šablonu, která se jí jeví jako nejhezčí a nejvhodnější.

 

Poté umístí před svůj monitor, na kterém je ke zhlédnutí jimi vybraná šablona, čistý papír. Třída se dá do pohybu. Jednotlivci obcházejí monitory a každý sám za sebe vybere newsletter, který se mu nejvíc líbí. Na papír před obrazovkou se zvoleným zpravodajem každý napíše jednu čárku.

Newsletter, který získá nejvíce hlasů, se stává vítěznou šablonou pro třídní elektronický zpravodaj.

Závěr první hodiny: Učitel žákům poděkuje a zadá jednoduchý domácí úkol – do příští hodiny se zamyslet nad tím, jaké profese se podílejí na tvorbě newsletterů.

2. vyučovací hodina: „Od profese přes rubriky k jednotlivým žánrům“

Cílem druhé vyučovací hodiny je představit žákům profese, které jsou potřebné pro tvorbu newsletteru. Učitel společně se žáky diskutuje o náplni jejich práce. Cílem je rozdělit žáky do tvůrčích týmů podle nadání a zájmu.

Průběh hodiny:

1. Učitel žákům představí jednotlivé profese, které se podílejí na vzniku elektronických zpravodajů. Ve školních podmínkách se zaměří na tyto:

  • Editor: Osoba odpovědná za zpracování obsahu a zajištění konzistence stylu.

  • Redaktor: Je zodpovědný za psaní článků a přípravu dalšího obsahu.

  • Korektor: Osoba odpovědná za kontrolu pravopisu, gramatiky a stylistiky.

  • Grafik: Ve školních podmínkách (newsletter budou žáci vkládat do předpřipravené šablony) bude hlavně dbát na to, aby byl newsletter přehledný a vizuálně atraktivní.

  • Copywriter: Zaměřuje se na psaní lákavých a účinných titulků, nadpisů a textů, které umí přitáhnout pozornost a zvyšují zájem čtenářů dočíst newsletter až do konce.

  • Fotograf: Pořizuje a upravuje ilustrační fotografie (nejlépe z akcí, o kterých se čitatel v newsletteru dočte).

Další profese, které učitel zmíní, není potřeba ve třídě zadávat (s ohledem na cíl aktivity to není nutné):

  • Marketingový specialista: Pomáhá s definicí cílové skupiny, strategií distribuce a zvyšováním obliby newsletteru.

  • Growth hacker: Specializuje se na růst, který identifikuje, a pomocí navržených strategií získává nové předplatitele a zvyšuje čtenost newsletteru.

  • Datový analytik: Sleduje výkonnost newsletteru pomocí analytických nástrojů a poskytuje zpětnou vazbu pro optimalizaci obsahu a strategie distribuce (den, čas, rozsah).

Po brainstormingu nad relevantními profesemi učitel spustí na sdílené dotykové ploše jednoduchou „propojovačku“ (žáci spojují profesi s náplní práce). Učitel tak pomocí jednoduché aktivity v aplikaci Wordwall zkontroluje, jestli žáci pochopili náplň práce jednotlivých profesí. Aktivitu jsem pro vás připravila zde.

Ukázka aktivity v aplikaci Wordwall:

Poté učitel vyzve žáky, aby se rozdělili do šesti pracovních týmů – podle svých vlastních zkušeností a zájmů. Nejvíce by mělo být redaktorů – aby vzniklo dost kvalitního obsahu a následně bylo z čeho vybírat. Na tuto pozici tedy doporučuji alespoň 8 žáků, kteří rádi a dobře píší.

Tabulku, do které lze zapisovat jména žáků do jednotlivých týmů, naleznete v originální kvalitě zde. Můžete si ji vytisknout a seznam nechat viset na tabuli, aby žákům připomínal nejen to, do kterého týmu patří, ale i celý třídní mediální projekt.

Alternativou může být nechat žáky vyrobit si vlastní tabulku, a to v aplikaci MIRO nebo Mural, které poskytují pro tento účel předpřipravené šablony.

2. Žáci poté společně navrhnou rubriky. Vytváření kvalitního newsletteru vyžaduje širokou škálu profesních dovedností. Učitel vysvětlí žákům, že vše závisí na velikosti a potřebách organizace či projektu. Profese jsou buď rozděleny mezi jednotlivce, nebo mohou být obsazeny týmem lidí.

Na řadě je brainstorming ohledně návrhu rubrik. Tato etapa hodiny je velice individuální. Záleží na návrhu témat, která chce třída s rodiči sdílet. Nezapomínejme, že i zde platí pravidlo „méně je více“, protože čtenář ocení spíše méně zajímavých a stabilních rubrik než rubriky různorodé a měnící se v každém čísle. Podle mého vlastního pozorování obsahují dnešní moderní newslettery průměrně čtyři rubriky.

Návrh rubrik: Novinky ze třídy, Stalo se, Řekli o nás, Co nás baví, Osobnost třídy…

3. Nastává etapa, kdy učitel zadá konkrétní úkol – s ohledem na rubriky učitel žákům představí možnosti žánrů mediální a reklamní komunikace. Článkům dáváme pracovní název, stanovujeme obsah a redaktorům přidělíme různorodé příspěvky podle jejich zájmů. Během zadávání konkrétních výstupů dbáme na žánrovou různorodost. Pomáháme tím žákům pochopit základní charakteristiky a pravidla tvorby jednotlivých mediálních výstupů – zejména pak úvodníku, zprávy, komentáře, rozhovoru, medailonku, reportáže, reklamy či jednoduché recenze.

Tak například:

  • Pro rubriku Novinky ze třídy se nejvíce hodí dvě až tři zprávy o tom, co se ve třídě událo.

  • V rubrice Stalo se si rodiče mohou najít jednu kvalitní reportáž z nějaké školní akce, výletu nebo třídní aktivity.

  • Pod rubrikou Řekli o nás se nabízí rozhovor.

  • Rubrika Co nás baví bude obsahovat nějakou jednoduchou recenzi počítačových her nebo filmů, s nimiž se žáci běžně setkávají.

  • Pro rubriku Osobnost třídy připraví žáci medailonek o nějakém zajímavém učiteli nebo spolužákovi.

Hlavní žurnalistické žánry vhodné pro newsletter představíme žákům pomocí této prezentace.

Závěr druhé hodiny: Učitel zadá úkol – do příští hodiny připravit osnovu článků a příspěvků (pokud se jedná o rozhovor, připravit otázky, fotografie – fotograf by měl zajít vyfotit místa nebo lidi, o kterých se budou v příspěvcích zmiňovat; grafické vyjádření – grafik připraví ilustrační obrázky, logo, styl písma, barevnou škálu atd).

3. vyučovací hodina: „Zrod newsletteru“

Cílem třetí vyučovací hodiny je tvořit žurnalistické celky. Mnohdy půjde pouze o osnovu a bude potřeba hodinovou dotaci na finalizaci newsletteru navýšit. Pro newsletter jsou ale charakteristické kratší příspěvky, žáci by tedy jejich psaní v rámci 45minutové hodiny mohli zvládnout.

Učitel jednotlivé výstupy průběžně kontroluje – podle úrovně a kvality vybírá ty nejlepší pro newsletter. Grafici sedí u jednoho počítače a během této hodiny sbírají pomocí nástroje třídního managementu (Teams, GCR, …) hotové výstupy od jednotlivých týmů.

Poté vše umísťují do předpřipravené šablony v bezplatné aplikaci Adobe Express. S pomocí copywriterů se například snaží přepsat titulky do poutavých formulací (pozor – velká písmena se v nadpisech nepoužívají, stejně tak pozor na vykřičníky – titulek může vyvolávat dojem charakteristický pro hoaxy či konspirační teorie).

Oříškem pro žáky může být zkrácení textu na první zajímavý odstavec (4–5 vět, ta poslední musí být opravdu poutavá: „Jak můžete pomoci?“, „Jak to dopadlo, se dozvíte v reportáži.“), zbytek textu patří v hezké grafické úpravě do cloudového úložiště. Rodiče se k němu dostanou pomocí hypertextového odkazu.

Jak se takový hypertextový odkaz dělá?

  • Slovní spojení (například „více zde“) označí žáci CTRL + K a do volného rámečku vloží zkopírovaný odkaz.

  • Aplikace, ve které žáci příspěvek psali, generuje odkaz po stisknutí tlačítka „sdílet“. Žákům připomeneme, aby nezapomněli nastavit možnosti sdílení – cílová skupina musí mít funkci pouhého čtenáře, bez možnosti s textem cokoliv provádět.

Videonávod zde.

Závěr třetí hodiny: Učitel vyzve grafiky, aby mu poslali odkaz s výslednou podobou newsletteru (pokud se nestihlo, finalizujte na příští hodině), na velké sdílené ploše newsletter zobrazí a společně s připomínkami žáků upraví poslední nedostatky. Před samotným rozesíláním třídního newsletteru si ještě všichni položí kontrolní otázku: Nezapomněli jsme na nic? Odpověď z řad profesionálů naleznete zde.

Ve školních podmínkách je důležité zaujmout zejména předmětem e-mailu a oslovením. Přidat můžete informaci o tom, že z odběru zpravodaje se dá odhlásit pomocí e-mailu se žádostí o ukončení odběru, kdy adresátem není firma, ale třídní učitel. Rozesílat newsletter doporučujeme kvůli GDPR prostřednictvím oficiální platformy pro komunikaci školy navenek (Škola OnLine, EduPage atd.). Třídní pak může spolu s ním například připomenout termín blížících se třídních schůzek.

Ukázka výstupu: Jednoduchý třídní newsletter pro rodiče

Zdroje:

 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Výukovou aktivitu odučila moje kolegyně, protože je češtinářka a třídní zároveň. Newsletter její třída deváťáků připravila před pololetními třídními schůzkami. Další číslo plánují na závěr školního roku. Jako češtinářka se zaměřila zejména na kvalitu jednotlivých příspěvků. Z praxe vyplynulo, že je lépe profese propojit (redaktor + copywriter, fotograf + grafik), jinak hrozilo, že někteří budou pracovat mnohem více než ostatní. Zkušenost mé kolegyně byla taková, že grafici mnohdy museli převzít i roli editora, a to zejména v závěru třetí hodiny, kdy obíhali žáky a upozorňovali je na to, že termín uzávěrky čísla za chvíli vyprší a že hotové výstupy, které kolegyně vybrala na základě kvality, potřebují alespoň 10 minut před koncem hodiny.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Tvorba mediálních sdělení.
Ostatní články seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • práce v realizačním týmu
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • stavba mediálních sdělení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna