Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Plakát z exkurzního dne I
Odborný článek

Plakát z exkurzního dne I

10. 4. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Ing.Bc. Michaela Rejnová

Anotace

Jedná se o první část výukového materiálu do výtvarné výchovy pro žáky 2. stupně základní školy. Žáci se nejprve seznámí se základními doporučeními pro fotografování mobilním telefonem. Dále sbírají data a tvoří vlastní fotodokumentaci během exkurzního či projektového dne na zadané téma.

Název: Plakát s fotoreportáží z exkurzního dne – I. část : Fotografování 

Anotace: Jedná se o první část výukového materiálu do výtvarné výchovy pro žáky 2. stupně základní školy. Žáci se nejprve seznámí se základními doporučeními pro fotografování mobilním telefonem. Dále sbírají data a tvoří vlastní fotodokumentaci během exkurzního či projektového dne na zadané téma. 

Autor: Michaela Rejnová

Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)

Věková skupina: žáci 2. stupně, ideálně od 7. třídy výše (od 13 let)

Vzdělávací obor: umění a kultura

Tematický okruh: rozvoj digitálních kompetencí ve výtvarné výchově 

Očekávané výstupy:

VV-9-1-03 Žák zachycuje jevy a procesy v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích – po rozvoj digitálních kompetencí ve výtvarné výchově počítačová grafika, fotografie, video, animace.

Časová dotace: 

Výuka: 2 + 2 h

Příprava: Je vhodná prezentace a výklad na téma zásady fotografování s mobilním telefonem či alespoň promítnutí instruktážního videa na téma digitální fotografie. Dále je dobré promyslet téma, které mají žáci zpracovat. Je nutné zajištění mobilních telefonů pro fotografování a příprava exkurzního či projektového dne.

Klíčová slova: digitální fotografie, digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, fotografování 

Pomůcky: 

pro žáka: mobilní telefony

pro učitele: PC/notebook, mobilní telefon, projektor, plátno/tabule, online učebna či cloudové úložiště, připojení k internetu

Zdroje: 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

  • výtvarná výchova: zlatý řez
    • český jazyk: pozorování a popis místa
  • digitální: uživatelská znalost práce s aplikací fotoaparát v mobilním telefonu

Vzdělávací cíle: 

Žák:

  • používá různé funkce a nastavení v aplikaci fotoaparát; 
  • při fotografování vychází ze základních doporučení pro fotografování mobilním telefonem; 
  • pozoruje své okolí, vybírá vhodné objekty na fototéma a mobilním telefonem vytvoří vlastní fotografie během projektového či exkurzního dne. 

 Přínos využití digitálních technologií: Žáci v této aktivitě vytváří a upravují digitální fotografie pomocí mobilních telefonů a učí se při tom používat různé funkce a nastavení. Vytvořené fotografie sdílí s více uživateli v online prostředí.

Metodická poznámka: Před samotným fotografováním je nutné připomenout si pravidla slušného chování a jasně specifikovat téma fotografování. Než žáci začnou fotografovat, je vhodné je také nejprve seznámit s výhodami a nevýhodami  fotoaparátů v mobilním telefonu. Díky těmto znalostem mohou více ovlivnit výslednou fotografii, začnou více přemýšlet o kvalitě pořízené fotografie. Během exkurzního či projektového dne si žáci prakticky vyzkouší fotografování s mobilním telefonem za využití znalostí získaných v přípravné hodině, což jim umožní zdokonalovat se ve vlastní tvorbě.

Popis materiálu (vzdělávací aktivity):

Základní doporučení

Funkce a nastavení fotoaparátu

Než proběhne samotný projektový den, je vhodné, aby se žáci seznámili se základními doporučeními pro fotografování mobilním fotoaparátem, viz např. Martin Chroust: zde, a dále s různými funkcemi a nastaveními v aplikaci fotoaparát a naučili se je používat. 

Zde je zkrácený seznam z odkazovaných článků:

  1. Projděte si aplikaci fotoaparát a její nastavení. Rozklikněte postupně všechny ikony a zjistěte jejich možnosti použití. 

2. Utřete objektiv fotoaparátu (například rubovou stranou trička nebo jiným jemným hadříkem).

3. Prsty byste neměli mít položené na objektivu. Telefon držte v obou rukách, aby byla zajištěna co největší stabilita. Pokud má váš telefon hardwarovou spoušť, používejte přednostně ji.

4. Sledujte světelné podmínky. Při fotografování navečer a ve vnitřních prostorách je dobré nastavit noční režim s dlouhou expozicí.

5. Dodržujte základní pravidla kompozice, pro ulehčení můžete používat fotografickou mřížku:

  • zlatý řez a pravidlo třetin – hlavní objekt by neměl být umístěn uprostřed snímku

NautilusCutawayLogarithmicSpiral-withGoldenSpiral.jpg, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
  • objekt by měl směřovat do středu snímku

6. Používejte také fotorežimy, například panoramata, portrét, pro aj. 

7. Zapněte si HDR: High Dynamic Range, díky kterému bude finální fotografie dobře nasvícená, bez přesvícených či stinných částí.

8. Chcete co nejlepší výsledek s minimálním úsilím? Zapněte si AI. Umělá inteligence se postará o to, aby se telefon přizpůsobil co nejlépe nastavení snímače zachycované scény.

9. Nepoužívejte digitální přiblížení (ZOOM), může se zhoršit kvalita snímku.

10. Zkuste využívat všechny objektivy a efekty.

11. Nebojte se experimentovat. ?

Na závěr pedagog žáky seznámí s konkrétním tématem, které bude předmětem fotodokumentace z projektového dne.

Metodická poznámka: V rámci projektu můžete propojit výtvarnou výchovu s českým jazykem a zařadit do přípravy také zásady  pro tvorbu reportáží, např. Vendula Pazderová: Jak na dobrou reportáž.

Vlastní tvorba fotografií

Během projektového dne se žáci rozdělí do menších skupin (cca o třech žácích). Společně nejprve pozorují navštívené místo. Pozorování okolí  je přípravou pro výběr objektů pro fotografování. Žáci průběžně pořizují fotografie a získávají informace, které je zaujaly k danému tématu – zapisují si je do poznámek (možno využít mobilní telefony – poznámky). Každá skupina pořídí cca 5–10 fotografií. Jejich úkolem je také zjistit, co fotografují. Během prohlídky místa může pedagog pořídit také krátký videozáznam se zvukem. 

Sdílení fotografií

Veškeré fotografie žáci nasdílí na společný disk či do online učebny. 

Metodická poznámka: Pozor, při využití sociálních sítí může docházet ke komprimaci fotografií, zde doporučuji sdílet fotografie jako dokument nebo nastavit sdílení tak, aby nedocházelo k výraznému zhoršení kvality fotografií. 

Zkušenosti s použitím materiálu

Před fotografováním jsme si museli s žáky jasně specifikovat téma fotografování a průběžně jsem zjišťovala, co žáci fotí. :-) Také jsme nastavili etická pravidla při fotografování a sdílení fotografií. 

Z fotografií jsme uspořádali školní fotosoutěž, vybrané fotografie jsme pak poslali do místní fotosoutěže. Online fotovýstavu jsme vytvořili na sdíleném Padletu. Zde je třeba dát si pozor na velikost dat, která je v Padletu omezená.

Níže jsou uvedené příklady žákovských prací na téma motýli z exkurze do skleníku Fata Morgana v Botanické zahradě Praha. Z fotografií vznikla výstava ke Dni Země.

žáci ZÁKLADNÍ ŠKOLY A ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY JESENICE, 2023

Další související materiály

Další část tohoto článku naleznete zde: Plakát s fotoreportáží – část II  

Příklad, jak může probíhat takový „fotoworkshop“, naleznete zde: Petr Naske – Fotoakademie aneb Zajímavě na digitální fotografii.

Ukázka školního projektu: Sylva Kristiánová – Učíme se dívat kolem sebe a fotit

Více informací k digitální fotografii najdete zde: Jaroslav Kusala – Digitální fotografie.

Základní pojmy jako expozice, doba osvitu, clona, hloubka ostrosti, citlivost ISO, barevná teplota, ale také návod, jak docílit požadovaného výsledku při fotografování, naleznete zde: Veronika Křížová – Expozice ve fotografii.

Některé základní školy mají předmět výtvarné a digitální technologie, ve kterém se žáci kromě zaměření na mediální a digitální komunikaci dlouhodobě věnují fotografování. Ukázka prací žáků paní učitelky Jany Jirouškové ze ZÁKLADNÍ ŠKOLY NA LÍŠE je zde.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing.Bc. Michaela Rejnová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Plakát z exkurzního dne.
Ostatní články seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní diference

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

pro žáka: mobilní telefony pro učitele: PC/notebook, mobilní telefon, projektor, plátno/tabule, online učebna či cloudové úložiště, připojení k internetu