Odborné články Základní vzdělávání Jak se žilo dělníkům v 19. století?
Odborný článek

Jak se žilo dělníkům v 19. století?

26. 3. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Žalský

Anotace

Hravou a tvořivou formou odhalují žáci podmínky života dělníků během 19. st., tedy v době průmyslové revoluce. Nejprve se s pomocí hravého dotazníku vycházejícího z publikace Otřesné dějiny světa seznamují na konkrétních příkladech se životy dělníků, poté vytvářejí vlastní myšlenkovou mapu, kterou celé téma reflektují.

Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ

Věková skupina: 8. ročník

Vzdělávací obor: dějepis

Tematický okruh: modernizace společnosti

Časová dotace: 45 minut, příprava cca 30 minut na seznámení se s obsahem a připravení souborů ke sdílení žákům

Pomůcky: zařízení připojená k internetu, projektor

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: žáci by měli vědět o průmyslové revoluci a jejím časovém rámci, pokud nebudou tušit nic o sociálních a demografických dopadech, tolik to nevadí
  • Digitální: žáci by měli umět otevřít dokument s pomocí odkazu a pracovat s políčky online formuláře (zakliknutí, potvrzení, odeslání), pokud pracují s online formulářem prvně, jistě to zvládnou

Vzdělávací cíle:

Žáci na příkladu práce s digitálním zdrojem reflektují v online myšlenkové mapě životní podmínky dělníků v 19. st.

Přínos využití digitálních technologií

Žáci využívají jimi zjištěná a roztříděná data pro vytvoření vlastního návrhu myšlenkové mapy s pomocí digitálních online nástrojů.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace (5 minut): Vyučující žákům promítne fotografii zachycující dětskou práci v továrně, např. zde https://www.historycrunch.com/child-labor-in-the-industrial-revolution.html, žáci jsou vyzváni, aby popsali, co se na fotografii odehrává, proč a jak to vlastně bylo možné, navodit by se tak měla nejen problematika dětské práce, ale i továren atd.

Uvědomění si významu nových informací (20 minut): Žáci do pracovních skupin získají přes link nebo QR kód odkaz na dokument Forms „Brložní ulice“ (pro potřeby tohoto příspěvku je v editačním módu, aby si vyučující mohli vytvořit vlastní kopie, do nichž budou získávat odpovědi od svých žáků, jim však odkaz pošlete s omezením na „čtenář“). Ten obsahuje stanoviště hry Brložní ulice z knihy Otřesné dějiny světa, ihned se jim také ukazují správné odpovědi a zdůvodnění. V jednotlivých úkolech se žáci dozvídají podrobnosti o životě dělníků v 19. st., na konci je čeká krátké shrnutí s pomocí závěrečných otázek.

Jedna z otázek ve hře

Jedna z otázek ve hře

Reflexe (20 minut): Poté, co žáci vypracují všechny odpovědi a projdou závěrečnými otázkami, je jim opět přes link nebo QR kód dána k dispozici online aplikace pro tvorbu myšlenkových map, doporučuji https://bubbl.us/, která nevyžaduje registraci a na konci práce lze celou mapu stáhnout jako obrázek. Myšlenková mapa by měla vždy jako centrální pojem mít „život dělníků v 19. st.“ a rozbíhat se do pojmů: práce, bydlení, vzdělání, zdraví, politika, přičemž ke každému tomuto pojmu by žáci měli vymyslet alespoň dva konkrétní příklady. Pokud s aplikací nikdy předtím nepracovali, ukažte jim ideálně přes projektor postup. K myšlenkovým mapám je vhodné podat žákům zpětnou vazbu, v časové dotaci 45 minut to lze, ale záleží na tempu třídy. Můžete tedy zvolit individuální postup nebo se k mapám vrátit další hodinu. 

Ukázka rozpracované myšlenkové mapy v aplikaci

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Fotografie dětské práce je pro žáky působivou evokací do tématu a také v podstatě první novou informací v hodině. Práce s hrou je pro ně poměrně snadná, mnoho odpovědí je pro ně zarážejících a překvapivých. Samotná tvorba myšlenkové mapy problematická není, doporučuji však postup s aplikací žákům opravdu ukázat přes projektor a zároveň mít k promítnutí připravené i zadání k myšlenkovým mapám – ušetříte si hodně vysvětlování a psaní.  

Literatura a použité zdroje

[1] – DEARY, Terry. Otřesné dějiny světa. 1. vydání. Praha : Egmont, 2003. 93 s. ISBN ISBN 80-7186-884-1.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

zařízení připojená k internetu, projektor

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/