Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
Věková skupina: 8. ročník
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: modernizace společnosti
Časová dotace: 45 minut, příprava cca 30 minut na seznámení se s obsahem a připravení souborů ke sdílení žákům
Pomůcky: zařízení připojená k internetu, projektor
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Žáci na příkladu práce s digitálním zdrojem reflektují v online myšlenkové mapě životní podmínky dělníků v 19. st.
Přínos využití digitálních technologií
Žáci využívají jimi zjištěná a roztříděná data pro vytvoření vlastního návrhu myšlenkové mapy s pomocí digitálních online nástrojů.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace (5 minut): Vyučující žákům promítne fotografii zachycující dětskou práci v továrně, např. zde https://www.historycrunch.com/child-labor-in-the-industrial-revolution.html, žáci jsou vyzváni, aby popsali, co se na fotografii odehrává, proč a jak to vlastně bylo možné, navodit by se tak měla nejen problematika dětské práce, ale i továren atd.
Uvědomění si významu nových informací (20 minut): Žáci do pracovních skupin získají přes link nebo QR kód odkaz na dokument Forms „Brložní ulice“ (pro potřeby tohoto příspěvku je v editačním módu, aby si vyučující mohli vytvořit vlastní kopie, do nichž budou získávat odpovědi od svých žáků, jim však odkaz pošlete s omezením na „čtenář“). Ten obsahuje stanoviště hry Brložní ulice z knihy Otřesné dějiny světa, ihned se jim také ukazují správné odpovědi a zdůvodnění. V jednotlivých úkolech se žáci dozvídají podrobnosti o životě dělníků v 19. st., na konci je čeká krátké shrnutí s pomocí závěrečných otázek.
Jedna z otázek ve hře |
Jedna z otázek ve hře |
Reflexe (20 minut): Poté, co žáci vypracují všechny odpovědi a projdou závěrečnými otázkami, je jim opět přes link nebo QR kód dána k dispozici online aplikace pro tvorbu myšlenkových map, doporučuji https://bubbl.us/, která nevyžaduje registraci a na konci práce lze celou mapu stáhnout jako obrázek. Myšlenková mapa by měla vždy jako centrální pojem mít „život dělníků v 19. st.“ a rozbíhat se do pojmů: práce, bydlení, vzdělání, zdraví, politika, přičemž ke každému tomuto pojmu by žáci měli vymyslet alespoň dva konkrétní příklady. Pokud s aplikací nikdy předtím nepracovali, ukažte jim ideálně přes projektor postup. K myšlenkovým mapám je vhodné podat žákům zpětnou vazbu, v časové dotaci 45 minut to lze, ale záleží na tempu třídy. Můžete tedy zvolit individuální postup nebo se k mapám vrátit další hodinu.
Ukázka rozpracované myšlenkové mapy v aplikaci |
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Fotografie dětské práce je pro žáky působivou evokací do tématu a také v podstatě první novou informací v hodině. Práce s hrou je pro ně poměrně snadná, mnoho odpovědí je pro ně zarážejících a překvapivých. Samotná tvorba myšlenkové mapy problematická není, doporučuji však postup s aplikací žákům opravdu ukázat přes projektor a zároveň mít k promítnutí připravené i zadání k myšlenkovým mapám – ušetříte si hodně vysvětlování a psaní.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.