Vzdělávací obor: němčina
Tematický okruh: typické pokrmy německy mluvících zemí
Očekávané výstupy: Žáci se seznámí s kuchyní německy mluvících zemí, vytvoří myšlenkovou mapu a fotokoláž. Německy vyjádří, jaké jídlo by chtěli ochutnat.
Časová dotace: Výuka: 1 hodina; Příprava: 1 hodina; domácí úkol
Pomůcky: PC nebo notebooky, připojení k internetu, projektor, interaktivní tabule, chytrý telefon
Zdroje: Jak tvořit myšlenkové mapy. KISK 2023. Dostupný z WWW: [//https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/myslenkove-mapy/jak-tvorit-myslenkove-mapy].
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Žáci
Vzdělávací cíle:
Žáci:
Metodická poznámka:
Učitel zopakuje se žáky jazykové prostředky, které budou k aktivitě potřebovat.
Jazykové prostředky:
Varianta pro jednotlivce:
Ich esse (sehr/nicht) gern …
… schmeckt/schmecken mir (nicht)
Ich mag (kein/keine/keinen) …
… ist mein Lieblingsgericht.
… möchte ich auch einmal probieren.
Das sieht lecker aus.
… finde ich (auch/sehr) lecker.
Varianta pro skupiny:
A: Das ist Kartoffelsalat. Ich möchte einmal Kartoffelsalat probieren.
B: Ich auch. Ich esse sehr gern Kartoffeln. Das sieht lecker aus.
C: Ich nicht. Ich mag keine Kartoffeln. Kartoffeln schmecken mir nicht.
D: Kartoffelsalat finde ich auch lecker. Das möchte ich auch gern einmal probieren.
E: Kartoffelsalat ist mein Lieblingsgericht.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Myšlenková mapa: Žáky rozdělíme ideálně do čtyř skupin. Počet skupin lze přizpůsobit počtu žáků ve třídě. Na tabuli napíšeme otázky, ve kterých se ptáme, jestli žáci znají některá typická jídla německy mluvících zemí. Welche typische deutsche Gerichte kennt ihr? Habt ihr schon einige probiert?
Výsledky žáci zaznamenají ve skupině do myšlenkové mapy za pomoci některé z aplikací, např. https://coggle.it/. Vedeme žáky ke kreativní tvorbě, k použití barev a obrázků tak, aby byla mapa vizuálně zajímavá. Myšlenkovou mapu budou tvořit žáci určitě celou vyučovací hodinu.
Coggle je online nástroj pro tvorbu myšlenkových map, který umožňuje snadno vizualizovat a organizovat myšlenky. Zde je návod, jak vytvořit myšlenkovou mapu v aplikaci Coggle:
1. Přejděte na webovou stránku Coggle.it. Přihlaste se do existujícího účtu nebo vytvořte nový, pokud ještě nemáte účet.
2. Po přihlášení uvidíte tlačítko Create nebo New Diagram. Klikněte na něj. Přidejte centrální téma: Na střední části obrazovky se objeví prázdný střed myšlenkové mapy. Klikněte do středu a napište hlavní myšlenku.
3. Přidávejte větve: Pro přidání větve k hlavní myšlence klikněte na hlavní myšlenku a vyberte Add branch nebo jednoduše stiskněte Enter. Nyní můžete napsat název této větve.
4. Upravujte myšlenkovou mapu: Klikněte na jakýkoliv prvek myšlenkové mapy, abyste upravili text. Můžete také přidávat odkazy, obrázky nebo komentáře.
5. Sdílejte myšlenkovou mapu: Když budete hotovi, můžete sdílet svou myšlenkovou mapu. Klikněte na tlačítko Share v horním pravém rohu a zvolte možnost sdílení.
6. Exportujte myšlenkovou mapu: Coggle umožňuje exportovat myšlenkovou mapu do různých formátů včetně PDF nebo obrázku. Můžete také vytvořit odkaz ke sdílení nebo vložit mapu do jiných webových stránek.
7. Ukládejte svou práci: Coggle automaticky ukládá vaši práci, ale můžete také použít možnost Save pro manuální uložení.
Další inspiraci pro práci s myšlenkovou mapou můžete najít pod následujícím odkazem:
https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/myslenkove-mapy/jak-tvorit-myslenkove-mapy
Rychlejší variantou je vytvořit myšlenkovou mapu společně se žáky s pomocí interaktivní tabule nebo ji mohou žáci ve skupině namalovat na papír a prezentovat ji ostatním skupinám.
2. Hledání informací:
Žáci pracují opět ve čtyřech skupinách.
Jedna skupina bude zkoumat rakouská jídla, druhá švýcarská, další dvě skupiny dostanou každá svoji mapu Německa (jedna skupina Bayern, Hessen, Baden-Würtenberg, Rheinland-Pfalz; druhá skupina ostatní spolkové země; ideálně mapu vytiskneme z internetu a spolkové země studentům označíme).
Žáci pracují s mapou https://www.tasteatlas.com/. Tato webová stránka nabízí skvělý přehled typických jídel pro jednotlivé země světa. Z mapy vyberou ve skupině šest pokrmů, které je nejvíce zaujmou. Webová stránka je v angličtině, žáci si pomáhají překladačem. Informace mohou ale vyhledávat i na jiných, ideálně německých webových portálech.
3. Fotokoláž
Na základě získaných informací žáci vytvoří fotokoláž. Sami si zvolí, se kterou aplikací chtějí pracovat, např. Canva, Pixlr, PicCollage nebo Layout.
Canva je online nástroj pro grafický design, který umožňuje snadno vytvářet fotokoláže. Následující kroky vám ukážou, jak vytvořit fotokoláž v aplikaci Canva:
4. Prezentace
Jednotlivé skupiny představí ostatním pokrmy, které si pro svou prezentaci vybrali.
Ostatní řeknou, který pokrm by chtěli ochutnat. Využívají následující jazykové prostředky uvedené v metodické poznámce.
5. Zpětná vazba
Využívám „výstupní lístek“ ze třídy. Žák musí zodpovědět otázku a odevzdat ji na lístečku učiteli při odchodu ze třídy, jinak prostě neodejde. Jen je pak ale potřeba lístky pročíst a ideálně se odpovědím věnovat na začátku následující hodiny.
Zkušenosti s použitím materiálu:
S touto aktivitou jsem pracovala v prvním ročníku střední školy. Žákům se líbilo, že mohli pracovat na tématu, které se vztahuje k reáliím německy mluvících zemí, obzvlášť pokud se jedná o jídlo. Nadšení byli také mapou www.tasteatlas.com, zkoumali typická jídla i v jiných zemích. Ze zpětné vazby žáků vyplynulo, že si informace, které jsou vizuálně prezentovány, lépe pamatují. Na závěrečnou prezentaci jsem žákům přinesla německé perníčky a vánoční štolu, žáci dostali pracovní list, na který zapisovali jednotlivé prezentované pokrmy a list poté nalepili do sešitu.
DOPORUČENÍ: Protože se mi dříve stávalo, že žáci někdy zbytečně volili složité konstrukce nebo slova, kterým pak ostatní při prezentaci nerozuměli, naučili jsme se věty zjednodušovat. K neznámým, ale nenahraditelným slovíčkům (např. Tafelspitz), pak žáci musí najít vhodný obrázek, aby ostatní pochopili význam slova.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.