Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Animetod – Kreslená animace
Odborný článek

Animetod – Kreslená animace

Anotace

Chcete-li zkusit techniku, ve které se může cokoliv v cokoliv proměnit a kde děj filmu není omezen žádnými fyzikálními zákony, je kreslená animace to pravé. S trochou trpělivosti, zručnosti a znalostí některých fint dokážete vytvořit věrohodnou iluzi pohybu. Jak si v této lekci ukážeme, kreslenou animaci můžete vytvořit i bez kamery a počítače.
Ve videu se dozvídáme:
  • Ukázky kreslené animace
  • Přípravná cvičení
    • rototužka
    • flipbook
  • Jak to funguje

    Princip pohybu v kreslené animaci spočívá v rozkreslení jednotlivých fází pohybu na jednotlivé papíry. 

  • Technické rady

    V jednoduchosti  (zjednodušení, stylizace) je krása. Jaké kreslící nástroje vybrat, jak se vypořádat s formátem a umístěním kresby.

  • Postup při kreslené animaci na papír

    Prosvětlovací tabulka nebo okno, promyšlení začátku, středu a konce, označení jednotlivých fází.

  • Doporučení, stylistické figury

    Vyjádření pohybu v kreslené animaci, opakování a metamorfóza ( proměna), hrátky a klamy s prostorem.

  • Kreslenka pomocí umazávání na tabuli

    Různé možnosti podkladů a podob kreslené animace – nejen papír, ale také stírací tabule a postupné odmazávání a přidávání. Snímání jednotlivých fází.

 

 

Metodická část

Pro školní praxi se jedná o technika spíše náročnější, kdy se každá jednotlivá fáze pohybu rozkresluje na samostatný papír, tudíž se velmi mnoho kreslí, a kromě představivosti vyžaduje i dost velkou trpělivost. Kreslenka má ovšem skoro neomezené možnosti vyjádření, proto je velmi oblíbená u profesionálního filmu. 

Kreslená animace je jedna z nejstarších animačních technik. Někteří teoretici vidí její počátek v 15 000 let starých jeskynních malbách běžících zvířat. V blikajícím světle plamenů se snad mohla opravdu před očima hýbat. V Íránu před asi 5 000 lety vznikl hliněný pohár, po jehož roztočení na něm bylo možno pozorovat nakreslenou kozu, jak skáče.

Dokumenty ke stažení:

Reflexe

Odkaz na oficiální stránky: https://animanie.cz/animetod-kreslena-animace

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.01 MB
PDF
Flipbook - metodický list
pdf
218.75 kB
PDF
Rototužka - pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení

Mezioborove presahy: