Odborné články Základní vzdělávání Animetod – Kreslená animace
Odborný článek

Animetod – Kreslená animace

Anotace

Chcete-li zkusit techniku, ve které se může cokoliv v cokoliv proměnit a kde děj filmu není omezen žádnými fyzikálními zákony, je kreslená animace to pravé. S trochou trpělivosti, zručnosti a znalostí některých fint dokážete vytvořit věrohodnou iluzi pohybu. Jak si v této lekci ukážeme, kreslenou animaci můžete vytvořit i bez kamery a počítače.
Ve videu se dozvídáme:
  • Ukázky kreslené animace
  • Přípravná cvičení
    • rototužka
    • flipbook
  • Jak to funguje

    Princip pohybu v kreslené animaci spočívá v rozkreslení jednotlivých fází pohybu na jednotlivé papíry. 

  • Technické rady

    V jednoduchosti  (zjednodušení, stylizace) je krása. Jaké kreslící nástroje vybrat, jak se vypořádat s formátem a umístěním kresby.

  • Postup při kreslené animaci na papír

    Prosvětlovací tabulka nebo okno, promyšlení začátku, středu a konce, označení jednotlivých fází.

  • Doporučení, stylistické figury

    Vyjádření pohybu v kreslené animaci, opakování a metamorfóza ( proměna), hrátky a klamy s prostorem.

  • Kreslenka pomocí umazávání na tabuli

    Různé možnosti podkladů a podob kreslené animace – nejen papír, ale také stírací tabule a postupné odmazávání a přidávání. Snímání jednotlivých fází.

 

 

Metodická část

Pro školní praxi se jedná o technika spíše náročnější, kdy se každá jednotlivá fáze pohybu rozkresluje na samostatný papír, tudíž se velmi mnoho kreslí, a kromě představivosti vyžaduje i dost velkou trpělivost. Kreslenka má ovšem skoro neomezené možnosti vyjádření, proto je velmi oblíbená u profesionálního filmu. 

Kreslená animace je jedna z nejstarších animačních technik. Někteří teoretici vidí její počátek v 15 000 let starých jeskynních malbách běžících zvířat. V blikajícím světle plamenů se snad mohla opravdu před očima hýbat. V Íránu před asi 5 000 lety vznikl hliněný pohár, po jehož roztočení na něm bylo možno pozorovat nakreslenou kozu, jak skáče.

Dokumenty ke stažení:

Reflexe

Odkaz na oficiální stránky: https://animanie.cz/animetod-kreslena-animace

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.01 MB
PDF
Flipbook - metodický list
pdf
218.75 kB
PDF
Rototužka - pracovní list
Autor
Vít Voráček

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení

Mezioborove presahy:

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/