Autor: Pavlína Jurzykowská
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, SOŠ
Věková skupina: 13–16 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk – FRJ
Tematický okruh: volný čas
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně:
Časová dotace: 45 minut (výuka), 20 minut (příprava)
Klíčová slova: digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, člen stažený, FLE, aktivity, koníčky, volný čas, Excel
Pomůcky: PC do dvojic, digitální plocha a wifi
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Jedná se o nový sumarizující tematický celek. Pracuje se s vědomostmi žáků z předchozích hodin. Základní znalosti francouzštiny se postupně upravují a v závěru hodiny konfrontují se získanými znalostmi.
Žáci a žákyně:
Digitální:
Žáci a žákyně:
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci a žákyně:
Žáci a žákyně:
Popis vzdělávací aktivity
EVOKACE (10 minut) – Umí slon plavat?
V úvodní části hodiny učitel nasdílí na digitální plochu ve třídě virtuální tabuli. Na ni chodí postupně žáci do dvou sloupců umísťovat obrázky zvířat a obrázky různých činností. Lze použít například program Collaboard nebo Canva. Během nahrávání jednotlivých obrázků vyžaduje učitel od žáků opakování názvů jednotlivých aktivit a zvířat.
Ukázka výstupu – ZŠ Zeleneč, FRJ 8. ročník:
Zadání:
Učitel: Est-ce que le cochon sait faire du vélo?
Žák: Non, le cochon ne sait pas faire du vélo.
UVĚDOMĚNÍ (25 minut) – Co nejraději děláte ve svém volném čase?
Učitel nasdílí žákům tabulku předpřipravenou v tabulkovém procesoru Microsoft Excel. Vyzve žáky, aby ve dvojicích doplnili do tabulky názvy dalších aktivit, které spolužáci dělají po škole, nadpisy doplní fotografiemi z internetu a podle návodu na vzorovém listu tabulku dodělá.
Vzorová tabulka je k použití zde.
UPOZORNĚNÍ: Tabulku si uložte do svého počítače, přejmenujte a teprve poté použijte ve výuce. Jinak zničíte vzorovou verzi, která slouží učitelům jako šablona pro tuto výukovou aktivitu. Cílem je usnadnit učitelům práci během přípravy na hodinu.
Návod pro žáky, jak dodělat tabulku v Excelu (žáci najdou návod přímo ve vzorové tabulce).
- u prvního sloupečku ti pomůže vzorec =SUMA (B2:B15)
- u druhého =SUMA (C2:C15)
- atd.
Ukázka vzorového sešitu:
REFLEXE (10 minut) – Co data z tabulek prozradila
Na závěr této vyučovací hodiny třída francouzsky diskutuje o tom, která odpolední aktivita je ve třídě nejoblíbenější a která je ta nejméně oblíbená. Výstupem mohou být věty na tabuli (žáci si je zapisují i do sešitů), které chodí žáci postupně zapisovat podle toho, co prozradil sběr dat napříč třídou. Každý bude mít za úkol napsat alespoň dvě věty – jednu kladnou a jednu zápornou. Například:
Dans notre classe il y a 5 élèves qui jouent au foot.
Dans notre classe il n´y a pas d´ élèves qui font de la natation.
Zdroje:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.
Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u článku.
Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025