Autor: Pavlína Jurzykowská
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ a osmiletá gymnázia
Věková skupina: 12–14 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk – FRJ
Tematický okruh: oblékání
Očekávané výstupy:
Žák/Žákyně
Metodická poznámka
Nabízené aktivity umožňují žákům i učitelům využívat různé druhy práce, od samostatné po skupinovou. Jednotlivé aplikace nabízejí velkou škálu šablon, se kterými může učitel nebo žák pracovat. V první aktivitě je využita aplikace Learningapp. Jedná se o on-line aplikaci pro tvorbu vlastních interaktivních aktivit, např. spojování slov, řazení, kvízů, přiřazování, anagramů, hádání slov, pexesa, osmisměrek atd. Cvičení může učitel buď vytvářet sám, nebo si může vyhledat už hotová cvičení podle klíčových slov v Menu. Kliknutím na vybraný náhled se cvičení otevře a stačí si už jen vybrat jednu z nabízených aktivit. Pracovní list je možné přizpůsobit slovní zásobě a použít i pro pokročilejší jazykové úrovně.
Popis vzdělávací aktivity
Fáze 1 – EVOKACE (10 minut)
Úloha 1 – „Opakování matka moudrosti“
A/Etapy dne:
Vyučující na sdílené ploše rozklikne danou aktivitu a postupně žáky vybízí, aby vybrali správnou odpověď v předpřipraveném online pracovním listu listu zde.
B/Aktivity během dne:
Poté stejným způsobem procvičí slovní zásobu „činnosti a aktivity během dne“ – zde se nachází balíček aktivit pro zopakování základních receptivních dovedností (poslech a verbální porozumění).
Fáze 2 – UVĚDOMĚNÍ (30 minut)
Úloha 2: „Natoč video Ma journée“
Učitel pustí žákům krátké video.
Společně pak video přeloží. Poté učitel žákům klade kontrolní otázky:
Poté vyzve žáky, aby natočili podobné video s využitím připravených rekvizit a vlastních mobilních telefonů.
Rekvizity: plyšáci, figurky, panáčci, zubní kartáček, mýdlo, ručník, hřeben, deka, učebnice, pero, sluchátka, lžíce, … – cokoliv, co lze připodobnit k některé z etap dne
Žáci se rozdělí do trojic a vyberou si postavičku/figurku/plyšáka a další rekvizity (deku, zubní kartáček, talíř se lžící, učebnici, hřeben, mýdlo, …). Učitel poté žáky poprosí, aby plyšáka pojmenovali a vyfotili ho v různých etapách dne i s vhodnou rekvizitou.
Bližší informace o tom, jak bezpečně sdílet fotografie, naleznete zde.
Učitel vyzve žáky, aby se pokusili odpovědět na otázku, proč by nebylo vhodné fotit sama sebe doma a poté fotografii sdílet se spolužáky v rámci společné kontroly výstupu z hodiny. Žáci by měli přijít na to, že když fotí nebo natáčí na svůj mobil sebe, své tělo, své soukromí, tak musí být opatrní, pokud daný obsah sdílí online. Učitel děti upozorní na fakt, že je opravdu nesmírně důležité, aby si děti chránily své soukromí a citlivé informace (jméno, adresu, telefonní číslo, informace o tom, kdy jsou na dovolené, atd.).
Jak pořídit kvalitní fotografii?
Před samotným focením je vhodné projít se žáky stručně sepsaná pravidla pro tvorbu kvalitní fotografie – učitel je může promítnout na interaktivní tabuli a každé stručně okomentovat.
Zadání pro žáky:
1. Vyberte si nějakou postavičku, pojmenujte ji a nafoťte s ní 5 kvalitních fotografií. Pokaždé s jinou rekvizitou, tak abyste měli pro každou etapu dne alespoň jednu fotografii. Postavička tedy bude mít u sebe na každé fotografii něco jiného:
Le matin – postavička má u sebe např. kartáček, deku, …
Avant-midi – například figurka/plyšák drží pero, sedí na lavici, u tabule, má učebnici
A midi – například drží lžíci nebo má před sebou talíř
Apres-midi – například kouká na sešit, má sluchátka
Le soir – například čte knihu na dece, je u něj talíř
2. V mobilní aplikaci seřaďte fotografie za sebou tak, jak jdou dané aktivity po sobě během jednoho dne. Pokud vhodnou aplikaci ve svém mobilu zatím nemáte, nainstalujte si jednoduchou aplikaci pro střih krátkých videí z fotek nebo filmů, např. aplikaci
Dílčí výstup zde.
3. Hotová videa z fotek sdílejte na svůj e-mail nebo do svého úložiště (Google Disk, Cloud, …).
4. Na počítači si otevřete bezplatnou aplikaci Eddpuzzle (link do virtuální třídy vám odešle učitel). Daná videa namluvte (ve trojicích se prostřídejte).
Tutoriál Eddpuzzle zde.
Finální výstup
5. Hotová videa odešlete na některou z platforem pro sdílení obsahů, které vznikají ve vašich hodinách (například Google Classroom nebo Teams), tak aby vaše video mohl učitel promítnout také spolužákům na interaktivní tabuli.
Fáze 3 – REFLEXE
Úloha 3 – „Udělování Oscarů“
Učitel rozdělí žáky do tří skupin:
Učitel vyzve žáky, aby se pohodlně usadili a zhlédli „nominované“ snímky, tedy hotová videa „Ma journée“. Každá skupina pak zvolí za sebe (lze hlasovat pomocí aplikace Mentimeter) nejlepší video. Jeho autor získá sladkou odměnu. ?
Zkušenosti s použitím materiálu:
Aktivitu „Můj den“ jsem pomocí aplikace Edpuzzle odučila v osmé třídě v rámci druhé hodiny věnované zvratným slovesům. Žákům velice pomohlo mé „vzorové video“ a také je zaujala pravidla, jak se má vlastně správně fotit. Poté už vše hravě zvládli. V obou třídách se našli žáci vybavení moderními typy mobilů a chytrými aplikacemi. Tedy se seřazováním fotografií za sebe neměli problém. Ten nastal až ve chvíli, kdy bylo potřeba video sdílet a uložit do Teamsů. Překvapilo je, že se místo „klasického“ tlačítka SHARE objevilo SHARE ASSIGNEMENT (viz printscreen).
Zdroje:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.