Autor: Pavlína Jurzykowská
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ a osmiletá gymnázia / SOŠ
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk – FRJ
Tematický okruh: oblékání
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Výuka: 90 minut
Příprava: 20 minut
Pomůcky: mobil, PC, internet
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žák/Žákyně
Digitální:
Žák/Žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně:
Popis vzdělávací aktivity:
1. vyučovací hodina
EVOKACE
Krabička (10 min) – opakování slovní zásoby oblečení
Učitel přinese do výuky jakoukoliv krabičku / velkou nákupní tašku / kufr a poprosí žáky, aby přišli na to, jaký kus oblečení do ní ukryl. Místo reálného oblečení lze využít předpřipravené vizualizační karty – např. zde jsou moje výukové karty (úrovně A1), které jsem si připravila v Canvě. Karty vytiskněte oboustranně, tak aby po zalaminování byl na jedné straně pod obrázkem nápis a na druhé pouze obrázek. Postupně pak učitel vytahuje různé oblečení nebo karty a opakuje slovní zásobu. Zpočátku lze použít karty s nápisem, později už žáky motivujeme k individuálnímu vyslovování slov dané slovní zásoby (la jupe, le pantalon, le t-shirt, les chaussurres, la chemise, …).
Kolo šteští (10 minut) – opakování časování sloves týkajících se tématu oblečení
Pomocí virtuálního kola štěstí učitel před hlavní aktivitou hodiny o módě ještě zopakuje slovesa porter, s´habiller, essayer, aimer, détester, préferer. Na virtuálním kole štěstí učitel losuje slovesa a poté žáci jednotlivě musí s daným slovesem vytvořit věty – jednu kladnou a jednu se záporem (Vzor: Je porte une jupe verte, je ne porte pas de pantalon.)
Kolo štěstí si během několika vteřin lze připravit například zde:
UVĚDOMĚNÍ
Učitel rozdá žákům do dvojic předem nastříhaná pexetria a k nim potřebný slovník neznámých těžších výrazů. Zdrojový materiál naleznete ZDE.
Upozornění: Je důležité, aby učitel pexetria předem nastříhal a pořádně pomíchal. Poté si vytvoří pro každou dvojici obálku.
Úkolem je najít správnou trojici – NÁZEV + POPIS + OBRÁZEK
Ukázky výstupů:
DÍLČÍ REFLEXE
Učitel žáky obejde a zkontroluje výstup. Poté zadá domácí „úkol“ – pro zdárný průběh následující hodiny, která plynule navazuje na tuto „úvodní“.
Domácí úkol:
2. vyučovací hodina
EVOKACE
Úkol (5 minut): NÁZVY OBLEČENÍ – Kreslicí diktát
Zadání:
Úkol (5 minut): Sloveso METTRE (položit, dát – tady ve smyslu obléct si)
Zadání:
Učitel obeznámí žáky s možností použití slovesa mettre ve smyslu „obléct si“ (žáci by sloveso měli znát už z lekce „jídlo“, kde se používalo ve smyslu „prostřít stůl“ (mettre la table).
Učitel může pro jistotu dané sloveso společně vyčasovat na tabuli, případně zapsat do sešitu. Díky aktivitě ZDE může poté učitel zopakovat použití tohoto slovesa i přímo ve větách.
https://www.liveworksheets.com/w/fr/francais-langue-etrangere-fle/1890474
UVĚDOMĚNÍ
Úkol (30 minut) – Tvorba flipbooku
Flipbook může být virtuálním sešitem, časopisem, portfoliem. V tomto případě budou žáci tvořit jakási módní doporučení, jak se vhodně a moderně obléknout v konkrétních situacích. Cílem je vytvořit interaktivní flipbook modelů oděvů vhodných pro různé příležitosti.
Zadání:
Ilustrační fotografie výstupu: Flipbook velikosti bukletu, autor: Polina, 9. B, ZŠ Zeleneč
Metodická poznámka: Pro sdílení flipbooků povoluje bezplatná verze pouze 4 fotografie. Proto se číslo „čtyři“ vyskytuje i v zadání. Ve třídě ale lze přímo v aplikaci promítat na plochu bez omezení i flipbooky s více fotografiemi.
5. Poté žákům v rychlosti představte aplikaci pro tvorbu flipbooků: https://app.flipsnack.com/
Tutoriál naleznete zde: How To Create a Flipbook Online | Flipsnack.com
REFLEXE
Úkol (10 minut) – Prezentace flipbooků
Dvojice žáků na závěr hodiny odprezentují svůj flipbook na digitální ploše před celou třídou. Pomocí některé z aplikací pro měření hluku lze – po změření síly potlesku spolužáků – vybrat ten nejlepší.
Zdroje:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.