Žák/žákyně
Efektivní využívání internetových nástrojů ke zjištění molárních hmotnostních látek a grafického znázornění poměrových zastoupení prvků.
Nástroj ChemicalAid rychle a efektivně poskytne informaci o molekulové hmotnosti látky, současně zobrazí informace o hmotnostním zlomku jednotlivých prvků v molekule a grafické podobě těchto prvků, díky níž uživatelé posílají povědomí o souvislosti hmotnosti prvku s jeho hmotnostním zastoupením (vyjádřeným v procentech) ve sloučeninách.
ChemicalAid je originálně v anglickém jazyce, jednoduše lze nastavit (v pravé části horní lišty) češtinu (obr. 1, pro zvětšení klikněte na obrázek), musíme ale počítat s jistým omezením.
Některé části stránek zůstávají v angličtině, ale pro naše využití nás to nijak neomezí. Stránky nabízí interaktivní pomůcek také informace, v několika aktivitách a možná jednu z kalkulaček (obr. 2).
V levé dolní části jsou stručně uvedeny instrukce, se kterými je třeba žáky seznámit. Ke stejným informacím se dostaneme, pokud klikneme na Pokyny . Vstupní řádek je nejdelší, zde zapisujeme podle pokynů vzorce látky. K tomu lze také využít značky prvků z nabídek tabulek, které se zobrazí po kliknutí na obrázek překřížených ručních mechanických nástrojů.
Vyučující si pro úkol č. 2 předem připraví seznam názvů chemických látek, které chce žákům zadat. Na nich je pak správné vytvoření vzorce a užití zmíněné kalkulačky. Látky zadáváme v podobě racionálních nebo sumárních vzorců, kalkulačka vypočítává molekulovou hmotnost z obou typů.
Aktivitu lze použít opakovaně, např. po probrání názvosloví dvouprvkových sloučenin, poté kyselin a hydroxidů, solí, hydrogensolí, solí-hydrátů, organických sloučenin, … Na střední škole ji můžeme zařadit také do tématu o atomech a molekul a zaměřit se na více na analytickou část aktivity.
První úlohu řešíme se žáky frontálně, následuje společná diskuze. Úlohu 2 pak zpracovávají žáci samostatně.
S žáky se předem domluvíme na potřebnou přesnosti číselných hodnot. V řešení zobrazené hodnoty.
Molární hmotnost vody je\[ \small18{,}015\,3\ \mathrm{g/mol} \], relativní molekulová hmotnost vody je\[ \small18{,}015\,3 \] (obr. 3).
Molární hmotnost 2 atomů vodíku je\[ \small2{,}015\,9\ \mathrm{g/mol} \], jednoho atomu kyslíku\[ \small15{,}999\,4\ \mathrm{g/mol} \]; součet obou těchto hmotností se rovná molární hmotnosti vody.
Dva atomy vodíku v molekule vody tvoří \[ \small11{,}189\,8\ \% \]celková hmotnost molekul vody, jeden atom kyslíku tvoří \[ \small88{,}810\,2\ \% \]celková hmotnost vody.
První diagram graficky hmotnostní zastoupení prvků v molekule vody. Druhý diagram zastoupení prvků počtem atomů. Poměr počtu atomů vodíku a kyslíku je\[ \small2:1 \], což na první pohled neodpovídá poměr hmotnosti těchto prvků. Je vidět, že vodík je mnohonásobně lehčí než kyslík.
Určete vzorec a zjistěte pomocí online kalkulačky ChemicalAid molární hmotnost vybraných látek (zadá vyučující), zapište vše do sešitu.
V úloze 1 si část žáků nevšimla nepřesné slovní formulace o molární hmotnosti vody (neuvedeny jednotky).
Kontrola výsledků proběhla společným zápisem na tabuli. Žáci spíše chybují v samotném sestavení vzorce než při zadávání do příkazového řádku.
Rychlejší žáky vyzveme, aby namátkou zkontrolovali zobrazené hodnoty molárních hmotností látek výpočtem.
V závěru hodiny je vhodné shrnout rozdíl mezi molární a relativní molekulovou hmotností látky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025