Žák/žákyně
Efektivní využívání internetového nástroje ke zjištění molárních hmotností látek a grafického znázornění poměrových zastoupení prvků.
Nástroj ChemicalAid rychle a efektivně poskytne hodnotu molekulové hmotnosti látky, současně zobrazí informace o hmotnostním zlomku jednotlivých prvků v molekule a grafickou podobu těchto údajů, díky níž uživatelé posílí povědomí o souvislosti hmotnosti prvku s jeho hmotnostním zastoupením (vyjádřeným v procentech) ve sloučenině.
ChemicalAid je originálně v anglickém jazyce, jednoduše lze nastavit (v pravé části horní lišty) češtinu (obr. 1, pro zvětšení klikněte na obrázek), musíme ale počítat s jistým omezením.
Některé části stránek zůstávají v angličtině, ale pro naše využití nás to nijak neomezí. Stránky nabízí několik interaktivních pomůcek a také informací, v aktivitě využijeme jednu z kalkulaček (obr. 2).
V levé dolní části jsou stručně uvedeny instrukce, se kterými je třeba žáky seznámit. Ke stejným informacím se dostaneme, pokud klikneme na Pokyny. Vstupní řádek je nejdelší, zde zapisujeme podle pokynů vzorec látky. K tomu lze také využít značky prvků z nabídky tabulky, která se zobrazí po kliknutí na obrázek překřížených ručních mechanických nástrojů.
Vyučující si pro úkol č. 2 předem připraví seznam názvů chemických látek, které chce žákům zadat. Na nich je pak správné vytvoření vzorce a užití zmíněné kalkulačky. Látky zadáváme v podobě racionálních nebo sumárních vzorců, kalkulačka vypočítá molekulovou hmotnost z obou typů.
Aktivitu lze použít opakovaně, např. po probrání názvosloví dvouprvkových sloučenin, poté kyselin a hydroxidů, solí, hydrogensolí, solí-hydrátů, organických sloučenin, … Na střední škole ji můžeme zařadit také do tématu o hmotnostech atomů a molekul a zaměřit se více na analytickou část aktivity.
První úlohu řešíme se žáky frontálně, následuje společná diskuze. Úlohu 2 pak zpracovávají žáci samostatně.
S žáky se předem domluvíme na potřebné přesnosti číselných hodnot. V řešení uvádíme zobrazené hodnoty.
Molární hmotnost vody je \[ \small18{,}015\,3\ \mathrm{g/mol} \], relativní molekulová hmotnost vody je \[ \small18{,}015\,3 \] (obr. 3).
Molární hmotnost 2 atomů vodíku je \[ \small2{,}015\,9\ \mathrm{g/mol} \], jednoho atomu kyslíku \[ \small15{,}999\,4\ \mathrm{g/mol} \]; součet obou těchto hmotností se rovná molární hmotnosti vody.
Dva atomy vodíku v molekule vody tvoří \[ \small11{,}189\,8\ \% \] celkové hmotnosti molekuly vody, jeden atom kyslíku tvoří \[ \small88{,}810\,2\ \% \] celkové hmotnosti vody.
První diagram graficky znázorňuje hmotnostní zastoupení prvků v molekule vody. Druhý diagram znázorňuje zastoupení prvků počtem atomů. Poměr počtu atomů vodíku a kyslíku je \[ \small2:1 \] , což na první pohled neodpovídá poměru hmotností těchto prvků. Je vidět, že vodík je mnohonásobně lehčí než kyslík.
Určete vzorec a zjistěte pomocí online kalkulačky ChemicalAid molární hmotnosti vybraných látek (zadá vyučující), zapište vše do sešitu.
V úloze 1 si část žáků nevšimla nepřesné slovní formulace o molární hmotnosti vody (neuvedeny jednotky).
Kontrola výsledků proběhla společným zápisem na tabuli. Žáci spíše chybují v samotném sestavení vzorce než při zadávání do příkazového řádku.
Rychlejší žáky vyzveme, aby namátkou zkontrolovali zobrazené hodnoty molárních hmotností látek výpočtem.
V závěru hodiny je vhodné shrnout rozdíl mezi molární a relativní molekulovou hmotností látky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.