Odborný článek

Čtyřúhelníky

Anotace

Výuková aktivita určená do hodin matematiky pro žáky základních škol, rozvíjející digitální gramotnost prostřednictvím práce v matematickém softwaru. Žáci pracují s čtyřúhelníky (rovnoběžníky a lichoběžníky) a zkoumají jejich vlastnosti v programu GeoGebra a následně vlastnosti zapisují do vlastní vytvořené tabulky v Excelu.

Cíl

  • Žák manipuluje s nákresnou aplikace GeoGebra při zkoumání čtyřúhelníků
  • Žák se pomocí matematického softwaru seznámí s novými čtyřúhelníky
  • Žák určí pomocí matematického softwaru velikosti úhlů a délky úseček
  • Žák vytvoří tabulku s ohraničením a sloučením buněk v programu Excel
  • Žák analyzuje vlastnosti zkoumaných čtyřúhelníků a zapisuje je do vlastní vytvořené tabulky
Základní údaje
  • Typ materiálu: pracovní list
  • Stupeň vzdělávání: základní škola
  • Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
  • Tematický okruh: geometrie v rovině a prostoru
  • Časová dotace:
    • Výuka: 45-90 minut
    • Příprava: 10 minut
Pomůcky
  • Učitel: PC s připojením na internet a přístupem k aplikaci Excel, dataprojektor
  • Žák: PC s připojením na internet a přístupem k aplikaci Excel, pracovní list
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
  • Oborové: kartézská soustava souřadnic, základní pojmy z geometrie (kolmost, rovnoběžnost apod.)
  • Digitální: základní znalost programu GeoGebra (nákresna, příkazový řádek, úhel, vzdálenost, úsečka), žák zadá souřadnice bodu do příkazového řádku a manipuluje s nákresnou; základní znalost programu Excel (ohraničení tabulky, zužování a rozšiřování řádků a sloupců, sloučení buněk, výplň buněk)
Přínos využití digitálních technologií
  • Rozvoj dovednosti práce s daty v digitální podobě – vyhodnocení dat z matematického softwaru a jejich zápis do tabulky
  • Zjednodušení zkoumání geometrických útvarů prostřednictvím matematického softwaru včetně měření délek a úhlů
Metodická poznámka

Doporučuji žáky nechat pracovat samostatně, popř. ve dvojicích, jedná se o aktivitu badatelskou. Učitel má ve třídě pozici průvodce. Časovou dotaci ovlivní délka tvorby tabulky v Excelu, která závisí na úrovni žáků.

Zdroje
Popis vzdělávací aktivity

Aktivita je zaměřena na zkoumání vlastností čtyřúhelníků – rovnoběžníků a lichoběžníků. Z rovnoběžníků by se měli žáci nově seznámit s kosočtvercem a kosodélníkem a z lichoběžníků s lichoběžníkem obecným, pravoúhlým a rovnoramenným. Mezi zkoumané vlastnosti patří rovnoběžnost, délka a kolmost stran, délka a kolmost úhlopříček a velikosti protějších a sousedních úhlů. K aktivitě je přiložen pracovní list se zadáním pro žáky. Aktivitu lze využít i k opakování čtyřúhelníků.

V první části aktivity by měl žák vytvořit v Excelu tabulku dle vzoru. Při vytváření tabulky žáci mohou mít problém hlavně se sloučením buněk v prvním řádku (tlačítko Sloučit a zarovnat na střed) a s ohraničením tabulky. Délka práce s tabulkou závisí na úrovni znalostí žáků při práci s programem Excel. Pokud žáci nemají s Excelem větší zkušenost, lze první hodinu využít ke společné tvorbě tabulky.

Tabulka
Autor díla: Veronika Procházková

Ve druhé části aktivity žák začíná zkoumat čtyřúhelníky a následně jejich vlastnosti zapisovat do vytvořené tabulky. V zadání žák najde souřadnice každého z čtyřúhelníků a zadá je do GeoGebry. Tedy například pro kosodélník žák dostane souřadnice \[ A=[2; 2] , B=[4;1], C=[8;4], D=[6;5] \] a buď je zadá do příkazového řádku, nebo klikne na dané místo v kartézské soustavě souřadnic:

Autor díla: Veronika Procházková

Spojením bodů pomocí úsečky získá daný čtyřúhelník:

Autor díla: Veronika Procházková

Využitím tlačítka úhel a vzdálenost zkoumá vlastnosti stran a vnitřních úhlů:

Autor díla: Veronika Procházková

Stejným způsobem pak zkoumá i vlastnosti úhlopříček:

Autor díla: Veronika Procházková

Vyplněná tabulka pak může vypadat takto:

Autor díla: Veronika Procházková

Žák zapisuje poznatky do tabulky. Do tabulky mohou být vepsány i jiné vlastnosti, kterých si žák všimne – půlí úhlopříčky vnitřní úhly? Protínají se úhlopříčky ve svých středech? Žák by měl poté být schopen popsat dané čtyřúhelníky a jejich vlastnosti včetně rozdílů mezi nimi. Díky práci s GeoGebrou a Excelem prohlubuje své digitální dovednosti.

Reflexe

Před aktivitou doporučuji učitelům udělat s žáky jeden zkušební příklad v GeoGebře a na čtverci ukázat všechna tlačítka, která se mohou hodit (bod, úsečka, vzdálenost, úhel). U úhlu je dobré zmínit také to, že v GeoGebře záleží na tom, jaké pořadí bodů na daném úhlu zvolíme (proti či po směru hodinových ručiček). Také je potřeba žáky upozornit, že do tabulky nemají psát konkrétní délky a velikosti úhlů, ale vlastnosti stran a úhlů (např. strany jsou kolmé, stejně dlouhé apod.). Jakmile žáci dokončí zkoumání, doporučuji vyučujícímu shrnout a zkontrolovat všechny poznatky z tabulky na tabuli/projektoru. Tabulku si pak žáci mohou vytisknout a nalepit do sešitu.

Po dokončení aktivity doporučuji učiteli s žáky vše shrnout a provést diskuzi. Učitel může na dataprojektoru promítnout prázdnou tabulku a s žáky ji doplnit. Důležité je, aby proběhla společná kontrola aktivity a vyhodnocení zkoumání žáků.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
159.18 kB
PDF
PL - Čtyřúhelníky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Veronika Procházková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce