Doporučuji žáky nechat pracovat samostatně, popř. ve dvojicích, jedná se o aktivitu badatelskou. Učitel má ve třídě pozici průvodce. Časovou dotaci ovlivní délka tvorby tabulky v Excelu, která závisí na úrovni žáků.
Aktivita je zaměřena na zkoumání vlastností čtyřúhelníků – rovnoběžníků a lichoběžníků. Z rovnoběžníků by se měli žáci nově seznámit s kosočtvercem a kosodélníkem a z lichoběžníků s lichoběžníkem obecným, pravoúhlým a rovnoramenným. Mezi zkoumané vlastnosti patří rovnoběžnost, délka a kolmost stran, délka a kolmost úhlopříček a velikosti protějších a sousedních úhlů. K aktivitě je přiložen pracovní list se zadáním pro žáky. Aktivitu lze využít i k opakování čtyřúhelníků.
V první části aktivity by měl žák vytvořit v Excelu tabulku dle vzoru. Při vytváření tabulky žáci mohou mít problém hlavně se sloučením buněk v prvním řádku (tlačítko Sloučit a zarovnat na střed) a s ohraničením tabulky. Délka práce s tabulkou závisí na úrovni znalostí žáků při práci s programem Excel. Pokud žáci nemají s Excelem větší zkušenost, lze první hodinu využít ke společné tvorbě tabulky.
Autor díla: Veronika Procházková |
Ve druhé části aktivity žák začíná zkoumat čtyřúhelníky a následně jejich vlastnosti zapisovat do vytvořené tabulky. V zadání žák najde souřadnice každého z čtyřúhelníků a zadá je do GeoGebry. Tedy například pro kosodélník žák dostane souřadnice \[ A=[2; 2] , B=[4;1], C=[8;4], D=[6;5] \] a buď je zadá do příkazového řádku, nebo klikne na dané místo v kartézské soustavě souřadnic:
Autor díla: Veronika Procházková |
Spojením bodů pomocí úsečky získá daný čtyřúhelník:
Autor díla: Veronika Procházková |
Využitím tlačítka úhel a vzdálenost zkoumá vlastnosti stran a vnitřních úhlů:
Autor díla: Veronika Procházková |
Stejným způsobem pak zkoumá i vlastnosti úhlopříček:
Autor díla: Veronika Procházková |
Vyplněná tabulka pak může vypadat takto:
Autor díla: Veronika Procházková |
Žák zapisuje poznatky do tabulky. Do tabulky mohou být vepsány i jiné vlastnosti, kterých si žák všimne – půlí úhlopříčky vnitřní úhly? Protínají se úhlopříčky ve svých středech? Žák by měl poté být schopen popsat dané čtyřúhelníky a jejich vlastnosti včetně rozdílů mezi nimi. Díky práci s GeoGebrou a Excelem prohlubuje své digitální dovednosti.
Před aktivitou doporučuji učitelům udělat s žáky jeden zkušební příklad v GeoGebře a na čtverci ukázat všechna tlačítka, která se mohou hodit (bod, úsečka, vzdálenost, úhel). U úhlu je dobré zmínit také to, že v GeoGebře záleží na tom, jaké pořadí bodů na daném úhlu zvolíme (proti či po směru hodinových ručiček). Také je potřeba žáky upozornit, že do tabulky nemají psát konkrétní délky a velikosti úhlů, ale vlastnosti stran a úhlů (např. strany jsou kolmé, stejně dlouhé apod.). Jakmile žáci dokončí zkoumání, doporučuji vyučujícímu shrnout a zkontrolovat všechny poznatky z tabulky na tabuli/projektoru. Tabulku si pak žáci mohou vytisknout a nalepit do sešitu.
Po dokončení aktivity doporučuji učiteli s žáky vše shrnout a provést diskuzi. Učitel může na dataprojektoru promítnout prázdnou tabulku a s žáky ji doplnit. Důležité je, aby proběhla společná kontrola aktivity a vyhodnocení zkoumání žáků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.