Hlavní cíl: Žáci jsou schopni vyhledávat potřebná data na internetu a poté s nimi pracovat. Zároveň žáci sami pochopí, jak je matematická a finanční gramotnost propojena a jak se jim hodí „logické“ myšlení do běžného života.
Žák se naučí sestavovat rodinný rozpočet na základě různých životních situací a potřeb.
Výuka: Aktivita je zaměřena na samostatnou práci žáků a práci v dvojicích s využitím internetových zdrojů. Pokud budou žáci používat ChatGPT, potřebují mít předem svolení od rodičů pro jeho používání (od 13 let).
Příprava: Učitel by měl vědět, kde je možné dohledat informace potřebné pro projekt, a žáci by měli mít základní ponětí o finanční gramotnosti.
Popis vzdělávací aktivity:
Lze využít rovněž www.zlatka.in a v něm zvolit věkovou kategorii a rozpočet.
Časová dotace:
Celkový čas: 45 minut (v rámci této hodiny + práce doma 2–3 hodiny)
1. Úvod a instrukce (10 minut) / 2. Práce ve dvojici, diskuze o složení rodiny (15–20 min) / 3. Hledání potřebných informací na internetu (15 minut) / 4. Diskuze a rady s učitelem
1. Úvod a instrukce (10 minut)
2. Práce ve dvojici, diskuze o složení rodiny (15–20 min)
Proměnné:
(jedná se o příklady, lze měnit)
Proměnné si žáci volí na začátku a k nim dále vyhledávají finanční údaje. Finanční údaje uvádějí v Kč za měsíc,viz následující bod 3.
3. Hledání potřebných informací na internetu (15 minut)
Doporučené internetové zdroje:
www.zlatka.in
Jobs.cz
Sreality.cz
Cnb.cz
Hypotecnikalkulacka.cz
Peníze.cz
Rohlik.cz
Google.cz – pro vyhledávání cen
4. Diskuze s učitelem a rady od něho
.
Metodická poznámka:
Doporučuje se monitorovat žáky během vyhledávání informací na internetu, aby se učitel ujistil, že používají spolehlivé zdroje. A rovněž doporučuji kontrolovat začátky volby „fiktivní rodiny“. Pokud si žáci zvolí, že vydělávají stovky tisíc korun, musí vědět, že budou muset peníze investovat. Jestliže budou mít velký dům, musí vědět, že je potřeba tomu přizpůsobit i náklady s ním spojené.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií:
V rámci této aktivity žáci rozvíjejí nejen své matematické a finanční dovednosti, ale také své digitální kompetence.
Žáci neměli v 9. ročníku ponětí o tom, kolik je příjem domácností a kolik tvoří výdaje. Nevěděli ani, kolik stojí menší nákup nebo oběd v restauraci. Byli velmi překvapeni, co vše je nutné hradit z měsíčního příjmu. Nejvíce žáky zaujal výpočet s hypoteční kalkulačkou na internetu a cena pořízení pozemku, popř. nového domu. Zároveň bylo pro žáky velmi přínosné, když hledali, kolik se nabízí měsíčně za profesi, kterou chtějí dělat.
Mnohé finanční rozpočty byly opravdu pěkné a odrážely realitu. Jiné byly zase fiktivní a iracionální, ale sami žáci pak zhodnotili, že neměli tušení, jak jejich finanční neznalost ovlivnila jejich rodinu.
Žáci mohou také dospět k tomu, že jejich rodinný rozpočet je nevyrovnaný neboli že měsíční příjmy jsou nižší než měsíční náklady. I to je v pořádku. Důležité je, aby si žáci uvědomili, že je nutné počítat i mimo hodiny matematiky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.