Odborné články Základní vzdělávání LES OUTILS SCOLAIRES (A1)
Odborný článek

LES OUTILS SCOLAIRES (A1)

21. 11. 2023
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Anotace

Tato výuková aktivita slouží k rozšíření nové slovní zásoby na téma „školní pomůcky“. Zároveň se žáci seznámí s výukovou platformou Genial.ly. Jedná se o užitečnou aplikaci pro tvorbu kreativního a interaktivního obsahu. Uživatelé mohou vytvářet prezentace, infografiky, plakáty, hry a další multimediální projekty pomocí šablon a funkcí, které umožňují snadné přidávání textů, obrázků, videí a interaktivních prvků.

Cíl

 Vzdělávací cíle:

  • Žáci a žákyně aktivně popíšou novou slovní zásobu (školní pomůcky / předložky).
  • Věty budou schopni vytvořit i v záporu.
  • Odpoví na jednoduché otázky typu: Co máš na lavici? Co je pod lavicí? Co je v penálu? Co není v penálu?
  • Dokážou vytvořit v aplikaci Genial.ly interaktivní pomůcku (krabici) pro nácvik tvoření kladných a záporných vět.

Tematické okruh: škola a školní pomůcky

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročníky víceletých gymnázií

Věková skupina: 7. ročník (12–13 let)

Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)

Očekávané výstupy:

  • Žáci a žákyně se obeznámí s novou slovní zásobou (školní pomůcky).
  • Procvičí si výslovnost jednotlivých slov a jejich použití ve větách.
  • Zopakují si také základní předložky.
  • Naučí se používat aplikaci pro tvorbu interaktivních vizualizačních materiálů (Genial.ly)

Časová dotace: 45 minut (výuka), 25 minut (příprava)

Pomůcky: mobil, notebook, připojení k internetu

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Žáci a žákyně umí použít ve větách slovesa 1. slovesné třídy (typ –ER), nepravidelná slovesa být a mít.
  • Vyjadřují zápor pomocí dvou záporných částic „ne…pas“.
  • Používají základní předložky (nad, pod, před, za, vpravo, vlevo, v).
  • Umí pojmenovat základní barvy.
  • Ovládají základní typ tvoření přídavných jmen ženského rodu (přidáním -e).
  • Umí tvořit věty pomocí jednoho z nejdůležitějších výrazů ve francouzštině „Il y a“ (je, jsou, existuje, existují). Vědí, že po něm následuje nejčastěji neurčitý člen nebo číslovka nebo neurčité zájmeno.

Digitální:

  • Žáci a žákyně ovládají principy tvorby v jednoduchých vizualizačních aplikacích (např. Canva, PPT, Crello, ...).
  • Umí vytvořit prezentaci s jednoduchými animovanými prvky.
  • Vytváří interaktivní kvízy a hry.

Přínos využití digitálních pomůcek:

  • Žáci a žákyně zvládnou vytvořit animované vizuálně atraktivní materiály, které jim mohou pomoci rychleji a lépe si zapamatovat písemnou i fonetickou podobu nové slovní zásoby.
  • Budou umět přidávat a kombinovat ve vybrané šabloně (Box) různé typy obsahu (text, obrázky, fotografie, videa).
  • Naformátují texty, změní barvy, velikosti písma a další vizuální aspekty (například přidávání interaktivních prvků).
  • Po dokončení projektu budou umět projekt uložit a sdílet se spolužákem a učitelem. Poté kvalitně svůj výstup odprezentují. 

Metodická poznámka

Soubor těchto aktivit umožní učitelům zapojit do výuky co nejvíce dovedností s důrazem na mluvení, konverzaci a psaní. Nabízené aktivity využívají různé formy práce (plénum, práce ve dvojicích, individuální práce). 

  • Webinář v ČJ na Genial.ly zde.

Před hodinou:

Vizualizace nové slovní zásoby

Výstup ke stažení zde.

Postup práce s tímto materiálem:

  1. Vytisknout a zalaminovat – do jedné laminovací kapsy vložit dvě karty – obrázek s popisem + obrázek bez popisu (mužský rod – modrá barva, ženský rod – červená, množné číslo – černá).
Autor obrázku: Pavlína Jurzykowská

Karty učitel použije v úvodní části hodiny, poté je nechá na viditelném místě – na koberci (pokud žáci sedí do U nebo do kruhu) nebo na tabuli (pokud žáci sedí v lavicích v řadách). Tím budou mít žáci novou slovní zásobu v kuse na očích.

Ilustrační fotografie hotového materiálu.

POPIS VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY

EVOKACE

ÚLOHA 1: Jedna věta (5 minut)

AKTIVIZAČNÍ HRA

Zadání úkolu:

Vyhledej ve svém mobilu jednu fotografii, kterou umíš popsat alespoň jednou větou francouzsky.

Výukovým cílem je zopakovat starší slovní zásobu (zvířata, rodina, popis osoby). Učitel postupně žáky vyvolává a ti popisují jednou větou jedinou fotografii z galerie svého mobilu. Ostatní hádají, co je na fotografii.

 

ÚLOHA 2: Výukové karty (5 minut)

EVOKACE – 15 minut

Otázka: Jak byste pojmenovali novou lekci?

Učitel umístí na koberec před žáky papírové karty s obrázky a popisy školních pomůcek. Žáci říkají nápady, jak se asi bude dnešní téma hodiny jmenovat. Učitel zapíše název hodiny na tabuli.

Všechny karty s popisem ve FRJ učitel rozloží před žáky.

Žáci se postupně učí správnou výslovnost a slovíčka neustálým opakováním. Probíhá oprava výslovnosti. Čtení s určitým, poté s neurčitým členem. V jednotném, poté v množném čísle. Poté se učitel ptá na věc, která není na obrázku – žáci jsou nuceni odpovědět větou v záporu: „Na obrázku není pero, je to guma.“

 

Metodická poznámka:

Žáci si eventuálně mohou karty připravit i sami – v aplikaci Canva, v rámci rozvoje dalších digitálních kompetencí.  

Aplikaci najdete zde.

 

UVĚDOMĚNÍ

ÚLOHA 3: Virtuální krabice (25 min)

Na noteboocích nebo tabletech si žáci otevřou platformu Genial.ly. V obsahu aktivit vyhledají aplikaci Box. Budou vytvářet své vlastní krabice plné školních pomůcek – i se zvukovou stopou pro nácvik správné výslovnosti. Vyučující si ještě před hodinou takovou aplikaci v Genial.ly připraví (nebo použije ukázku). Jedná se o animování interaktivní krabice, do které žáci nakličují školní pomůcky a poté vše namluví pomocí funkce „record“. Tím si procvičí správnou výslovnost i tvoření otázek pomocí výrazu IL Y A (je, jsou). 

Autor obrázku: Pavlína Jurzykowská

Zadání pro žáky:

  1. Pomocí e-mailu se žáci a žákyně nejdříve zaregistrují v bezplatné verzi aplikace Genial.ly.
  2. Vyberou šablonu Box.
  3. Do jednotlivých záložek přidávají fotografie nebo obrázky školních pomůcek, otázku „Co je v krabici“ (ve FRJ) ve formě nadpisu a stopu se správnou výslovností (funkce „record“).
  4. Postupně vytvoří 5 krabic, které budou náhodně ukrývat jednu nebo více školních pomůcek.
  5. Mohou přidat i odkazy, tedy tlačítka nebo další prvky, které umožní interakci – spustit zvuk, nalistovat další stranu atd.
  6. Po dokončení projektu žáci a žákyně svůj výstup uloží na serveru Genial.ly nebo ho stáhnou ve formě souboru pro offline použití.
  7. Na závěr si žáci a žákyně „své krabice“ nasdílejí do některé z platforem třídního managementu, které učitel využívá (Teams, Gcr, Padlet, …).

 

ÚLOHA 4: „Co mám v krabici?“ (10 minut)

Učitel rozdělí žáky do dvojic. Společně si pak zahrají v Genial.ly svoji  vlastní hru „Virtuální krabice“.

Zadání pro žáky:

  1. Za každou uhodnutou pomůcku získáváš bod.
  2. Za každou špatně vyslovenou pomůcku o bod přicházíš.
  3. Kdo získá nejvíce bodů, vyhrává.
  4. Učitel poté vybere nejlépe vyrobenou „krabičku“ – za odměnu ji použije na úvod příští hodiny.

 

REFLEXE

Úloha 5 – „Aktivita v kruhu – slovo/překlad/otázka/odpověď“

Závěr hodiny je ideálním časem na krátkou hru, ve které si žáci zopakují novou slovní zásobu.

Zadání pro žáky:

  1. Žáci se postaví do kruhu.
  2. Jeden žák vybere libovolné slovo ze „školních pomůcek“ a řekne ho česky, druhý ho přeloží do francouzštiny, třetí s tímto slovem utvoří otázku a čtvrtý na otázku odpoví, pátý pak řekne nové slovo atd.

Zdroje:

  • Aplikace: Genial.ly
  • Aplikace: https://www.canva.com/
  • Halík, Petr: Tipy a triky pro výuku cizích jazyků, Grada Publishing a.s., Praha 2021
  • Sieglová, Dagmar: Konec školní nudy, Didaktické metody pro 21. století, Grada Publishing a.s., Praha 2019

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Ze své vlastní zkušenosti vím, že během třetí hodiny už má většina žáků slovní zásobu osvojenou. Od té chvíle opakuji v hodinách (i nepravidelně, s časovým odstupem) už pouze pomocí té strany karet, která neobsahuje francouzský výraz. Do hodin si sady karet beru náhodně – věnuji tomu úvod hodiny (2–3 minuty). Žáci tím neustále oprašují mnohdy i starou slovní zásobu. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě