Vzdělávací cíle:
Tematické okruh: škola a školní pomůcky
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročníky víceletých gymnázií
Věková skupina: 7. ročník (12–13 let)
Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)
Očekávané výstupy:
Časová dotace: 45 minut (výuka), 25 minut (příprava)
Pomůcky: mobil, notebook, připojení k internetu
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Přínos využití digitálních pomůcek:
Metodická poznámka
Soubor těchto aktivit umožní učitelům zapojit do výuky co nejvíce dovedností s důrazem na mluvení, konverzaci a psaní. Nabízené aktivity využívají různé formy práce (plénum, práce ve dvojicích, individuální práce).
Před hodinou:
Vizualizace nové slovní zásoby
Výstup ke stažení zde.
Postup práce s tímto materiálem:
Autor obrázku: Pavlína Jurzykowská |
Karty učitel použije v úvodní části hodiny, poté je nechá na viditelném místě – na koberci (pokud žáci sedí do U nebo do kruhu) nebo na tabuli (pokud žáci sedí v lavicích v řadách). Tím budou mít žáci novou slovní zásobu v kuse na očích.
Ilustrační fotografie hotového materiálu. |
POPIS VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY
EVOKACE
ÚLOHA 1: Jedna věta (5 minut)
AKTIVIZAČNÍ HRA
Zadání úkolu:
Vyhledej ve svém mobilu jednu fotografii, kterou umíš popsat alespoň jednou větou francouzsky.
Výukovým cílem je zopakovat starší slovní zásobu (zvířata, rodina, popis osoby). Učitel postupně žáky vyvolává a ti popisují jednou větou jedinou fotografii z galerie svého mobilu. Ostatní hádají, co je na fotografii.
ÚLOHA 2: Výukové karty (5 minut)
EVOKACE – 15 minut
Otázka: Jak byste pojmenovali novou lekci?
Učitel umístí na koberec před žáky papírové karty s obrázky a popisy školních pomůcek. Žáci říkají nápady, jak se asi bude dnešní téma hodiny jmenovat. Učitel zapíše název hodiny na tabuli.
Všechny karty s popisem ve FRJ učitel rozloží před žáky.
Žáci se postupně učí správnou výslovnost a slovíčka neustálým opakováním. Probíhá oprava výslovnosti. Čtení s určitým, poté s neurčitým členem. V jednotném, poté v množném čísle. Poté se učitel ptá na věc, která není na obrázku – žáci jsou nuceni odpovědět větou v záporu: „Na obrázku není pero, je to guma.“
Metodická poznámka:
Žáci si eventuálně mohou karty připravit i sami – v aplikaci Canva, v rámci rozvoje dalších digitálních kompetencí.
Aplikaci najdete zde.
UVĚDOMĚNÍ
ÚLOHA 3: Virtuální krabice (25 min)
Na noteboocích nebo tabletech si žáci otevřou platformu Genial.ly. V obsahu aktivit vyhledají aplikaci Box. Budou vytvářet své vlastní krabice plné školních pomůcek – i se zvukovou stopou pro nácvik správné výslovnosti. Vyučující si ještě před hodinou takovou aplikaci v Genial.ly připraví (nebo použije ukázku). Jedná se o animování interaktivní krabice, do které žáci nakličují školní pomůcky a poté vše namluví pomocí funkce „record“. Tím si procvičí správnou výslovnost i tvoření otázek pomocí výrazu IL Y A (je, jsou).
Autor obrázku: Pavlína Jurzykowská |
Zadání pro žáky:
ÚLOHA 4: „Co mám v krabici?“ (10 minut)
Učitel rozdělí žáky do dvojic. Společně si pak zahrají v Genial.ly svoji vlastní hru „Virtuální krabice“.
Zadání pro žáky:
REFLEXE
Úloha 5 – „Aktivita v kruhu – slovo/překlad/otázka/odpověď“
Závěr hodiny je ideálním časem na krátkou hru, ve které si žáci zopakují novou slovní zásobu.
Zadání pro žáky:
Zdroje:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Ze své vlastní zkušenosti vím, že během třetí hodiny už má většina žáků slovní zásobu osvojenou. Od té chvíle opakuji v hodinách (i nepravidelně, s časovým odstupem) už pouze pomocí té strany karet, která neobsahuje francouzský výraz. Do hodin si sady karet beru náhodně – věnuji tomu úvod hodiny (2–3 minuty). Žáci tím neustále oprašují mnohdy i starou slovní zásobu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.