V aplikaci Polypad ve složce Algebra pod záložkou Algebra Tiles najdeme algebraické dlaždice, které jsou užitečné při výuce mnohočlenů a algebraických výrazů. Algebraické dlaždice pomohou žákovi s vizualizací matematických konceptů při práci s mnohočleny, jako je sčítání a odčítání, a zároveň podporují geometrickou představivost. K aktivitě je připravena sada příkladů, které mohou žáci buď řešit sami, nebo společně s učitelem. V následujícím textu jsou ukázková řešení konkrétních příkladů.
Algebraické dlaždice se skládají z šesti následujících dlaždic:
1. Algebraické dlaždice |
Autor díla: Veronika Procházková |
Na začátku hodiny v rámci evokace je vhodné s žáky diskutovat o geometrickém významu jednoduchých výrazů s proměnnou, např.\[ x^{2} \] představuje čtverec se stranou délky\[ x \]. Co představuje výraz\[ xy \]? A co teprve\[ 2xy \]?
K aktivitě je připravena sada příkladů, které mohou žáci buď řešit sami, nebo společně s učitelem. V následujícím textu jsou uvedeny vzorové příklady ke sčítání a odčítání mnohočlenů v dané aplikaci. V příloze je pro žáky připraven pracovní list s vhodnými příklady.
Vzorový příklad:\[ (3x^{2}+y+1)+(x^{2}+2y+1) \]
Připravíme si všechny potřebné dlaždice:
2. Vzorový příklad |
Autor díla: Veronika Procházková |
Přeskládáme stejné dlaždice k sobě a sečteme:
3. Vzorový příklad |
Autor díla: Veronika Procházková |
Výsledek:\[ (3x^{2}+y+1)+(x^{2}+2y+1)=4x^{2}+3y+2 \]
Vzorový příklad:\[ (3x^{2}+y+1)-(x^{2}-2y-2) \]
Připravíme si dané dlaždice:
4. Vzorový příklad |
Autor díla: Veronika Procházková |
Protože odčítáme, u druhého mnohočlenu je nutné změnit znaménka. V aplikaci Polypad změníme znaménka u konkrétních dlaždic tak, že klikneme na konkrétní dlaždici a poté na tlačítko Negate.
5. Vzorový příklad |
Autor díla: Veronika Procházková |
Nyní už jen vhodně přesuneme dlaždice k sobě a sečteme:
6. Vzorový příklad |
Autor díla: Veronika Procházková |
Výsledek:\[ (3x^{2}+y+1)-(x^{2}-2y-2)=2x^{2}+3y+3 \]
V průběhu hodiny žák zkouší několik různých izolovaných modelů, jakmile dojde k modelu generickému, žák dokáže sčítat a odčítat mnohočlen. Kontrola pracovního listu může probíhat buď opět s učitelem pomocí dataprojektoru, nebo ve dvojicích.
Na začátek hodiny doporučuji zkusit s žáky pár jednoduchých příkladů přes dataprojektor a poté nechat žáky pracovat samostatně nebo ve dvojicích.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.