Pomoci žákům pochopit koncept procent a to, jak se používají v reálném světě.
Naučit žáky hledat procentní slevy na internetu a analyzovat různé nabídky produktů a služeb s procentuálními úsporami.
1. Žák provede hledání procentních slev na internetu:
2. Žák analyzuje a porovnává různé nabídky:
3. Žák prezentuje své výsledky a diskutuje s ostatními:
4. Žák reflektuje a aplikuje naučené dovednosti:
Časová dotace: Celkově 45 minut
Popis vzdělávací aktivity
1. Úvod (5 minut):
2. Návod k výzkumu (10 minut):
3. Vyhledávání a analýza (15 minut):
4. Prezentace výsledků (10 minut):
5. Reflexe (5 minut):
Tato aktivita umožňuje žákům aktivní zapojení do hledání a analýzy procentních slev na internetu, což rozvíjí jejich matematické, finanční a digitální dovednosti. Prezentace a diskuse s ostatními žáky podporují jejich komunikační schopnosti a umožňují sdílet své poznatky s ostatními. Nakonec žáci reflektují své zkušenosti a zvažují praktické uplatnění naučených dovedností ve svém každodenním životě.
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Ukázka zadání
Najděte na internetu ceny potravin pro rodinu Novákových, aby jejich nákup stál co nejméně korun. Víte, že máte k dispozici tisíc korun (1 000 Kč).
Nákup musí splňovat následující požadavky:
Maminka má ráda k snídani kávu s mlékem, tatínek černý čaj a Pepíček chce pomerančový džus. Všichni budou mít vajíčka, šunku a maminka jednu housku, tatínek a Pepíček každý housky dvě. K obědu si uvaří těstoviny s uzeným masem a k večeři si dají chléb s máslem, se sýrem, rajčetem a k odpolední svačině mají rádi sušenky „esíčka“. Nezapomeňte na pitný režim pro rodinu Novákových.
Uvádějte vždy do záznamového archu / Excelu cenu před slevou, výše slevy v Kč a procentech a cenu po slevě.
Můžete vytvořit takto i recept na bábovku, ať najdou recept a ingredience.
Jiná možnost je najít dovolenou nebo boty, které jsou mezi žáky oblíbené, ukázat jim procenta i na vyšších částkách a propojit to více s finanční matematikou a většími výdaji.
K hledání cen doporučuji např. tuto stránku: https://www.akcniceny.cz/zbozi/sk-potraviny/.
Dávám sem QR kód na tento odkaz, aby žáci nemuseli přepisovat webovou stránku.
QR kód - akční ceny |
Autor díla: Kateřina Kašparová |
Vzor tabulky pro vyplňování cen produktů |
Autor díla: Kateřina Kašparová |
Metodická poznámka
Žák by měl znát pojem procenta a jeho výpočet. Žáci umí procenta velmi dobře používat ve vztahu k nakupování a případnému ušetření peněz.
Jestliže mají žáci problémy nalézt slevy na internetu, je vhodné jim doporučit přímo stránky, na kterých slevy naleznou.
Podstatné je, aby žáci zapisovali i počáteční cenu produktu, slevu a koncovou cenu.
Při zavedení této aktivity je dobré vysvětlit žákům účel a cíl této činnosti, aby pochopili, proč je důležité hledat procentní slevy online. Učitel by měl zdůraznit význam kritického myšlení při hodnocení nabídek a zároveň podpořit žáky k vzájemné spolupráci při sdílení informací a diskuzi.
V průběhu aktivity by měl učitel aktivně sledovat práci žáků a být připraven na poskytnutí potřebného vedení a podpory. Po ukončení aktivity je vhodné provést reflexi společně se žáky, aby si uvědomili, co se naučili a jak mohou využít tuto dovednost v reálném životě.
Přínos využití digitálních technologií
Žáci se učí efektivně vyhledávat informace na internetu, filtrovat relevantní údaje a analyzovat různé nabídky s procentními slevami. Tím se zlepšuje jejich schopnost pracovat s digitálními zdroji a vyhodnocovat jejich důvěryhodnost.
Žáci se setkávají s vyhledávači a webovými stránkami. Výběr správných klíčových slov a využívání vhodných nástrojů pro hledání nabídek rozvíjí jejich schopnost efektivně využívat digitální technologie.
Žáci rozumí nejlépe procentům ve vztahu k penězům, je to pro ně známé a každý žák se s procenty v reálném životě setkal. Náročnější je pro žáky vyhledávání konkrétních cen a poté zápis do MS Excel. Zde je na zvážení učitele, zda budou žáci psát zjištěná data na papír, nebo právě do MS Excel.
Procenta žáky baví, neboť jsou pro ně reálně použitelná a dovedou si pod nimi představit reálné situace jejich aplikace.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.