Žák/žákyně
Sestavování rovnic nebo jejich soustav při řešení slovních úloh a efektivní využívání matematických aplikací k jejich numerickému řešení.
Zapojení digitálních technologií do fáze výpočtů při řešení slovních úloh zkrátí čas potřebný k numerickému vyřešení a poskytne větší prostor například k diskusi o různých postupech řešení zadaných úloh, k navýšení počtu procvičovaných příkladů, k řešení úloh s méně oblíbenými číselnými hodnotami (zlomky, desetinná čísla, iracionální čísla) a především k zaměření se na nejslabší žáky.
Aktivitu lze využít na základní i střední škole, liší se pouze náročnost slovních úloh. Použití aplikace Photomath je omezeno minimálním věkem 13 let. Také délka doby realizace aktivity je na uvážení učitele. Může tímto způsobem s žáky pracovat 15 minut nebo celou jednu hodinu, či více vyučovacích hodin. Aktivita je dobře realizovatelná i při tandemové výuce.
Dopředu zadáme žákům za domácí úkol stažení jedné z nabízených aplikací do mobilního telefonu.
Ve škole zjistíme možnost připojení žákovských mobilních telefonů k internetové síti (nejlépe přes Wifi).
Neopomeňme při řešení slovní úlohy požadovat od žáků odhad číselného výsledku.
Žáky rozdělíme do tří skupin. První skupinu tvoří ti, kterým dělají slovní úlohy největší potíže. Ve druhé budou zastoupeni žáci schopni dobře analyzovat informace z textu a sestavit správně rovnici (rovnice), ale chybující při algebraickém řešení rovnic (soustav rovnic). Třetí, poslední skupinou, jsou žáci, kteří jsou zvyklí pracovat samostatně a lze jim zadat i obtížnější slovní úlohy, případně požadovat různé způsoby řešení. Také druhá skupina pracuje samostatně, při využití zmíněných matematických aplikací žáci zažívají vysoce ceněný úspěch z vyřešení slovních úloh. Aktivní činnost učitele cílí zejména k nejslabším žákům, se kterými je potřeba pracovat pomaleji, opakovaně vysvětlovat a pomoci se sestavováním rovnic.
Učitel si dopředu připraví podle svého uvážení a potřeby zadání slovních úloh pro tři výše zmíněné skupiny. Nejslabší žáci se posadí do lavic před tabulí.
Každý by měl mít ve svém mobilním telefonu staženu jednu z používaných aplikací (Microsoft Math Solver nebo Photomath). Ovládání potřebné činnosti je velmi jednoduché, potřebujeme skenovat zapsanou rovnici (soustavu rovnic). Obě aplikace nabízejí zaostřovací pole, jehož velikost lze tažením prstů upravit podle potřeby. Vyfotíme v sešitu napsanou rovnici (soustavu rovnic) tak, aby se vešla do ohraničení zaostřovacího pole. Po chvíli se zobrazí zadání a řešení rovnice (soustavy rovnic), obr. 1. Nápověda: https://blogy.rvp.cz/photomath/2023/07/05/i-seznameni-se-s-aplikaci-text-video/.
Žáky upozorníme na nutnou kontrolu zobrazené rovnice (soustavy rovnic) na displeji po vyfocení. Může se stát, že snímač chybně analyzuje písemný zápis v případě, je-li písmo žáka neúhledné.
Ukázkové úlohy byly zadány v rámci opakování v deváté třídě ZŠ. Všichni žáci plní postupně všechny zadané úlohy. Uvádíme pouze jediný způsob řešení každé úlohy.
https://photomath.com/en/privacypolicy
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.math&hl=cs
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microblink.photomath&hl=cs
Žáci s nadšením přijímají užití mobilní aplikace k vyřešení rovnic nebo jejich soustav. Někteří z nich odkrývají nabídku zobrazení kroků řešení rovnice (soustavy), čímž také poznávají algoritmické postupy.
Vybereme písemná zpracování zadaných úloh od všech žáků kromě těch, kterým jsme se věnovali v hodině nejvíce, a vybrané úlohy vhodně ohodnotíme. Počet vyřešených úloh se u jednotlivců liší. Vyučující by měl dopředu stanovit minimum. V některé z hodin je vhodné vybrat z každé skupiny žáka, který by ostatním prezentoval svůj způsob řešení dané slovní úlohy.
V případě, kdy žáci nejsou navyklí samostatně pracovat v tišší atmosféře, volíme k uskutečnění aktivity raději půlenou hodinu.
Pokud vyučující nezapojí žáky v jednotlivých skupinách k vzájemné spolupráci a pomoci, může pro něj být taková hodina náročná.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.