Žák/žákyně
Seznámení se s webovými stránkami SÚKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv) a NZIP (Národní zdravotnický informační portál), získání a zápis relevantní informace o paracetamolu, jeho dávkování i možném nebezpečí.
Efektivní vyhledávání dat a informací o chemické látce, porovnávání různých zdrojů a ověřování významnosti z nich získaných sdělení.
Videa obvykle nesledují žáci na svých zařízeních, probíhá společná videoprojekce. Pokud je škola vybavena PC a sluchátky pro každého žáka, mohou i videa zhlédnout individuálně.
Aktivitu můžeme obdobným způsobem využít také pro jiné druhy chemických látek, či skupin látek, o kterých se žáci na ZŠ učí, a s nimiž se v běžném životě setkávají. Například mýdla, vitaminy, sladidla (přírodní, syntetická), tuky (máslo, sádlo, rostlinné mazací tuky), barviva (inkousty a tuše).
Žákům zadáme první tři z uvedených úkolů a necháme je samostatně 20 minut pracovat. V dalších deseti minutách společně kontrolujeme a vyhodnocujeme splnění úkolů. Zdůrazníme existenci a význam webových stránek SÚKL a NZIP. Pak žákům promítneme tabulku ze zdroje v úkolu 4 a necháme je vyhledat potřebné informace. Následně pustíme dvě krátká videa, po každém poskytneme žákům čas na poznámky do sešitu. V posledních pěti minutách proběhne diskuze se žáky o úkolu č. 7.
Řešení
![]() |
1. Vzorec paracetamolu |
Autor díla: Hana Mahnelová |
Žáci aktivně a rychle vyhledávají informace, zpravidla využijí první nabízený zdroj. K řešení úkolu 2e. využívají raději poznámky v sešitě nebo učebnici. Při práci s tabulkou je potřeba žákům trochu pomoci. Velmi ochotně diskutují, proto je třeba počítat s rušnou atmosférou ve třídě a mírně ji usměrnit.
Možná je také alternativa zařadit videa po úkolu v bodě 1. Pak je třeba zohlednit čas následné diskuse vzhledem k tvorbě IL.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.