Základní informace
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií:
Ukázka efektivního využití aplikace Photomath a zároveň poukázání na možná kritická místa při práci s aplikací. Kritické zhodnocení vlastního postupu a především svého výsledku v porovnání s řešením příkladu pomocí aplikace Photomath.
Popis vzdělávací aktivity:
![]() |
1. Vypočtěte a rozložte na součin následující výraz |
Autor díla: Kateřina Kašparová |
Photomath umí „číst“ matematicky zadané příklady. Neví, že chceme upravit výraz na součin. A právě zde je místo, kde se žáci mohou zastavit a zamyslet se, popř. znejistět.
Pokud by však dali do Photomath výsledek z této aplikace, tedy 4y2 - 4, již by Photomath uvedl výsledek v součinovém tvaru.
![]() |
2. Rozklad algebraického výrazu |
Autor díla: Kateřina Kašparová |
![]() |
3. Vypočtěte a určete podmínky výrazu |
Autor díla: Kateřina Kašparová |
Photomath vyřešil výraz a zároveň uvedl podmínky neboli vyloučené hodnoty. Zde se žáci mohou pozastavit nad tímto používaným výrazem. Je to proto, že Photomath neumí znaménko „nerovná se“.
Vypočtený výsledek je ve jmenovateli uveden v součinu, oproti tomu Photomath uvádí výsledek s roznásobeným jmenovatelem. V tomto příkladu nebylo uvedeno, v jakém tvaru má být výsledek. Správně jsou tedy oba dva. A pokud si žáci otevřou postup řešení v aplikaci, naleznou tam oba dva výsledky.
Další související materiály:
Mám zkušenost, že žáci vnímají výsledek v součinovém tvaru a v roznásobeném jako odlišný. S aplikací umí často pracovat intuitivně, avšak problematické je pro ně hledat vlastní chyby pomocí aplikace, aniž by jim někdo druhý chybu našel. Je to pro ně však velmi přínosné. Učím žáky, aby si chyby vybarvovali a aby si zvýraznili pro ně kritická místa.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.