Žák/yně
Modelování, objevování a ověřování s využitím dynamického matematického softwaru GeoGebra.
GeoGebra – matematické aplikace. geogebra.org
Počítačové dynamické modelování jako nástroj učebních procesů experimentování, objevování a ověřování vlastností osové souměrnosti.
Na začátku hodiny vyučující dětem promítne vhodné obrázky několika reálných objektů, které mají společnou geometrickou vlastnost – jsou osově souměrné (např. listy stromů). Jeden z nich vybere a vloží jako obrázek do společného úložiště.
Úloha 1 má motivační charakter. Před realizací úlohy 3 je třeba společně diskutovat a zapsat na tabuli zjištění žáků o vlastnostech osové souměrnosti. Při jejím řešení společně s žáky zobecňujeme zjištěné poznatky, potvrzujeme či vyvracíme původní domněnky. V závěru shrneme důležitá fakta.
Není záměrem si v této hodině psát poznámky do sešitu.
Účinnější je aktivitu použít v půlené hodině. Více dětí se zapojí do diskuze.
1. Pravděpodobná osa souměrnosti listu. |
Autor díla: Hana Mahnelová |
2. Nabídka pro úpravu průhlednosti obrázku |
Autor díla: Hana Mahnelová |
3. Užití stopy objektu. |
Autor díla: Hana Mahnelová |
Pokračujeme v práci s obrázkem z úkolu 2.
4. Výběr nástroje k ověření polohy. |
Autor díla: Hana Mahnelová |
5. Počítačové měření vzdáleností. |
Autor díla: Hana Mahnelová |
Žáci velmi rádi experimentují, motivační úloha splní svůj účel. Vkládání obrázku do nákresny může chvilku trvat. Záleží na hardwaru zařízení, velikosti obrázku a rychlosti připojení.
Potřebný čas na vypracování každé ze tří úloh je třeba dopředu odhadnout podle schopnosti žáků pracovat s programem GeoGebra. Pokud nestihneme se žáky v jedné hodině poslední bod třetí úlohy, nevadí. Navážeme na dnešní modelování v další hodině, kdy už situaci připomene jen ukázka vyučujícího. Žáci následně rýsují do sešitu.
Je také možné zadat žákům, aby co nejlépe nafotili reálné objekty s jednou osou souměrnosti, obrázek sdíleli ve společném úložišti v daném formátu (tím také rozvíjíme jejich digitální kompetence). Při realizaci výukové aktivity pak může každý žák pracovat podle pokynů v úkolu 1 se svým vlastním obrázkem.
Pokud máme ve třídě nadanější žáky, kteří se také lépe orientují v programu GeoGebra, nabídneme jim zkoumání vlastností vzoru a obrazu úseček, přímek, apod. v osové souměrnosti.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.