Odborné články Základní vzdělávání Vlastnosti osové souměrnosti
Odborný článek

Vlastnosti osové souměrnosti

12. 10. 2023
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Anotace

Systémy dynamické geometrie přímo vyzývají k badatelsky orientované výuce. Modelováním žáci zkoumají, objevují a ověřují vztahy a vlastnosti geometrických objektů (vzor–obraz) shodného zobrazení osová souměrnost, které následně využívají při ručních konstrukcích.

Cíl

Žák/yně

  • modelováním v dynamickém prostředí specializovaného programu GeoGebra objevuje a formuluje hypotézy o vztazích mezi vzorem a obrazem v osové souměrnosti,
  • aktivně pracuje s odbornými pojmy vzor, obraz, osa souměrnosti, samodružný bod,
  • využívá funkci pravého tlačítka myši ke skrytí souřadných os a mřížky, k úpravám nastavení vlastností objektu,
  • zkopíruje obrázek a vloží ho do nákresny,
  • používá nástroj Osová souměrnost k zobrazení útvaru v osové souměrnosti,
  • aktivně využívá nástrojů programu (Vztah mezi objekty, Vzdálenost) k ověřování svých hypotéz,
  • samostatně navrhne postup ručního sestrojení obrazu jednoduchého geometrického útvaru v osové souměrnosti.

Základní informace

  • Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, odpovídající ročník VG
  • Věková skupina: 12-13 let
  • Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
  • Tematický okruh: geometrie v rovině a v prostoru
  • Časová dotace:
    • Výuka: 1 vyučovací hodina
    • Příprava: 15 minut

K čemu aktivita směřuje

Modelování, objevování a ověřování s využitím dynamického matematického softwaru GeoGebra.

Pomůcky, hardware, software

  • Učitel/ka: PC s připojením na internet, dataprojektor, společné úložiště, GeoGebra Klasik 6
  • Žáci: PC s připojením na internet, GeoGebra Klasik 6

Zdroje

GeoGebra – matematické aplikace. geogebra.org

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Oborové
    • Žák/yně rozpozná osově souměrné útvary.
    • U souměrných útvarů s jednou osou souměrnosti najde osu.
  • Digitální
    • Základní orientace v prostředí programu GeoGebra (nákresna, panel nástrojů, příkazový řádek).
    • Žák/yně umí vložit bod, proložit dvěma body přímku.

Přínos využití digitálních technologií

Počítačové dynamické modelování jako nástroj učebních procesů experimentování, objevování a ověřování vlastností osové souměrnosti.

Metodická poznámka

Na začátku hodiny vyučující dětem promítne vhodné obrázky několika reálných objektů, které mají společnou geometrickou vlastnost – jsou osově souměrné (např. listy stromů). Jeden z nich vybere a vloží jako obrázek do společného úložiště.

Úloha 1 má motivační charakter. Před realizací úlohy 3 je třeba společně diskutovat a zapsat na tabuli zjištění žáků o vlastnostech osové souměrnosti. Při jejím řešení společně s žáky zobecňujeme zjištěné poznatky, potvrzujeme či vyvracíme původní domněnky. V závěru shrneme důležitá fakta.

Není záměrem si v této hodině psát poznámky do sešitu.

Účinnější je aktivitu použít v půlené hodině. Více dětí se zapojí do diskuze.

Úloha 1 – Modelování

  1. Otevřete si soubor s obrázkem. Obrázek zkopírujte do schránky (Ctrl+C).
  2. Otevřete webové stránky programu GeoGebra KlasiK 6 (https://www.geogebra.org/classic).
  3. Užitím nabídky pravého tlačítka myši skryjte v nákresně osy a zobrazení mřížky.
  4. Vložte obrázek ze schránky do nákresny (Ctrl+V).
  5. Pohybem bodů A, B, i uchopením objektu vyzkoušejte možnost změny velikosti a polohy obrázku.
  6. Umístěte další dva body (C a D) a jimi proložte přímku, která by mohla být osou souměrnosti listu.
  7. Podle potřeby změňte polohu bodů C, D tak, aby situace byla nejvěrohodnější, obr. 1. (Pro zvětšení kliněte na obrázek.)

    blablabla
    1. Pravděpodobná osa souměrnosti listu.
    Autor díla: Hana Mahnelová


  8. Pro další práci bude vhodné upravit průhlednost obrázku. Klikněte pravým tlačítkem myši a z nabídky vyberte poslední řádek Nastavení. V pravé části obrazovky se objeví nabídka karet. Vyberte kartu Barva (obr. 2).

    Otevření nabídky pro úpravu průhlednosti obrázku
    2. Nabídka pro úpravu průhlednosti obrázku
    Autor díla: Hana Mahnelová

     



  9. Pohybem puntíku nastavte hodnotu neprůhlednosti obrázku na méně, než polovinu tak, abyste viděli obrys útvaru.
  10. Zavřete pás karet.
  11. V nákresně sestrojte na obvodu listu nový bod, měl by se označit E. Užitím nástroje Osová souměrnost (třetí ikona zprava) sestrojte osově souměrný bod E/ (nejdříve klikněte na bod E, pak na přímku - osu). (Užitím nabídky Nastavení při kliknutí pravým tlačítkem myši můžete změnit barvu obou bodů, případně tento bod přejmenovat.)
  12. Při poloze kurzoru na bodu E klikněte pravým tlačítkem myši a vyberte Zobrazit stopu. Stejným způsobem zaktivujte stopu bodu E/. Při pohybu bodem E se hýbe také bod E/ a oba za sebou zanechávají grafickou stopu, obr. 3.

    Užití stopy objektu.
    3. Užití stopy objektu.
    Autor díla: Hana Mahnelová


  13. Pohybujte bodem E a sledujte chování bodu E/. Co o nich můžeme říci? Jaký vztah má jejich poloha vzhledem k přímce?

Úloha 2 - Vlastnosti osové souměrnosti - objevování

  1. Otevřete nové okno GeoGebry, známým způsobem skryjte osy a mřížku v nákresně.
  2. Sestrojte libovolnou přímku AB, budeme ji nazývat osa souměrnosti.
  3. Sestrojte nový bod tak, aby na přímce AB neležel, přejmenujte ho na bod M (užitím nabídky zobrazené při kliknutí pravým tlačítkem myši nebo přímo přepisem v algebraickém okně a stisknutím tlačítka Enter).
  4. Užitím nástroje programu Osová souměrnost zobrazte bod M (budeme mu říkat vzor) v osové souměrnosti podle přímky AB. Automaticky se označí M/, budeme ho nazývat obraz bodu M.
  5. Znovu modelujte různé polohy bodu M a zkoumejte chování jeho obrazu, bodu M/.

Úloha 3 -Vlastnosti osové souměrnosti - ověřování

Pokračujeme v práci s obrázkem z úkolu 2.

  1. Sestrojte přímku, která prochází vzorem a obrazem, tedy body M a M/. Její polohu vzhledem k ose souměrnosti ověřte pomocí nástroje Vztah mezi objekty z nabídky čtvrté ikony zprava (obr. 4), klikněte nejprve na jednu přímku, poté na druhou. Objeví se nové okno s odpovědí.

    Výběr nástroje k ověření polohy.
    4. Výběr nástroje k ověření polohy.
    Autor díla: Hana Mahnelová

     

  2. Zjistěte vzdálenost bodů M a M/ od osy souměrnosti. Využijte opět nabídku čtvrté ikony zprava, tentokrát Vzdálenost, klikněte na bod, poté na přímku. V obrázku se objeví číselně vyjádřená délka úsečky, obr. 5. Porovnejte obě vzdálenosti.

    Počítačové měření vzdáleností.
    5. Počítačové měření vzdáleností.
    Autor díla: Hana Mahnelová


  3. Pohybujte vzorem (bod M) a sledujte, jaké vlastnosti se mění.
  4. Co se stane, když umístíme vzor na osu souměrnosti?
  5. Víte, jak sestrojíme ručně s užitím rýsovacích potřeb obraz bodu v osové souměrnosti? Vyzkoušejte do sešitu.

 

 

Reflexe

Žáci velmi rádi experimentují, motivační úloha splní svůj účel. Vkládání obrázku do nákresny může chvilku trvat. Záleží na hardwaru zařízení, velikosti obrázku a rychlosti připojení.

Potřebný čas na vypracování každé ze tří úloh je třeba dopředu odhadnout podle schopnosti žáků pracovat s programem GeoGebra. Pokud nestihneme se žáky v jedné hodině poslední bod třetí úlohy, nevadí. Navážeme na dnešní modelování v další hodině, kdy už situaci připomene jen ukázka vyučujícího. Žáci následně rýsují do sešitu.

Je také možné zadat žákům, aby co nejlépe nafotili reálné objekty s jednou osou souměrnosti, obrázek sdíleli ve společném úložišti v daném formátu (tím také rozvíjíme jejich digitální kompetence). Při realizaci výukové aktivity pak může každý žák pracovat podle pokynů v úkolu 1 se svým vlastním obrázkem.

Pokud máme ve třídě nadanější žáky, kteří se také lépe orientují v programu GeoGebra, nabídneme jim zkoumání vlastností vzoru a obrazu úseček, přímek, apod. v osové souměrnosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít