Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Tvorba komiksu online na příkladu starověkých památek
Odborný článek

Tvorba komiksu online na příkladu starověkých památek

Anotace

Během aktivity žáci s pomocí online nástroje vytvářejí vlastní komiks o životě ve vybrané starověké civilizaci, který se díky zadaným kritériím stává pro učitele možností k reflexi probrané látky.
  • V evokační fázi si žáci s pomocí brainstormingu společně připomenou, co všechno vědí o fungování společnosti ve starověkých civilizacích (lze také využít online aplikace Mentimeter nebo Slido), a seznámí se s cílem hodiny – vytvořit komiks o fungování starověké společnosti.
  • Před samotnou prací učitel s pomocí projektoru žákům ukáže základní funkce v online editoru (popisky uvádím v češtině, většina prohlížečů využívá automatický překlad nebo si jej žáci mohou sami nastavit), jako je vkládání scén a grafických objektů a jejich editace, důraz je potřeba dát na využití záložek „scény-historické“ a „scény-venkovní“ a „postavy-starověké“ a „postavy-zvířata“. Lze využít např. i „postavy-monstra“ nebo „postavy-mytologie“, ale příběh by měl odrážet historickou realitu. S pomocí přidaného objektu (např. budovy nebo postavičky) je dobré žákům ukázat, že je prostřednictvím přednastavených funkcí mohou opravdu široce upravovat, např. zmenšovat/zvětšovat, měnit barvy atd. Důležité jsou také popisky a bubliny, které jsou v záložce „bubliny“ a pro komiksy tvoří typické prvky.
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/
rozložení komiksu, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/
editace scén, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/
editace postavičky, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/

Rozpracovaný komiks se scénami: nákup otroků v Egyptě, prodej otroků v Římě, otrok u bohatého Římana doma, zdroj https://www.storyboardthat.com/

Autor díla: Pavel Žalský
  • Následně žáky seznámí s kritérii jejich práce, přičemž kritéria je dobré žákům rozeslat nebo je nechat promítnutá po celou dobu práce: 1. komiks každého žáka má alespoň tři políčka, 2. vybrané scény a postavičky jsou vhodné pro historickou realitu vybrané starověké civilizace, 3. příběh v komiksu zachycuje alespoň tři různé společenské vrstvy typické pro společnost vybrané starověké civilizace a ukazuje interakci mezi nimi.
  • Před zakončením práce v hodině je potřeba, aby žáci své obrázky v editoru s pomocí funkce PrtSc uložili do počítače, protože ukládání obrázků přímo přes online editor vyžaduje jejich registraci a poplatek. Obrázek mohou vložit např. do aplikace Malování nebo Word a odeslat vyučujícímu.
  • V následující hodině by měla navázat reflexe, kdy si žáci navzájem v menších skupinách představují a hodnotí s pomocí kritérií své komiksy, lze také vytvořit online nebo reálnou nástěnku jejich komiksů, např. v Padletu (připraveném a sdíleném učitelem), v němž jde zároveň hlasovat formou lajků či emotikonů a dopisovat komentáře.
  • Na úplném závěru doporučuji s pomocí Mentimetru nebo Slido vytvořit slovní mrak, do něhož žáci napíší každý sám za sebe tři klíčové informace o tom, jak podle nich žili lidé ve vybraných starověkých civilizacích.
  • Pokud žáci nemají editor vyzkoušený, může jim práce chvíli trvat a je někdy potřeba se k ní další hodinu vrátit – bezplatné využití editoru však znamená, že budou celý komiks dělat znovu. Na druhou stranu už však budou vědět jak a půjde jim to rychleji. Pokud o tématu něco vědí, není třípolíčkový komiks náročný na tvorbu.

  • Jestliže žákům vytvoříte hotový vzorový komiks, budou jej s velkou pravděpodobností napodobovat a získáte jen množství kopií vlastní práce.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků