Odborné články Základní vzdělávání Tvorba komiksu online na příkladu starověkých památek
Odborný článek

Tvorba komiksu online na příkladu starověkých památek

Anotace

Během aktivity žáci s pomocí online nástroje vytvářejí vlastní komiks o životě ve vybrané starověké civilizaci, který se díky zadaným kritériím stává pro učitele možností k reflexi probrané látky.
  • V evokační fázi si žáci s pomocí brainstormingu společně připomenou, co všechno vědí o fungování společnosti ve starověkých civilizacích (lze také využít online aplikace Mentimeter nebo Slido), a seznámí se s cílem hodiny – vytvořit komiks o fungování starověké společnosti.
  • Před samotnou prací učitel s pomocí projektoru žákům ukáže základní funkce v online editoru (popisky uvádím v češtině, většina prohlížečů využívá automatický překlad nebo si jej žáci mohou sami nastavit), jako je vkládání scén a grafických objektů a jejich editace, důraz je potřeba dát na využití záložek „scény-historické“ a „scény-venkovní“ a „postavy-starověké“ a „postavy-zvířata“. Lze využít např. i „postavy-monstra“ nebo „postavy-mytologie“, ale příběh by měl odrážet historickou realitu. S pomocí přidaného objektu (např. budovy nebo postavičky) je dobré žákům ukázat, že je prostřednictvím přednastavených funkcí mohou opravdu široce upravovat, např. zmenšovat/zvětšovat, měnit barvy atd. Důležité jsou také popisky a bubliny, které jsou v záložce „bubliny“ a pro komiksy tvoří typické prvky.
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/
rozložení komiksu, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/
editace scén, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/
editace postavičky, zdroj https://www.storyboardthat.com/
Autor díla: Pavel Žalský
rozložení obrázku, zdroj https://www.storyboardthat.com/

Rozpracovaný komiks se scénami: nákup otroků v Egyptě, prodej otroků v Římě, otrok u bohatého Římana doma, zdroj https://www.storyboardthat.com/

Autor díla: Pavel Žalský
  • Následně žáky seznámí s kritérii jejich práce, přičemž kritéria je dobré žákům rozeslat nebo je nechat promítnutá po celou dobu práce: 1. komiks každého žáka má alespoň tři políčka, 2. vybrané scény a postavičky jsou vhodné pro historickou realitu vybrané starověké civilizace, 3. příběh v komiksu zachycuje alespoň tři různé společenské vrstvy typické pro společnost vybrané starověké civilizace a ukazuje interakci mezi nimi.
  • Před zakončením práce v hodině je potřeba, aby žáci své obrázky v editoru s pomocí funkce PrtSc uložili do počítače, protože ukládání obrázků přímo přes online editor vyžaduje jejich registraci a poplatek. Obrázek mohou vložit např. do aplikace Malování nebo Word a odeslat vyučujícímu.
  • V následující hodině by měla navázat reflexe, kdy si žáci navzájem v menších skupinách představují a hodnotí s pomocí kritérií své komiksy, lze také vytvořit online nebo reálnou nástěnku jejich komiksů, např. v Padletu (připraveném a sdíleném učitelem), v němž jde zároveň hlasovat formou lajků či emotikonů a dopisovat komentáře.
  • Na úplném závěru doporučuji s pomocí Mentimetru nebo Slido vytvořit slovní mrak, do něhož žáci napíší každý sám za sebe tři klíčové informace o tom, jak podle nich žili lidé ve vybraných starověkých civilizacích.
  • Pokud žáci nemají editor vyzkoušený, může jim práce chvíli trvat a je někdy potřeba se k ní další hodinu vrátit – bezplatné využití editoru však znamená, že budou celý komiks dělat znovu. Na druhou stranu už však budou vědět jak a půjde jim to rychleji. Pokud o tématu něco vědí, není třípolíčkový komiks náročný na tvorbu.

  • Jestliže žákům vytvoříte hotový vzorový komiks, budou jej s velkou pravděpodobností napodobovat a získáte jen množství kopií vlastní práce.

 

Autor
Pavel Žalský

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.