PROJEKT: ZPRÁVIČKY
CÍL PROJEKTU |
Příprava vlastního textu a jeho sdělení prostřednictvím digitálních technologií |
ČASOVÁ DOTACE |
9–13 výukových hodin (2–3 dny) |
VĚKOVÁ KATEGORIE |
2.–3. ročník ZŠ, rozšíření pro 4. až 5. ročník ZŠ |
JAKÉ ČÁSTI DIGITÁLNÍ KOMPETENCE ŽÁCI V PROJEKTU ROZVÍJÍ? |
BĚHEM CELÉHO PROJEKTU ŽÁK:
|
CO JE K PROJEKTU POTŘEBA |
|
CO BY MĚLI ŽÁCI UŽ UMĚT? |
|
BLOK 1 – Seznámení s projektem, bezpečnost při práci, GDPR, digitální stopa (2 vyuč. hodiny)
EVOKACE (10 min) |
|
|
Žák se seznámí s tématem projektu a ujasní si jeho obsah. |
UVĚDOMĚNÍ (60 min) |
|
Diskutujeme o videu:
Rozšíření pro starší žáky: Objasníme žákům rozdíl mezi GDPR (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) a digitální stopou pomocí komiksu v https://osveta.nukib.cz/course/view.php?id=83 |
Žák se seznamuje s riziky a reflektuje je při využívání technologií při spolupráci, komunikaci a sdílení informací, v digitálním prostředí jedná eticky; odliší vlastní a cizí digitální obsah; používá-li cizí digitální obsah, uvede zdroj.
|
REFLEXE (20 min) |
|
|
|
METODICKÉ POZNÁMKY K 1. BLOKU |
|
Evokace: Učitel zapisuje brainstorming na tabuli. Uvědomění:
Reflexe: Volné psaní: https://www.ucenibezucebnic.cz/index.php?id=2907. Nabídneme žákům naši pomoc. Rozšíření pro 4. a 5. ročník – při dostatku času můžeme vysvětlit nahlášení nelegálního obsahu pomocí: https://www.stoponline.cz/cs/. K rozvoj digitální kompetence směřujeme při diskuzi o rizicích a při využívání digitálních technologií. |
BLOK 2 – Informace vs. dezinformace (2 vyučovací hodiny)
EVOKACE (20 min) |
|
|
|
UVĚDOMĚNÍ (45 min) |
|
|
Žák při řešení problému rozpozná potřebu informací; vyhledá je v doporučených zdrojích a posoudí jejich vhodnost pro řešení problému. |
REFLEXE (25 min) |
|
Shrnutí bloku:
|
|
METODICKÉ POZNÁMKY K 2. BLOKU |
|
Evokace: Uvědomění:
Rozvoj digitální kompetence je podporován, když… |
|
BLOK 3 – Profese hlasatele (2 vyučovací hodiny)
EVOKACE (20 min) |
|
|
|
UVĚDOMĚNÍ (45 min) |
|
|
Žák při školní práci využívá svěřená digitální zařízení a doporučené postupy při práci na nich.
|
REFLEXE (25 min) |
|
|
|
METODICKÉ POZNÁMKY K 3. BLOKU |
|
Evokace:
Uvědomění:
Rozvoj digitální kompetence je podporován při diskuzi o digitálním záznamu a projevech hlasatelů. Žáci by měli odhalit, jak navrženou technologii (videokameru, telefon) budou ovládat a jak můžou ovlivnit digitální obsah vlastním projevem. V případě, že tvorbu myšlenkové mapy realizují online, učí se využívat digitální technologie ke spolupráci. |
|
BLOK 4 – Společné plánování, tvorba oznámení (2 vyučovací hodiny)
EVOKACE (10 min) |
|
|
Žák při řešení problémů rozpozná potřebu práce s digitálním zařízením. |
UVĚDOMĚNÍ (75 min) |
|
Do každé dvojice rozdáme tablet.
|
Žáci při školní práci využívají svěřená zařízení a doporučené aplikace;
volí postupy, způsoby a prostředky pro vyhledávání informací. |
REFLEXE (5 min) |
|
|
Žák se za pomoci digitálních technologií vyjadřuje ke splnění stanovených cílů. |
METODICKÉ POZNÁMKY K 4. BLOKU |
|
Uvědomění:
|
|
BLOK 5 – Tvorba prostředí (1 vyučovací hodina)
EVOKACE (10 min) |
|
|
|
UVĚDOMĚNÍ (30 min) |
|
|
Žák uvede, jak mohou digitální technologie pomáhat;
Vytváří a upravují digitální obsah.
|
REFLEXE (5 min) |
|
|
|
METODICKÉ POZNÁMKY K 5. BLOKU |
|
Digitální kompetence je rozvíjena tím, že si žáci zkusí natočit nanečisto svůj projev. Získají povědomí o důležitosti využití digitálních technologií pro praktický život. Snadno si vyzkouší naplánovanou činnost a stejně snadno ji můžou opravit, což by bez digitálních technologií bylo obtížnější. Při přípravě prostředí pro natáčení se zamyslí nad vhodnými technickými parametry pro vznik videa. |
|
BLOK 6 – Nahrávání (2 vyučovací hodiny)
EVOKACE (20 min) |
|
|
|
UVĚDOMĚNÍ 50 min |
|
|
Žák vytváří jednoduchý digitální obsah; zachycuje skutečnosti ze svého okolí a vyjadřuje své představy i za pomoci digitálních technologií;
rozumí významu digitálních technologií pro lidskou společnost;
ukládá informace tak, aby je znovu našel. |
REFLEXE (20 min) |
|
Diskuze: Jak proběhlo natáčení, co se povedlo? Co by šlo udělat lépe?
|
|
METODICKÉ POZNÁMKY K 6. BLOKU |
|
|
BLOK 7 – Práce s videozáznamem – rozšiřující, pro starší žáky (3 vyučovací hodiny)
EVOKACE (20 min) |
|
Diskuze – V jakém programu bychom mohli videozáznam zkompletovat?
|
|
UVĚDOMĚNÍ (100 min) |
|
|
Žák vytváří a upravuje jednoduchý digitální obsah.
|
REFLEXE (15 min) |
|
|
|
METODICKÉ POZNÁMKY K 7. BLOKU |
|
Digitální kompetence je rozvíjena při práci s vybranou aplikací. Žáci si osvojují dovednosti, které následně mohou využít při práci s podobnými aplikacemi. Při návrhu grafické úpravy, titulků apod. se učí upravovat vytvořený digitální obsah. |
|
BLOK 8 – Závěrečné vyhodnocení, sdílení digitálního obsahu (1 vyučovací hodina)
EVOKACE (10 min) |
|
Sdílení Kde bychom mohli naše zpravodajství zveřejnit? |
|
UVĚDOMĚNÍ (20 min) |
|
|
Žák uvede, jak mohou digitální technologie pomáhat;
zapojuje se do života školy (také) pomocí digitálních technologií. |
REFLEXE (15 min) |
|
Přínos digitálních technologií
Časová osa – Umístěte kartičku/kamínek/značku, barevně označte část časové osy k té části projektu, která vás nejvíc bavila / byla nejnáročnější / při které jste se toho nejvíc naučili. |
Žák samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost a kdy využije. |
METODICKÉ POZNÁMKY K 8. BLOKU |
|
|
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.