Autor |
Michaela Rejnová ZŠ a ZUŠ Jesenice, michaela.rejnova@seznam.cz |
Typ materiálu |
učebnice / aplikace / nákres / video / audio / webinář / pracovní list / test / cvičení / článek |
Škola |
dle stupně a typu: mateřská škola / základní škola ( 2. stupeň) / střední odborná škola / střední odborné učiliště / gymnázium / … |
Ročník |
od 8. třídy výše (SketchUp je doporučován pro žáky od črtnácti let) |
Metody |
projektová výuka |
Vzdělávací obor:
Tematický okruh:
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Pomůcky, hardware a software:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií
Zadání učitele pro žáky:
Vytvoř flexibilní prostor (lze upravovat umístění nábytku – židlí a stolů, tabulí), který obsahuje 6 učicích zón:
ZKOUMEJ! – tablety pro získávání informací, laboratoř
PREZENTUJ! – interaktivní tabule, flipchart, …
ZAPOJ SE! – aktivní výuku podporují hlasovací zařízení
VYTVÁŘEJ! – audiovizuální technika, software pro tvorbu podcastů, prezentací nebo videí
SPOLUPRACUJ! – interaktivní tabule, myšlenkové mapy, zaznamenávání nápadů
ROZVÍJEJ SE! – neformální učení a sebehodnocení, ale také relaxace
+ Napadají tě nějaké další zóny, které ti tu chybí? Můžeš přidat vlastní zónu, jinou ubrat.
Postup: 1. část – návrh půdorysu
1. Seznam se s Future Classroom Lab (třídou budoucnosti):
https://fcl.eun.org/about – zde si prohlédni třídu ve 3D modelu. https://drive.google.com/file/d/1MB-XMIN0xHLDQ4BS6gJ6HHIzH4baiie9/view?usp=sharing – zde si prostuduj, co se v jednotlivých zónách odehrává, jak jsou vybavené a jak velké.
2. Zamysli se nad třídou budoucnosti podle svých představ.
Vymysli jednu či dvě další zóny, které by mohly pomoci ve tvém učení.
Zóny pojmenuj podle toho, co se v nich dělá, k čemu slouží.
3. Nyní si dej pauzu. Zavři oči, jestli chceš, a představ si třídu podle svého návrhu, ve které ti bude dobře. V duchu se svou třídou procházej. Dívej se na všechny detaily kolem sebe, co je kde umístěno, jaké to má tvary, barvy, zvuky a jiné. Představuj si jednotlivé zóny ve třídě.
4. Vezmi si papír, tužku, pastelky a navrhni svou vlastní třídu, která obsahuje 6 učicích zón. Návrh kresli v pohledu seshora. Jak bude vypadat stůl, židle, notebook při pohledu shora? Podívej se na půdorysy tříd, co se jak zakresluje, a načrtni do svého návrhu vybavení podle tohoto návodu pro zakreslování nábytku:
5. Podíváme se teď na rozměry jednotlivých zařízení ve třídě. Vezmi si pravítko a změř, jak je velká tvá levice, židle, tabule, nástěnka a jiné.
Půdorysy je třeba kreslit v určitém měřítku. Většinou se používá měřítko 1 : 50.
Víš, co to znamená?
6. Zapiš rozměry alespoň 4 vybavení ve třídě v m a cm:
Vedle nich napiš, kolik centimetrů budou mít na obrázku ve tvém měřítku:
vybavení |
m × m |
cm × cm |
cm × cm v M 1 : 50 |
cm × cm v M 1 : 20 |
např. stůl pro jednoho |
0,7 × 0,5 |
70 × 50 |
1,4 × 1 |
3,5 × 2,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Podívej se na vzorový obrázek třídy v měřítku a porovnej své rozměry v tabulce. Shodují se? Pokud ne, rozměry v tabulce oprav.
8. Vezmi pravítko, kružítko, tužku a na čtvrtku narýsuj obrázek své třídy v měřítku, doporučuji měřítko 1 : 50.
Nezapomeň přikreslit okna, dveře, světlo, IT vybavení (rozměry si opět ověř ve své třídě a na obrázku jiné třídy). Můžeš si také nakreslit a vystřihnout jednotlivé vybavení třídy a posouvat s ním po půdorysu třídy, abys zjistil/a, kam se co vejde nejlépe. Výsledný návrh nazvi NÁVRH 2.
9. Na závěr si vyber bílou či jinak barevnou čtvrtku. Vezmi pastelky, fixy, barvy a štětce podle své preference a barevně či jinak výtvarně dotvoř svůj návrh. Doplň jej o tabulku místností:
Příklad tabulky místností
Místnost číslo |
Účel místnosti |
Rozměry (mxm) |
Plocha (m2) |
---|---|---|---|
1 |
učebna |
6m x 4m |
24 m2 |
2 |
relaxační zóna |
3m x 3m |
9 m2 |
10. Svůj obrázek naskenuj a ulož do Google učebny či na sdílený školní disk.
Postup: 2. část – 3D modelování ve SketchUp
Tento program se používá pro navrhování prostorů, objektů, budov ve 3D. V návrhu jsou objekty v prostoru. Je to intuitivní program, ve kterém potřebuješ znát klávesové zkratky, převody na palce a anglické názvy. To vše si lze dohledat na internetu (zkratky, převody jednotek, překladač).
Nejprve si otevři webovou stránku:
https://www.sketchup.com/plans-and-pricing/sketchup-free
Zadej Start modeling, poté se přihlaš pomocí své školní adresy.
Alternativně lze zvolit Tinkercad, ve kterém je také možné také 3D modelování se základními tvary, jen na jednodušší úrovni. Zde je nutné zadat také školní adresu a označit se jako student či učitel.
Seznam se s programem, vyzkoušej si, co lze dělat a jak. Experimentuj.
Následně si vlož (import) svůj naskenovaný obrázek do půdorysu (pohled shora).
Podle svého návrhu vytvoř 3D model.
Udělej snímky svého 3D modelu, exportuj do obrázků.
Vytvoř tabulku nábytku (např. v Excelu, Wordu či jiné programu).
V grafickém editoru vlož na jednu stránku obrázek své učebny, tabulku nábytku, popisky k svému obrázku s pojmenovanými zónami, své jméno a název své učebny.
Vlož výsledný projekt do Google učebny či na sdílený školní disk.
Prezentuj svou „Třídu budoucnosti“.
Pozn.: Při vkládání 3D objektů je třeba dávat pozor na místo, kam se 3D objekt vložil. Je dobré používat chytací body, které ti pomohou vložit objekt do správné výšky.
Hodně štěstí při tvoření, měření, navrhování, kreslení a 3D modelování. M. R.
Příklady navržených učeben:
Autor díla: Michaela Rejnová |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.