Žák/Žákyně
Ukázka praktického využití ICT pro grafické znázornění, iniciaci a ověřování hypotéz, pro vytvoření vlastního dynamického počítačového modelu grafu lineární funkce a jeho využití k objevování souvislostí hodnot koeficientů a vlastností grafu lineární funkce.
Předpokládejme, že žáci zatím neznají pojem lineární funkce. V materiálu pro zjednodušení celé situace uvažujeme konstantní funkci jako speciální případ lineární funkce.
Na konci každé úlohy by měla být provedena společná kontrola a formulace závěru.
Materiál obsahuje dvě úlohy, každý žák pracuje na svém PC nebo tabletu (v nouzi lze použít i mobilní telefon). Způsob samostatné nebo frontální práce volíme podle úrovně dovedností žáků pracovat s programem GeoGebra a jeho používanými nástroji.
Funkce \[ y=f(x) \] je dána tabulkou:
\[ x \] | \[ -4 \] | \[ -2 \] | \[ -1 \] | \[ 0 \] | \[ 1 \] | \[ 3 \] |
\[ f(x) \] | \[ -12 \] | \[ -6 \] | \[ -3 \] | \[ 0 \] | \[ 3 \] | \[ 9 \] |
1. Ověření polohy bodu na přímce |
Autor díla: Hana Mahnelová |
6. Prověřte všechny zbývající body.
7. V příkazovém řádku vidíme rovnici přímky. Porovnejte ji s vaším odhadovaným předpisem zadané funkce.
8. Sestrojili jste graf a našli předpis jedné, tzv. lineární, funkce.
Řešení
Jedná se o závislost \[ y=3x \].
Lineární funkcí nazveme každou funkci, která má předpis \[ y=ax+b \], kde čísla\[ a, b \] nazýváme koeficienty. Víme, že grafem je přímka. Vytvořte dynamický model grafu této funkce a zkoumejte vliv koeficientů na polohu přímky v souřadném systému. Využijte nástroj posuvník (druhá ikona zprava) a vyzkoušejte změnu nastavení jeho rozsahu i krokování.
2. Zobrazení posuvníků |
Autor díla: Hana Mahnelová |
Řešení
Když platí
\[ a<0\Rightarrow \]přímka „klesá“
\[ a=0\Rightarrow \]přímka je rovnoběžná s osou \[ x \]
\[ a>0\Rightarrow \]přímka „roste“
\[ b=0\Rightarrow \]přímka prochází počátkem soustavy souřadnic
První úlohu žáci mohou řešit samostatně. Druhou je lepší realizovat společně.
Vše podstatné žáci sami objeví. Je vhodné položit také otázku: „Za jakých podmínek přímka, jakožto graf lineární funkce, bude rovnoběžná s osou \[ y \]?“ Šikovní žáci správně odpoví, že nikdy. Ti nejlepší pak také zdůvodní, že už by se nejednalo o graf funkce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.