Odborné články Základní vzdělávání Graf lineární funkce a role koeficientů
Odborný článek

Graf lineární funkce a role koeficientů

Anotace

Žáci v prostředí programu GeoGebra modelují grafy lineárních funkcí, aktivně využívají posuvníky, s jejichž pomocí se grafy dynamicky mění. Na základě experimentování objevují souvislosti koeficientů v předpisu lineární funkce s polohou a sklonem jejího grafu vzhledem k souřadným osám.

Cíl

Žák/Žákyně

  • určí ze zadané tabulky souřadnice bodů grafu funkce a zadá je do příkazového řádku programu,
  • intuitivně stanoví předpis funkce zadané tabulkou,
  • vytvoří dynamický počítačový model se dvěma proměnlivými parametry,
  • využívá nástroj programu, kterým proloží dvěma body přímku,
  • aktivně používá nástroj programu Vztah mezi objekty k ověření hypotézy o polohových vztazích zobrazených geometrických objektů,
  • zobrazí v nákresně posuvník, podle potřeby změní jeho rozsah a krokování,
  • seznámí se s přímkou jako grafem lineární funkce,
  • využívá svůj dynamický počítačový model k experimentování, objevování a vytváření hypotéz,
  • objeví a zformuluje souvislost hodnot koeficientů s vlastnostmi grafu lineární funkce.

Základní údaje

  • Typ materiálu: pracovní list
  • Škola: základní (2. stupeň), gymnázium, střední škola
  • Věk žáků: 14-16 let
  • Metody: samostatná nebo frontální práce, modelování, objevování
  • Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
  • Tématický okruh: závislosti, práce s grafy
  • Časová dotace: 
    • Výuka: 30-45 minut
    • Příprava: 0

K čemu aktivita směřuje

  • k odhadu předpisu zadané lineární závislosti proměnných,
  • k aktivnímu využívání ověřovacího nástroje programu Vztah mezi objekty k potvrzení či vyvrácení hypotéz,
  • k aktivní práci s posuvníky,
  • k vytvoření správného dynamického modelu grafu lineární funkce se dvěma posuvníky, na základě modelování k objevení souvislostí hodnot koeficientů s polohou a sklonem přímky v souřadném systému.

Pomůcky, hardware, software

  • Učitel: PC s připojením na internet nebo s aplikacemi GeoGebra, dataprojektor
  • Žák: PC, notebook nebo tablet s připojením na internet nebo s aplikacemi GeoGebra

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Oborové
    • znalost práce se souřadnicemi bodů
    • porozumění funkční závislosti proměnných a jejímu grafickému znázornění
    • určenost přímky dvěma různými body, vzájemná poloha přímek v rovině
  • Digitální 
    • základní orientace v programu GeoGebra (nákresna, algebraické okno, příkazový řádek, ikony s nabídkou příkazů)

Přínos využití digitálních technologií

Ukázka praktického využití ICT pro grafické znázornění, iniciaci a ověřování hypotéz, pro vytvoření vlastního dynamického počítačového modelu grafu lineární funkce a jeho využití k objevování souvislostí hodnot koeficientů a vlastností grafu lineární funkce.

Metodická poznámka

Předpokládejme, že žáci zatím neznají pojem lineární funkce. V materiálu pro zjednodušení celé situace uvažujeme konstantní funkci jako speciální případ lineární funkce.

Na konci každé úlohy by měla být provedena společná kontrola a formulace závěru.

Popis vzdělávacích aktivit

Materiál obsahuje dvě úlohy, každý žák pracuje na svém PC nebo tabletu (v nouzi lze použít i mobilní telefon). Způsob samostatné nebo frontální práce volíme podle úrovně dovedností žáků pracovat s programem GeoGebra a jeho používanými nástroji.

Zdroje

https://www.geogebra.org/

Úloha 1 

Funkce\[ y=f(x) \]je dána tabulkou: 

\[ x \] \[ -4 \] \[ -2 \] \[ -1 \] \[ 0 \] \[ 1 \] \[ 3 \]
\[ f(x) \] \[ -12 \] \[ -6 \] \[ -3 \] \[ 0 \] \[ 3 \] \[ 9 \]
  1. Odhadněte předpis této funkční závislosti.
  2. Otevřete program GeoGebra Klasik a do příkazového řádku zadejte postupně souřadnice všech bodů z tabulky (z důvodu jednotného značení bodů dodržte pořadí v tabulce). Využívejte efektivní zápis, např. (-4, -12).
  3. Co si myslíte o poloze zobrazených bodů?
  4. Pomocí nástrojů Přímka proveďte vybranými dvěma body (např. A, B ) přímo, označí se\[ f \].
  5. Zdá se, že všechny zobrazené body leží na přímce\[ f \]. Ověřte tuto hypotézu užitím nástrojů Vztah mezi objekty (4. ikona zprava) – nejdříve klikněte na bod a poté na přímku. V novém okně vám počítač odpoví (obrázek 1).
Ověření polohy bodu na přímce
Obrázek 1: Ověření polohy bodu na přímce
Autor: Hana Mahnelová

    6. Prověřte všechny zbývající body.
    7. V příkazovém řádku vidíme rovnici přímky. Porovnejte ji s vaším odhadovaným předpisem zadané funkce.
    8. Sestrojili jste graf a našli předpis jedné, tzv. lineární, funkce.

 

Řešení

Jedna se o závislost\[ y=3x \].

Úloha 2

Lineární funkcí nazveme každou funkci, která má předpis\[ y=ax+b \], kde čísla\[ a, b \] nazýváme koeficienty. Víme, že grafem je přímka. Vytvořte dynamický model grafu této funkce a zkoumejte vliv koeficientů na polohu přímky v souřadném systému. Využijte nástroj posuvník (druhá ikona zprava) a vyzkoušejte změnu nastavení jeho rozsahu i krokování.

  1. Začneme zobrazením dvou číselných posuvníků\[ a, b \].
  2. Pohybem ovládacího bodu posuvníku nastavíme libovolné hodnoty čísel\[ a, b \].
  3. Do příkazového řádku zapíšeme funkci předpisu\[ y=ax+b \].
  4. Měníme hodnoty posuvníků a zkoumáme změny polohy přímky obr. 2.
  5. Zformulujte, co jste pomocí dynamického modelu zjistili.
Zobrazení posuvníků
2. Zobrazení posuvníků
Autor: Hana Mahnelová

 

Řešení

Když platí 

\[ a<0\Rightarrow \]přímka „klesá“

\[ a=0\Rightarrow \]přímka je rovnoběžná s osou\[ x \]

\[ a>0\Rightarrow \]příspěvek „roste“

\[ b=0\Rightarrow \]přímka prochází počátkem soustavy souřadnic

Reflexe

První úlohu žáci mohou řešit samostatně. Druhou je lepší realizovat společně.

Vše podstatné žáci sami objeví. Je vhodné položit také otázku: „Za jakých podmínek přímka, jakožto graf lineární funkce, bude rovnoběžná s osou \[ y \]?“ Šikovní žáci správně odpoví, že nikdy. Ti nejlepší pak také zdůvodní, že už by se nejednalo o graf funkce.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/